Söker idéer!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maccobert
    Användare
    • januari 2013
    • 44

    Söker idéer!

    Hallå!

    kan börja med att säga att mitt intresse för akvaristik är rätt nytt. Då de hela började med att jag fick erbjudande om att ta över ett litet akvarium ca 30L + fiskar. Intresse eskalerade ganska fort och sluta med att jag köpte ett 240L akvarium.


    Då jag är så pass ny inom ämnet är jag inte den bästa på inredning, ljussättning osv. Så jag söker lite respons på det jag åstadkommit själv av det material jag fått med när jag köpt akvariumet. Kan säga att jag inte får plats med bredare i nuläget.




    Lista på fiskar :

    6st Scalarer ( 2st Koi, 2 "vita", 2 svart/vita)
    5st Slöjstjärtar
    5st Platys
    7st Neon tetror ( Standard)
    3st Malar
    1st Elefantfisk
    2st Regnbågshajar




    Så här ser det ut i helhet. Inget märkvärdigt, tycker de duger. Men vill göra något som är extremt snyggt! Har sett ett par bilder här på forumet som folk lagt ut och tycker det är extremt snygga miljöer i de flesta. Och då min framstår som tråkig i nuläget vill jag göra en förändring!


    ( mobil bild)


    Men det jag vill åstadkomma med detta karet :

    En snygg miljö ( varierande, ska va nya ställen att utforska för invånarna) vet att det inte är så mycket plats men men.
    Snygg ljussättning , alldeles för ljus imo just nu. har dubbla lysrör men har bara ett igång på bilden.



    Så kom gärna med idéer, visa med bilder.


    Tack på förhand!
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Maccobert; 25 februari 2013, 21:43.
    // Marcus
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    Alla växter du har ser ju väldigt nyplanterade ut och de flesta "snygga karen" du sett har nog varit igång i några månder så växterna tagit sig ordentligt.
    Är själv ingen inrednings expert men att göra höjdskillnader i sanden brukar vara ganska effektfullt och inte bara ha det helt platt som du har nu.

    Sedan ha flera stenar i en hög, samma med rötter, i stället för att ha en ensam gör att det inte ser så dit placerat ut.

    Sen att försöka välja en inriktning på fiskar gör att man kan försöka göra nått sorts tema och försöka så gott man kan efterlikna deras naturliga levnadsmiljö/biotop.

    Finns en tråd som heter helkarls bildtråden med mycket inspiration.
    Hmm, krångligt ämnesrubrik. det brukar alltid vara intressant att se hur folk har organiserat/inrett sina akvarier. För inspiration och designideer. Kom igen nu och dela med er av bilder på era helkar!!! Jag börjar: 936 liters 160x90x65 (BxDxH) 430 liters 130x60x60 720 liters 200x60x60 280 liters 70x65x65 (min sons) Edit:


    Sen har du en tråd om inredning här.
    Det brukar finnas en massa coola ideer hur man scapar ett akvarium. vi skulle kunna använda denna tråd till att bolla ideer dela erfarenheter och tips kring hur man kan scapa ett akvarium. Så på ett bara in med ideer och tips! ;) Edit: Tidigare tråd i samma ämne: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?52968
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Maccobert
      Användare
      • januari 2013
      • 44

      #3
      Ursprungligen postat av affealien
      Alla växter du har ser ju väldigt nyplanterade ut och de flesta "snygga karen" du sett har nog varit igång i några månder så växterna tagit sig ordentligt.
      Är själv ingen inrednings expert men att göra höjdskillnader i sanden brukar vara ganska effektfullt och inte bara ha det helt platt som du har nu.

      Sedan ha flera stenar i en hög, samma med rötter, i stället för att ha en ensam gör att det inte ser så dit placerat ut.

      Sen att försöka välja en inriktning på fiskar gör att man kan försöka göra nått sorts tema och försöka så gott man kan efterlikna deras naturliga levnadsmiljö/biotop.

      Finns en tråd som heter helkarls bildtråden med mycket inspiration.
      Hmm, krångligt ämnesrubrik. det brukar alltid vara intressant att se hur folk har organiserat/inrett sina akvarier. För inspiration och designideer. Kom igen nu och dela med er av bilder på era helkar!!! Jag börjar: 936 liters 160x90x65 (BxDxH) 430 liters 130x60x60 720 liters 200x60x60 280 liters 70x65x65 (min sons) Edit:


      Sen har du en tråd om inredning här.
      http://www.ciklid.org/forum/showthre...dningstr%E5den


      tack för snabbt svar!


      Jo jag för se om jag hittar några fina större rötter. och stenar. Går det att plocka från naturen ?

      Har haft ett förekommande problem med att växterna dör. haft större men helt plötsligt på bara 1 dag som har dött. 3 av de växter som är i just nu är ny planterade.


      Men ljussättning har sett att vissa kar är riktigt mörka eller hur man ska förklara det. Riktigt snyggt ! är det speciella lysrör och i så fall vart man kan få tag i dessa?
      // Marcus

      Kommentar

      • Maccobert
        Användare
        • januari 2013
        • 44

        #4
        Fick gjort lite ändringar då jag kom till insikt att min inredning hade potential att bli mycket snyggare!

