Bukvattensot? Lite akut hjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #31
    Sv: Bukvattensot? Lite akut hjälp.

    Antar att de första symptomen är generella sjukdomsbilder medan de sista börjar peka ut just denna sjukdom.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Göran Å
      Användare
      • december 2005
      • 1295

      #32
      Ursprungligen postat av cabron021
      Hej igen. Jag tänkte bara meddela att jag har inspekterat den svullna troffen lite imorse samt nu ikväll. Jag tycker det ser ut som ögonen har åkt tillbaka lite men är lite osäker på magen. Men han verkar vara mycket mer aktiv än innan vad jag kan se. Han hakar på gruppen osv. Tanken är att jag ska stoppa ner den här gruppen med mina 20 red rainbow troffar. Alla har olika åsikter om det jag vet men jag ska göra ett försök pga att jag måste sälja akvariumen som står i sonens rum, dvs ett av dom karen som dessa chipimbi går i.
      Jag har lite svårt att avgöra när jag ska lyfta ur fisken, jag tycker det ser ut som bättring men det kanske inte är så. Fisken kanske mår skit? Hmm, lite svårt läge. Önskar jag var mycket mer erfaren.

      Mvh
      Du sitter i en lite svår sits när du måste sälja karet som dina sjuka fiskar går i .

      Jag skulle inte blanda i dem i ett fungerande kar och riskera att flytta sjuka till det friska karet.


      Som en nödlösning för dig skulle jag prova följande........Skaffa en stor genomskinlig plastbalja på ca 50-100 L som ett nöd-kar (finns att köpa på många lågpris varuhus till bra priser) och låt fiskarna gå där tills du ser att de beter sig normalt, kan ta flera veckor.

      Eller kanske låna ett litet yngelkar av någon.

      Fortsätt medicineringen enl Flagyl schemat.

      Mvh Göran
      http://www.skovdeaf.se/
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
      http://www.skovdefagelklubb.se/

      Kommentar

      • Repen1
        Användare
        • januari 2013
        • 877

        #33
        Håller fullständigt med GöranÅ skulle absolut inte blanda sjuka fiskar med friska. Går det inte att låna ett kar någonstans tills fiskarna är friska? Mille
        Dieselråttan

        Kommentar

        • cabron021
          Användare
          • januari 2013
          • 37

          #34
          Sv: Bukvattensot? Lite akut hjälp.

          Hej igen. Nu ser jag en markant skillnad på fisken. Ögonen har åkt tillbaka och fisken har även smalnat av till en viss del. Dock fortfarande lite svullen runt magen men inte ens lika illa som tidigare. Idag är dag 3/4 och jag tänker köra en flagyl medicinering till men först byta 1/4 av vattnet. . akvariumet kan jag för övrigt ha kvar tills gruppen mår prima och jag kan flytta över dom. Några invändningar? Mvh

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            #35
            Då får vi hoppas det ordnar sej. Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • cabron021
              Användare
              • januari 2013
              • 37

              #36
              Sv: Bukvattensot? Lite akut hjälp.

              Ja jag också. Nu har jag gjort följande. 3dl salt. Bytt 1/3 av vattnet och haft i flagyl. Hoppas att det blir bra nu då återkommer med info. Mvh

              Kommentar

              Arbetssätt...