Positiva effekter av UV-filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Positiva effekter av UV-filter

    Hej,

    Jag har just upplevt oväntat positiva effekter av att sätta in ett UV-filer. Jag håller som en del av er vet sandstubb (en svensk fisk) i salt och bräckt vatten och har upptäckt att det i princip är omöjligt utan UV-filter.

    I mitt akvarium på kontoret har fiskarna sett rätt dassiga ut den senaste tiden, trots vattenbyten. Det är på 540 liter med ett gäng vuxna samt 20-talet närmast könsmogna ungdjur av Amatitlania siquia , Laguna de Xiloa, par av Archocentrus multispinosus "red eye" och Hypsophrys nicaraguensis samt en ensam stackars Thorichthys ellioti -hona. Det finns också ett gäng Xiphoporus mayae (bara hanar tyvärr). I fredags satte jag in ett UV-filter kopplat till timern för ljuset (8 timmar per dag). Det är ett 25 W Life Guard Aqua Step där vattnet går i en spiral runt ljuskällan. Pumpen är förstås svag så att grejer hinner strålas ihjäl och inte bara bli lite solbrända.

    Redan i måndags när jag kom tillbaka efter helgen var skilnaden enorm. Vattnet var kristallklart och fiskarna närmast glänste. Nu är det onsdag och firrarna är piggare än någonsin.

    Vad har ni andra för erfarenhet av UV?
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Umgefär det samma Jag kör alltid små interna UV filter vid karantän eller då jag misstänker typ gälparaster. 8 timmar per dag är också den dos jag använder.
    Gjorde också en test och plockade ihop ett gäng "mobboffer" från dic kar och satte i ett kar med UV och efter en vecka var det helt andra fiskar.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8596

      #3
      Brukar ibland få algblomning (svävalger) och tar då bort den med ett litet UV-filter.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Christer5
        Användare
        • december 2012
        • 155

        #4
        Jag använder ett UV-C som heter Green Killing Machine som är toppen efter endast få dagar får man klart vatten.

        Naturligtvis kör jag bara med detta vid behov och det blir inte ofta.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Christer5
          Jag använder ett UV-C som heter Green Killing Machine som är toppen efter endast få dagar får man klart vatten.

          Naturligtvis kör jag bara med detta vid behov och det blir inte ofta.
          Varför bara "vid behov" och vad är behov? När det gäller grönt eller mjölkigt vatten är behovet tydligt, men nu menade jag att alltid (=regelbundet) köra UV för att höja allmäntillståndet.

          Det bör påpekas att jag upppfattade vattnet som kristallklart innan jag satte in UV. Det blev mer kristallklart. Det jag funderar på nu är om jag ska skaffa en veckotimer som gör att det bara kör UV på helger eller något sådant. (Och så bör jag förstås koppla så att det går på natten då elförbrukningen är lägre och därmed dra mitt strå till stacken när det gäller Sveriges energibalans)

          När det gäller mina sandstubbar är det helt otänkbart att inte köra UV dygnet runt året runt.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #6
            Själv märkte jag ingen större skillnad alls på mina fiskar när jag körde UV-C men vattnet blev lite klarare men inte så våldsamt som du beskriver.
            Men jag kör bara mitt i förebyggande syfte när jag stoppar ner ny fisk eftersom jag inte haft möjlighet till någon karantän. Spara på lampan är väl anledningen jag har att inte köra det jämt.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av affealien
              Själv märkte jag ingen större skillnad alls på mina fiskar när jag körde UV-C men vattnet blev lite klarare men inte så våldsamt som du beskriver.
              Det var den sammanlagda skillnaden som var enorm. Skillnaden på vattnet låg mer på planet att jag inte trodde det kunde bli klarare än vad det var.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Vilket filter är det du använder Ola? Jag använder inte UV själv, men är lite nyfiken. Med många kar hade man ju kunnat ha 1-2 filter, och sedan byta kar efter behov. Prisskillnaden är ju dock stor (liksom innefilter, ytterfilter och andra typer). Är det som vanligt att man får vad man betalar för, eller finns något märke som är ett extra bra klipp? Lite off-topic kanske eftersom jag inte har några erfarenheter, men ändå på något sätt intressant i sammanhanget.

                /Jocke

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Det är ett 25 W Life Guard Aqua Step där vattnet går i en spiral runt ljuskällan (men det gör det förhoppningsvis på alla). Pumpen är svag så att grejer hinner strålas ihjäl och inte bara bli lite solbrända. Lasse Forsberg som hjälpt mig med hur jag sköter sandstubbarna (marint och kallt, ner till 4 grader) har tryckt på att detta är jätteviktigt - vattnet ska gå SAKTA genom filtret annars riskerar det att bli närmast verkningslöst då bakterier och svamp bara susar igenom utan att hinna påverkas.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Andreas Spreinat påpekade detta med bakterier på stämman på Universeum för ett antal år sedan. Han hade mätt i ett gäng akvarier och det var chockerande höga värden så långt bort från det naturliga att det är omöjligt att ens gissa vad det betyder. Värdet är närmast noll i naturen medan det är tusen, eller miljoner eller miljarder per kubikcentimeter i akvariet. Det spelar liksom ingen roll. Det är oändligt mycket mer än noll.

                    Jag har inte trott att detta varit jätteviktigt, men fick mig nu en tankeställare.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8596

                      #11
                      Vore intressant att veta närmare vad det handlar om. Menar då uppmätta skillnader i någonting.
                      Hänger jag mig åt fantiserande kan jag gott föreställa mig t.ex. skillnaden i andningseffektivitet mellan att det strömmar rent vatten genom gälarna och att det är en tjock bakteriesoppa.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • Perfetto
                        Användare
                        • maj 2011
                        • 124

                        #12
                        Den tydligaste skillnaden mellan UV-lampa i filter jämfört med filter utan, är otvetydigt det uppenbara - vattnet blir glasklart.

                        Kommentar

                        • GraTis
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 414

                          #13
                          Vad ska man med glasklart vatten till då glaset i de flesta burkarna är grönt redan i förväg, Klart kör man med opti-white glas i akvariumet så.....

                          Men klart intressant verkar det med UV, kanske kan man dra ner på vattenbyten och vinna något där.

                          Kommentar

                          • Perfetto
                            Användare
                            • maj 2011
                            • 124

                            #14
                            Ursprungligen postat av GraTis
                            Vad ska man med glasklart vatten till då glaset i de flesta burkarna är grönt redan i förväg, Klart kör man med opti-white glas i akvariumet så.....

                            Men klart intressant verkar det med UV, kanske kan man dra ner på vattenbyten och vinna något där.
                            - Jag har vanligt glas i mitt 720 o det är då ingen grönton i det. Glasklart, bokstavligt talat. Det är möjligen ett problem om man kommer upp mot riktigt tjockt glas, men jag har aldrig märkt något sådant på 10-15 mm.

                            Jag har UV-lampa i mitt ytterfilter och byter väl sådär 15-20% var 9:e dag kanske. Helt klart vatten.

                            Kommentar

                            • Bjorn
                              Användare
                              • oktober 2009
                              • 939

                              #15
                              Positiva effekter av UV-filter

                              Grattis Ola! :-) Jag har förespråkat UV-C länge, finns några trådar här om det.
                              Newbie December 2009
                              Malawi: 450 liter
                              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                              Järfälla/Stockholm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...