Bukvattensot? Lite akut hjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zebrano
    Användare
    • december 2012
    • 68

    #16
    Håller med Göran Å att dina problem har sin orsak i att du har ett för glest bestånd. Det kan funka med enstaka individer också, om alla förutsättningar är dom rätta, men allt blir enklare om man siktar på ca 10liter/firre (eller tätare).

    Angående mycket stora vattenbyten kan jag inte se att det skulle kunna påverka något positivt, snarare tvärtom (ytterligare stress). Om man har fått något giftigt i burken (ammoniak, nitrit, koppar etc) är det förstås bra att byta mycket vatten, eftersom man späder ut koncentrationen av giftiga ämnen. Däremot sjukdomar kan man inte "tvätta bort". Bukvattensot orsakas av Flagellater som finns latent i fiskarnas tarmsystem (helt naturligt) och fiskarna klarar av att hålla det i balans om dom yttre förutsättningarna är dom rätta. Det kan även vara olika grader av förstoppning, som också orsakas av stress, felaktig mat etc.

    Jag förordar att plocka bort sjuka fiskar till en mindre burk (om det är enstaka fiskar som mår dåligt). Det går åt mindre mängd medicin och det är enklare att minska stressen för den drabbade. 25-30liter räcker, med något gömställe och ingen belysning. De gånger jag drabbats har jag medicinerat var tredje dag tills dom är friska, dvs 2 eller 3 omgångar.

    Hoppas det akuta löser sig, men du behöver som sagt fundera över den långsiktiga lösningen också.

    Kommentar

    • Repen1
      Användare
      • januari 2013
      • 877

      #17
      Ursäkta att jag kapar tråden lite "cabron" Det är ju flera här som är insatta o kunniga på sjukdommar så man kanske kan få svar/förklaring på en undran som jag har. Har läst lite här o där under åren (just för buken) att många behandlar med "Flagyl" o behandlingarna har varit (väldigt ofta)på ca 6-14dagar med mörkläggningar, ingen utfodring o dyligt, Om man som i mitt fall har använt "Oktozin" i en tre dagarskur o problemet har varit löst, varför använder man då medicin där det tar längre tid att bota sjukdommen? Visserligen är det ju olika förutsättningar, men borde ju vara en fördel/skillnad då många använder "Flagyl" Bara en stilla undran o vetgirighet. Mille
      Dieselråttan

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #18
        Sv: Bukvattensot? Lite akut hjälp.

        Detta tycker jag är grymt spännande. Det vore ju fantastiskt om vi på NCS hade en symtom till behandlingsmatris/beslutspyramid med alternativ bilder och rekommendationer. Gärna en levande som går att kommentera och interagera kring.

        Kompetensen och erfarenheten som vi samlat har är imponerade. Verkligen en av styrkorna i en förening som vår!!!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • zebrano
          Användare
          • december 2012
          • 68

          #19
          Ja, det är ju intressanta frågor och bra kunskap att ha med sig (eller tillgå via NCS). Jag tror att i grunden beror skillnaderna i behandling på osäkerhet. Osäkerhet kring hur man bäst medicinerar, kanske lite tveksamt ställd diagnos och även att det många gånger är ganska vaga rekommendationer som fås från veterinär/akvariebutik.

          Jag har drabbats av buksoten (dvs mina fiskar ) några enstaka gånger (på 40 år), så erfarenheten av behandling är inte särskilt stor. Men till erfarenheten hör också ett antal kontakter med andra akvarister, där jag försökt ge några goda råd. Första gången fick jag tag på havre som preparerats med antibiotika, som användes till hästar. Veterinären hade ingen bättre rekommendation än hur mycket havre som man skulle ge hästen jämfört mot en ungefärlig vikt på djuret (plus/minus 50kg typ). Hur mycket väger en Tropheus? Eftersom jag inte ansåg att havre är ett optimalt foder för fiskar, lade jag havren i blöt för att laka ur medicinen. Därefter provade jag mig fram och mot alla odds klarade jag alla fiskar.