        Genom några förflyttningar efter läst och kollat fler bilder, kom jag fram till att flytta på en lite större växt till mitten göra att mer centrerat.


        Resultatet: Fortfarande saker som yr runt. Ursäkta den extremt dåliga bilden ! ( skäms)






        Känner att detta är något att bygga / inreda vidare på ! Får se vad för rötter, trä, sten jag får tag på !




        kom gärna med respons med +/- andra idéer osv !
        // Marcus

        Kommentar

        • Kawasa
          Användare
          • september 2012
          • 840

          #5
          För att vara ny inom akvaristik så tycker jag att du har lyckts väldigt bra Grattis också, hoppas din nya hobby skänker dig lika mycket glädje som den skänkt mig under alla år
          Senast redigerad av Kawasa; 20 februari 2013, 00:39.
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

          Kommentar

          • Maccobert
            Användare
            • januari 2013
            • 44

            #6
            Ursprungligen postat av Kawasa
            För att vara ny inom akvaristik så tycker jag att du har lyckts väldigt bra Grattis också, hoppas din nya hobby skänker dig lika mycket glädje som den skänkt mig under alla år

            Tackar!

            Jo de har hållit mig sysselsatt iaf Ska iväg idag till svärföräldrar och hämta lite spännande grenar/rötter får se hur detta slutar med !
            // Marcus

            Kommentar

            • Olivaw
              Användare
              • juli 2012
              • 115

              #7
              Vad är det för belysning i? Är lysrören fräscha och har du reflektorer? Just belysning är lite meck om man vill ha många fräscha växter, samt naturligtvis gödning. PMDD och kolsyra är inte fel. Fast trycksatt kolsyra är inget jag orkar med, kör med flaska EasyCarbo. Så börja med gödningen så skall du se att växterna snart får gallras
              Mörker i akvariet kan lockas fram av flytväxter, fast då växer ju inte de andra så bra.. LED eller MH belysning skapar bättre/skarpare skuggor än lysrör.
              Sten är bara att plocka vilt, undvik rostfläckiga stenar bara.

              Kommentar

              • Maccobert
                Användare
                • januari 2013
                • 44

                #8
                Ursprungligen postat av Olivaw
                Vad är det för belysning i? Är lysrören fräscha och har du reflektorer? Just belysning är lite meck om man vill ha många fräscha växter, samt naturligtvis gödning. PMDD och kolsyra är inte fel. Fast trycksatt kolsyra är inget jag orkar med, kör med flaska EasyCarbo. Så börja med gödningen så skall du se att växterna snart får gallras
                Mörker i akvariet kan lockas fram av flytväxter, fast då växer ju inte de andra så bra.. LED eller MH belysning skapar bättre/skarpare skuggor än lysrör.
                Sten är bara att plocka vilt, undvik rostfläckiga stenar bara.



                Det är ett Power-glo 30W samt ett okänt lysrör. Kan tänka mig det är ett vanligt står PHILIPS Aqua också 30W. Japp det är reflektorer till bägge lysrören. Köpte power-glo röret för 3 dagar sen. Tänkt att komplettera det med ett Marin-glo eller ett Flora-glo rör. Butiken i stan hade slut på rätt längd.




                Ingen som vet en bra affär för rötter, sten växter i Uddevallas närområde ? Har handlat det mesta på Djurmagazinet, som vilket funkat alldeles utmärkt hittills med alla basic saker. Men de har ett dåligt utbud på rötter samt sten. Finns det någon bra nätbutik?


                Lägger upp en bild på hur det ser ut nu :








                Hur tycker ni om placeringen av rötter, sten växter?
                Funderat på mer en lite större gren med många ut stickande mindre grenar, blir det för mycket eller är det en bra tanke?


                Bjuder på lite bilder på invånarna =)


                Tyckte denna blev lite fräck!
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4922.jpg
Visningar: 2
Storlek: 286,8 KB
ID: 684515

                En av Koi scalarerna
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4969.jpg
Visningar: 3
Storlek: 282,8 KB
ID: 684516

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4983.jpg
Visningar: 2
Storlek: 259,7 KB
ID: 684517


                och även en helhets bild

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4977.jpg
Visningar: 2
Storlek: 270,4 KB
ID: 684518
                // Marcus

                Kommentar

                • Kawasa
                  Användare
                  • september 2012
                  • 840

                  #9
                  Rent och klart vatten! Nice belysning! Lagom med inredning! Snygga firrar! Hell yeah

                  ps. snygga stenar brukar jag hitta ute i naturen
                  Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Sv: Söker idéer!

                    Stilrent
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Maccobert
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 44

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kawasa
                      Rent och klart vatten! Nice belysning! Lagom med inredning! Snygga firrar! Hell yeah

                      ps. snygga stenar brukar jag hitta ute i naturen
                      Tackar först och främst !

                      jo har hört att det går att plocka fina stenar. luriga är väl om de innehåller massa järn och sånt. Vissa sorter kanske inte gör det ?


                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Stilrent

                      Man bugar och bockar !
                      // Marcus

                      Kommentar

                      Arbetssätt...