Råd kring 98l Sällskapsakvarium med SA-inriktning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    Råd kring 98l Sällskapsakvarium med SA-inriktning

    Hallå

    Har redan postat en liknande frågeställning i apsitogramma-tråden, men på inrådan av DaRe så startar jag en tråd här i hopp om att den syns lite bättre.

    Halkade in på ciklider på ett bananskal. Det hela började med att jag skulle göra i ordning mitt barndomsakvarium på 98l (78x35x35) åt min dotter. Planen var att kolla vad som funkade, komplettera med det som behövdes och starta upp det med så lite insatts av tid och pengar som möjligt. Sen gick något snett. Så nu sitter jag här, visserligen på ganska grunt vatten (~35cm), men djupare än vad jag känner att jag klarar utan någon att fråga om råd. Det här har blivit mitt livs första seriösare försök på ett akvarium.

    Ursprungligen var planen ett gäng tetror, ett dvärgurami-par, någon mindre pleco och ett gäng ottos. Men efter att ha pratat lite med en ur personalen på Akvarielagret och spenderat en hel del tid framför datorn fiskandes (höhö) efter info byttes detta sakteligen ut.
    De fiskar som nu går i akvariet är:

    Mikrogeophagus ramirezi , Fjärilsciklid - Ett par
    Apistogramma trifasciata - En hane, en hona

    Kardinaltetror - 21st
    Ancistrus dolichopterus (L183) 2st


    Jag har inga planer på lyckad avel, syftet är fortfarande att ha det som ett sällskapsakvarium, men vill att fiskarna ska trivas så bra som möjligt, och ha plats nog för att inte behöva gruffas mer än nödvändigt.

    Redan från första dagen var fjärilarna oblyga och simmar ömsom ensamma, ömsom som par över stora delar av akvariet, men huvudsakligen över de öppna ytorna. Ap trifasciata honan var också hon oblyg från start, hon har tytt sig mycket till fjärilarna, som oftast accepterat hennes närvaro, men ibland stött bort henne. Ap. trifasciata-hanen gömde sig de första dagarna kring filtret och jagade bort de andra cikliderna om de kom nära, särskilt grinig var han mot Ap. trifasciata-honan. Men hon fick visst skydd av att gå nära fjärilshanen som efter att inledningsvis ha vikt ner sig i konfrontationer med Ap. trifasciata-hanen nu verkar vare den dominante av de två.

    Nu när dom varit i tanken i ~4 dagar och fiskarna börjat få mat verkar dom ha lugnat ner sig lite. Fjärilarna håller till mycket kring svärdsplantan i vänstra hörnet av akvariet, vilket var vad jag väntat mig. Ap. trifasciata-honan simmar runt i hela akvariet, och hanen smyger runt i inredningen och visar sig sällan på allt för öppet vatten, möjligen gömmer han sig för fjärilshanen. Jag är lite orolig över att han är något blek och inte vågar sig fram riktigt vid matning (än så länge). Han verkar också ha blivit snällare mot honan och jagar henne inte längre varje gång han får syn på henne. Dock viker han, som tidagare nämnts, fortfarande ner sig när han blir utmanad av fjärilshanen.

    Tetrorna och malarna ignoreraras i stort av båda ciklid-arterna.

    Så till de frågor jag har för tillfället:

    > En eller två till Ap. trifasciata-honor står på önskelistan, jag hoppas på ett mer naturligt beteende om jag har fler än en. Eftersom fjärilarna vad jag förstått är substratruvare och Ap. trifasciata grottlekare så hoppas jag att det inte :borde: bli allt för mycket konflikt. Fjärilarna är inte heller särskilt griniga mot Ap. trifasciata-honan som det är nu. Dock är ju 98 liter inte mycket att hurra för, och jag undrar om det finns utrymme för mer än två revir för honorna.

    > Cirkulationen i tanken är, vad jag upplever, lite väl stark. Pumpen har en angiven kapacitet på 490l/h, vilket leder till att växterna som står vid 'utblåset' verkar ta skada, och flytväxterna har en tendens att tryckas ner och fastna i växterna längs högra kortsidan. Bör jag sänka flödeshastigheten? Vad jag har förstått så trivs mina fiskar i lite lugnare vatten. Gissar att tetrorna kommer att stimma sämre vid lägre genomströmning, men det kan jag leva med. Möjligen skulle mindre strömmt vatten också göra att fiskarna uppehöll sig längre upp i akvariet än vad dom gör nu och större ytor av bottnen bli lämpliga revir för cikliderna? Är dessutom irriterande att löven vägrar ligga still utan viss övertalning av sand. Det finns, vad jag kan se, ingen möjlighet att reglera pumpens hastighet, så antingen måste det lösas med ett motstånd mellan pumpen och el-uttaget, eller med en ny pump. Har en NEWA MaxiJet MJ500. Tipps på lösningar som nyttjar befintlig pump mottages gärna.