          Vad vill jag säga med detta? Jo, att många av oss i brist på bättre vetande har provat sig fram med olika logiska argument. Har man då lyckats en gång ligger det nära till hands att göra lika nästa gång också, även om det inte utesluter att det finns enklare/snabbare/bättre sätt att behandla. Men som DaRe säger, en samlad information kanske kan ge en tydligare bild av hur man bäst går tillväga.

          Kommentar

          • Göran Å
            Användare
            • december 2005
            • 1295

            #20
            Ursprungligen postat av Repen1
            Ursäkta att jag kapar tråden lite "cabron" Det är ju flera här som är insatta o kunniga på sjukdommar så man kanske kan få svar/förklaring på en undran som jag har. Har läst lite här o där under åren (just för buken) att många behandlar med "Flagyl" o behandlingarna har varit (väldigt ofta)på ca 6-14dagar med mörkläggningar, ingen utfodring o dyligt, Om man som i mitt fall har använt "Oktozin" i en tre dagarskur o problemet har varit löst, varför använder man då medicin där det tar längre tid att bota sjukdommen? Visserligen är det ju olika förutsättningar, men borde ju vara en fördel/skillnad då många använder "Flagyl" Bara en stilla undran o vetgirighet. Mille
            Jag har ju skrivit en del i ämnet "Bukvattensot" här på forumet och ska försöka att förtydliga min information.

            Första gången som jag kom i kontakt med ämnet var under en Malawi period för många år sedan då jag brukade köpa fisk från Aquarium Malawi i Örebro. Diskuterade ämnet med dem och fick en påse med medicin som användes på den tiden som heter Emtrylvet.

            Denna medicin var i pulverform och orsakade fullständig dimförmörkelse i karet då det användes men det fungerade.

            När Sverige gick med i EU förbjöds försäljningen av den. Men den gick att köpa i Norge där den användes i svinbesättningar. Denna medicin var farlig för människor då den var cancerogen (om jag nu inte är helt ute och cyklar).

            Efter en längre tids uppehåll på flera år från hobbyn så tänkte jag börja med Troffar och började med att läsa på i ämnet genom att studera alla TROFFE-trådarna från 2004 och frammåt för att skaffa mig erfarenhet om fiskarna.

            Hittade då massor av intressant information från många skickliga akvarister som jag noterade ner och som föranledde min forumsartikel
            Bukvattensots Medicinerings ABC se länk: http://www.ciklid.org/forum/showthre...icinerings-ABC


            Detta är grunden för min Flagyl dosering som jag har skrivit en del artiklar om.... På senare år har det kommit ett receptfritt alternativ i Zoohandeln som heter Octozin... Båda dessa ämnen har samma verksamma ämne Metronidazol.

            Skillnaden i behandlings tid mellan dessa ämnen vet jag inget om (har inte prövat Octozin) men givetvis ska man följa den information som ges på förpackningen till Octozin.

            Behandlingstiden för Flagyl är hämtad från tidiga Troffetrådar där någon skicklig numera icke verksam akvarist kom med doseringen.


            Hoppas att du/ni blev något klokare.


            Mvh Göran
            http://www.skovdeaf.se/
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
            http://www.skovdefagelklubb.se/

            Kommentar

            • Göran Å
              Användare
              • december 2005
              • 1295

              #21
              Ursprungligen postat av zebrano
              Ja, det är ju intressanta frågor och bra kunskap att ha med sig (eller tillgå via NCS). Jag tror att i grunden beror skillnaderna i behandling på osäkerhet. Osäkerhet kring hur man bäst medicinerar, kanske lite tveksamt ställd diagnos och även att det många gånger är ganska vaga rekommendationer som fås från veterinär/akvariebutik.

              Jag har drabbats av buksoten (dvs mina fiskar ) några enstaka gånger (på 40 år), så erfarenheten av behandling är inte särskilt stor. Men till erfarenheten hör också ett antal kontakter med andra akvarister, där jag försökt ge några goda råd. Första gången fick jag tag på havre som preparerats med antibiotika, som användes till hästar. Veterinären hade ingen bättre rekommendation än hur mycket havre som man skulle ge hästen jämfört mot en ungefärlig vikt på djuret (plus/minus 50kg typ). Hur mycket väger en Tropheus? Eftersom jag inte ansåg att havre är ett optimalt foder för fiskar, lade jag havren i blöt för att laka ur medicinen. Därefter provade jag mig fram och mot alla odds klarade jag alla fiskar.

              Vad vill jag säga med detta? Jo, att många av oss i brist på bättre vetande har provat sig fram med olika logiska argument. Har man då lyckats en gång ligger det nära till hands att göra lika nästa gång också, även om det inte utesluter att det finns enklare/snabbare/bättre sätt att behandla. Men som DaRe säger, en samlad information kanske kan ge en tydligare bild av hur man bäst går tillväga.

              Nu är det flera år sedan jag drabbades av "Bukvattensot" och det som hände då ska jag försöka att beskriva nedan.

              Jag och Johan F här på forumet hade bestämt att byta fiskar med varandra för att skaffa nya sorter till våra akvarium. Vi träffades halvvägs mellan oss och skiftade fiskar.

              Jag lade min nya grupp på ca 30 st i ett förberett och ingånget kar och mörklade karet för att dämpa stressen och dröjde några dagar med matningen. Enl alla rekommendationer som jag brukar förespråka.

              Som vanligt med troffar brukar de få lite daglig tillsyn där jag studerar deras beteende för att upptäcka ev avvikelser i deras beteende, detta gjorde att jag upptäckte att den nya gruppen från Stockholm inte svarade ordentligt (verkade lite deppig).

              Efter några dagars extra koll så bestämde jag mig för att behandla dem med Flagyl då deras tillstånd blev sämre... Behandlade enligt mitt Flagyl schema.

              Detta gjorde att de blev piggare och började att bete sig som alla de andra troffarna (glada och pigga)...Sedan har åren rullat på och de har nu vuxit till sig fint och börjat att yngla av sig.


              Vad var det nu som utlöste detta ???

              Min teori är att de har blivit stressade av flytten med olika vattenvärden mm som i sin tur gjorde att de började visa sjukdomstillstånd.

              Tack vare min dagliga tillsyn upptäcktes detta i tid och gick att häva med en lycklig utgång.

              Se länken: http://www.ciklid.org/forum/showthre...-och-behandlar som ger många bra tips i ämnet.


              Även Johan F fick lite problem med sina fiskar, men lyckade även han få till en förbättring.


              Dessa två grupper som skiftade ägare var friska och pigga innan de bytte ägare, men började uppvisa sjukdomstillstånd när de kom till ny miljö. detta trots att vi båda var mycket försiktiga i hanteringen.

              Nu slutade det lyckligt för oss båda mycket tack vår erfarenhet.


              För den oerfarne och nyblivne troffeägaren kunde en sådan här händelse slutat i total katastrof om denne inte har läst på ordentligt i ämnet.


              Mvh Göran
              http://www.skovdeaf.se/
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
              http://www.skovdefagelklubb.se/

              Kommentar

              • cabron021
                Användare
                • januari 2013
                • 37

                #22
                Hej igen. Jag tänkte bara meddela att jag har inspekterat den svullna troffen lite imorse samt nu ikväll. Jag tycker det ser ut som ögonen har åkt tillbaka lite men är lite osäker på magen. Men han verkar vara mycket mer aktiv än innan vad jag kan se. Han hakar på gruppen osv. Tanken är att jag ska stoppa ner den här gruppen med mina 20 red rainbow troffar. Alla har olika åsikter om det jag vet men jag ska göra ett försök pga att jag måste sälja akvariumen som står i sonens rum, dvs ett av dom karen som dessa chipimbi går i.
                Jag har lite svårt att avgöra när jag ska lyfta ur fisken, jag tycker det ser ut som bättring men det kanske inte är så. Fisken kanske mår skit? Hmm, lite svårt läge. Önskar jag var mycket mer erfaren.