    >När väl de större växterna i akvariets bakkant tagit sig, och en större del av ytan är täckt av flytväxter så funderar jag på att skaffa ett gäng marmorerade bilbukar för att få lite liv i akvariets övre regioner. Kan jag vänta mig att även dessa kommer att ignoreras av cikliderna?

    Gör ett nytt försök att bifoga bilder, hoppas att det fungerar bättre den här gången, för att ni ska kunna bedöma inredningen med hänsyn till utrymme för flera revir för Ap. trifasciata-honor och/eller förslag på förbättringar. Får ursäkta bildkvaliteten, mobilkameran är den enda jag har.

    Helbild
    Klicka på bilden för större version

Namn: front.jpg
Visningar: 1
Storlek: 298,6 KB
ID: 698099

    Närmare vy av vänstra halvan
    Klicka på bilden för större version

Namn: v_sida.jpg
Visningar: 1
Storlek: 310,1 KB
ID: 698101

    Närmare vy av högra halvan
    Klicka på bilden för större version

Namn: h_sida.jpg
Visningar: 1
Storlek: 309,4 KB
ID: 698100

    Vänster kortsida
    Klicka på bilden för större version

Namn: v_kortsida.jpg
Visningar: 1
Storlek: 284,1 KB
ID: 698102

    Höger kortsida
    Klicka på bilden för större version

Namn: h_kortsida.jpg
Visningar: 1
Storlek: 285,4 KB
ID: 698103


    Är tacksam för de svar jag redan fått i Apistogramma-tråden, nya svar och visat intresse!
    Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 31 mars 2013, 23:35.
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Tycker det ser mycket snyggt ut och fiskbesättnigen ser också Ok ut. Men flödet är ett problem nu förbrukar dina apistogrammor på nolltid med strömt vatten.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Sv: Råd kring 98l Sällskapsakvarium med SA-inriktning

      Japp ser hur snyggt ut som helst och som Kaj säger ska det vara nära stillastående vatten.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • ScreamingBroccoli
        Användare
        • mars 2013
        • 231

        #4
        Så vad använder jag för att få till en vettig filtrering, som går att klämma in på de dryga 5 centimetrarna bakom vänstra BTN-modulen, och inte kostar skjortan?
        Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 01 april 2013, 09:21.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Går det att vrida ned trycket på pumpen?

          Du skulle kunna sätta dit en syresten kanske som på nåt sätt släpper ut sina bubblor genom modulen?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • gullefjun
            Användare
            • juni 2012
            • 101

            #6
            Ett jättebra inrett kar till dina ciklider.
            Om du hänger en rot, typ reed-more och riktar vattenstrålen mot den så att vattnet "delar" sig, så får ett mindre tryck på cirkulationen.

            Apistogramma honor fodrar ganska stora revir, så efter storleken på ditt kar, hade jag bara valt en art av dom ciklider som du har. Eftersom jag gillar apisar, skulle jag ha valt 1+2 av trifasciatan och lägga till ett stim av några mindre tetror. Jag vet inte hur många fjärilar du har, men tror nog att din ap.hane känner sig lite nedtryckt av av dom - kanske på grund av brist på utrymme.
            Trifasciatahanarna är ena riktiga "smygare" - dom gillar att glida runt bland växter och rötter och visar sig inte lika mycket som honorna.
            Det här är bara "mitt tänk" om hur jag skulle ha gjort.
            Lycka till
            Inger

            Kommentar

            • ScreamingBroccoli
              Användare
              • mars 2013
              • 231

              #7
              En liten uppdatering:

              Har lyckats reducera cirkulationen rätt ordentligt, men det lutar ändå åt att det blir byte av pump inom kort.

              Och efter att ha vart på akvarielagret så har det visat sig att jag istället för att, som jag trott, ha kommit hem med ett par Apistogramma trifasciata i själva verket fått med mig en Apistogramma trifasciata-hane och en Apistogramma cacatuiodes-hona. Det kan förklara hanens skeptiska inställning till honan. Så honan får åka tillbaka till akvarielagret så snart de fått in Apistogramma trifasciata-honor.

              Fjärilarna har lekt efter endast fyra dagar i akvariet, hoppas att det innebär att jag får ett godkänt betyg på förutsättningarna för fiskarna. Om det sedan blir något bestående av leken återstår att se.

              Och slutligen har jag sett en gul, 5-6 millimeter lång, insektsliknande gynnare i akvariet idag. Tycker att den påminner något om trollsländelarver, och är lite nojjig över ifall den är något farligt. Någon som har några idéer? Den är uppenbarligen för stor för att tetrorna ska äta den. Får sätta mitt hopp till ciklidhanarna, och då främst fjärilen.
              Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 01 april 2013, 16:52.

              Kommentar

              Arbetssätt...