                Mvh

                Kommentar

                • cabron021
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 37

                  #23
                  Om det nu skulle vara förstoppning så är det kört vad jag förstått det som? När kan jag "garantera" mig att gruppen är frisk osv osv innan jag stoppar ner dom i 720 karet med rainbowsen? Tycker ni jag ska köra en vända till med flagyl?

                  Resten av gruppen ser jag inga som helst tecken på någonting av för övrigt.
                  Senast redigerad av cabron021; 12 april 2013, 21:22.

                  Kommentar

                  • Repen1
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 877

                    #24
                    Hoppas nu att vi inte förstör "cabrons" tråd, då kanske detta ämne skulle flyttas någon annanstans, men det är väldigt intresant. Har själv haft "buken" 3 ggr i mina kar sen -74 så jag har i stort sett ingen erfarenhet alls, Första kontakten med "sjukdomen" var på nyinköpta "dvärg guramin" som hade buken redan när jag köpte dom,(okunnig som man var såg det ut att vara romstinna honor) visste inte ens att det fanns något som kallades "buken"fick ersättning (nya fiskar) av Tonnys föräldrar som på den tiden drev Norrköpings akvarier.Då jag reser mycket i mitt jobb så kom jag över mina första "dubbar"nere i Tyskland någon gång i början/mitten av -80 talet,(som kanske inte direkt togs in i Sverige på rätt sätt) det är säkert preskiberat nu, en grupp på 11st fiskar, Naturligtvis dog alla inom 1-1,5månad (nu efteråt förstår man att det var "buken" Har haft "sjukdommen" 2ggr på senare tid (15 år) o bara på "troffe"grupper.Båda ggr har jag kört med"Oktozin" hela karen, fullt ljus, o fortsatt matning, men bara med "cyclops"(mina fiskar är vana med det fodret,då alla mina fiskar får "cyclops" som basmat varje dag)o har aldrig förlorat någon fisk på det sättet. Men skall tilläggas att jag har följt den regel som GöranÅ tillämpar o förespråkar, "kolla fiskar vid matning/dra handen fram o tillbaka för att se att alla fiskar följer med.På det sättet har jag upptäckt fel direkt o kunnat sätta in behandlingen tidigt, o senast när jag upptäckt trådliknande avföring.Har läst artikeln från "GöranÅ" o det är väldigt intresant o lärorik läsning,som faktiskt borde läsas av alla nyblivna akvarister.(kanske även av erfarna akvarister)Personligen ser jag bara ett fel i den, o det är att den inte skrevs tidigare,typ början av -80 talet, så kanske man hade fått lite mer vett i hjärnkontoret,o mina "dubbar" kanske hade överlevt. Mille
                    Dieselråttan

                    Kommentar

                    • zebrano
                      Användare
                      • december 2012
                      • 68

                      #25
                      Jag hakar på det här med vad som utlöser problemen. Som sagt, det är ingen smitta som man har oturen att få in i sitt akvarium.

                      Två gånger har mina Tropheus haft bukvattensot. Den ena gången var när jag överlämnade vården till en kompis i ett par veckor. Han hade haft glupska firrar från Sydamerika, som han brukade mata med levande mysis. I all vänlighet kom han på idén att åka ut och fånga mysis även åt mina Tropheus. På denna tid odlade jag i lite större skala och det slutade med att runt 100 firrar fick symptom som stämmer överens med bukvattensot. Nu i efterhand har jag undrat om det kanske mer var en "vanlig" förstoppning, men trots att många såg illa däran ut, blev dom friska efter behandling med antibiotika.

                      Den andra gången var det nyinköpta fiskar som aldrig kom igång. Detta efter att fiskarna flyttats mellan olika orter på kort tid. På 70- och 80-talet fanns det en "sanning" som sa att Tropheus inte klarar att byta pH två gånger på kort tid. Nu är det många år sedan jag hört någon säga samma sak. Även om det inte nödvändigtvis är just pH-värdet som är ensamt avgörande, så skulle jag vilja påstå att två snabba flyttar med skillnad i vattenvärden inte är särskilt lyckat. Med ögonen öppna för avvikelser från normalt beteende, så kom jag snabbt igång med medicineringen och det gick bra den gången också.

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #26
                        Ursprungligen postat av cabron021
                        Om det nu skulle vara förstoppning så är det kört vad jag förstått det som? När kan jag "garantera" mig att gruppen är frisk osv osv innan jag stoppar ner dom i 720 karet med rainbowsen? Tycker ni jag ska köra en vända till med flagyl?

                        Resten av gruppen ser jag inga som helst tecken på någonting av för övrigt.
                        Jag skulle inte blanda de med annan fisk förrän jag är helt säker att de är friska. Alla skall vara pigga och äta och se 'normala' ut. Helst ett par veckor bör man vänta. Om du flyttar dem så utsätts dem för stress, efter en medicinering brukar konditionen inte vara den bästa.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 877

                          #27
                          Som sagt detta ämne är väldigt intresant, o man undrar vari skillnaderna är, gång från gång o varför det går bra ibland o illa ibland.Många förespråkar mörkläggning för att dämpa stress o sparsam utfodring,(nu gäller detta bara "troffar") Då jag kör med Mh ( o kanske i min okunskap)så har jag (även vid ny introduktion av nya grupper) fullt ljus 2x150w Mh, matar som vanligt från dag1, med ca 2st frusna kuber "cyclops"(sånna som man köper) 2ggr per dag till ca 20-30 "troffar"o det har aldrig varit några problem. Problemen som uppstått för mej har helt varit foder relaterat, ena gången då jag tog bort textlapparna från fodret o frugan råkade börja mata med "Artemia" helt o hållet en miss från mej,då man i sin enfald tror att alla ska kunna se på fodret vad det är, Andra gången var när jag efter all upphöjning av Nls skulle prova det, men det gick inte så bra för mej, o jag återgick till mitt räkmix o mina "cyclops" efter lite medicinering. Mille
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #28
                            Om man skulle börja med en sådan matris så borde det första vara att lista ett antal symptom, kan vi slamra ihop en lista med symptom, även om några dessutom kan vara giltiga för andra sjukdomar.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              #29
                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Om man skulle börja med en sådan matris så borde det första vara att lista ett antal symptom, kan vi slamra ihop en lista med symptom, även om några dessutom kan vara giltiga för andra sjukdomar.
                              Visst det låter som en bra idé men man skulle kunna vända på det hela och i stället sammanställa något över hur man skall sköta sina troffar och vad man skall tänka på och leta efter för`"signaler" som inte tillhör det "normala".
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              • zebrano
                                Användare
                                • december 2012
                                • 68

                                #30
                                Kanske läge att flytta till egen tråd?

                                Nåja, jag kan börja med några symptom. Varav dom tidiga säkert kan stämma in på andra problem också.

                                Fisken drar sig åt sidan, hänger inte med i gruppen
                                Blir mer stillastående och håller sig nära botten
                                Tappar i rang, hamnar längst ner i hierarkin
                                Tappar färg, blir mörk eller grå/blek
                                Äter lite eller inget alls
                                Problem med att svälja maten, spottar ut den igen
                                Svullen/onormal form på buken (i mina fall speciellt i den bakre delen)
                                Tunn trådliknande avföring

                                Kommentar

                                Arbetssätt...