Fiskar i 96 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tlundegard
    Användare
    • december 2012
    • 24

    Fiskar i 96 liter?

    Jag har i nuläget 4 sebraciklider och 8 tigerbarber i mitt 96 liters akvarium. Cikliderna ska bytas ut mot något fredligare då det absolut inte funkar som det är nu. Så nu skulle jag behöva lite hjälp med hur jag ska få ett fungerande akvarium!
    Jag har funderat lite på paletter innan, men det är väl ganska svårt att bli av med deras yngel eftersom att den är så vanlig? Har även kollat lite på bolivianska och vanliga fjärilar, men fjärilsciklider känns lite för känsliga och bolivianska lite för stora (eller?). Det sista jag har fått upp ögonen för är kurvciklid och thomasciklid, hur tror ni att det skulle funka ihop med tigerbarber?

    Jag har lite panik nu då mina tigerbarber blir färre och färre, ska som sagt åka och byta sebrorna mot något nu i veckan men behöver verkligen hjälp med hur jag ska göra. Så kom med förslag!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Bolivianer går defintivt att ha detsamma med kurvciklid och thomasciklid. Sedan kan du i princip ha alla apistogrammas som finns i registret:


    Tigerbarber är ju lite luriga förstås då de kan gå på det mesta. Kanske kan du göra dig av med dem och satsa på ciklider och tetror och malar, eller?

    Paletter har en del riktigt fina släktingar kolla här:

    alla dessa går bra att ha mig veterligen.

    Sedan finns ju dessa coola fiskar, det går nog att ha med barberna då de håller till på botten och i grottor
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Congochromis kan också vara intressanta:
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • tlundegard
        Användare
        • december 2012
        • 24

        #4
        Tack för svaren! Affären där jag ska byta cikliderna har nog inte allt det där, men några av sorterna.
        Vad brukar lejonhuvudciklider kosta ungefär? Dom var häftiga men såg att dom egentligen vill ha större akvarium. Läste att taeniatus ska vara aggressivare än paletter, stämmer det? Även de verkar vilja ha större akvarium. Congochromis dimidiatus var läckra, men tror inte att akvarieaffären har sådana.
        Om man byter upp sig till 190 liters akvarium, hur kan man kombinera olika sorter då?

        Jag tycker väldigt mycket om våra tigerbarber så skulle gärna behålla dom, vilka av de fiskarna du har föreslagit tror du skulle funka med dom? Dom blir ju lite mindre bitska om man har dom i större stim, som är möjligt om jag skaffar större akvarium.
        Är dom ändå omöjliga?

        Glömde skriva att jag har ett ganska så högt ph i mitt vatten, tror det ligger på runt 8! Kan man få ner det på något stabilt sätt utan att vattnet blir färgat eller är det bara att acceptera läget? Vi funderade på apistogramma först men det funkar ju inte med så högt ph. Såg att de flesta afrikanska cikliderna också vill ha ett lägre ph, funkar det inte då?

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av tlundegard
          Glömde skriva att jag har ett ganska så högt ph i mitt vatten, tror det ligger på runt 8! Kan man få ner det på något stabilt sätt utan att vattnet blir färgat eller är det bara att acceptera läget? Vi funderade på apistogramma först men det funkar ju inte med så högt ph. Såg att de flesta afrikanska cikliderna också vill ha ett lägre ph, funkar det inte då?
          Är det ph mätt direkt från kranen eller? Vattenverken höjer ph:t i sitt vatten men i akvariumet bibehålls inte det ph:t eftersom vattnet inte är hårt (buffrat).

          Kommentar

          • tlundegard
            Användare
            • december 2012
            • 24

            #6
            Nej från akvariumet innan vattenbyte

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Sv: Fiskar i 96 liter?

              Har du egen brunn? Eller var bör du? Låter konstigt med dessa värden
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Ursprungligen postat av tlundegard
                Nej från akvariumet innan vattenbyte
                Vad mätte du med? Sticka, dropptest?

                Kommentar

                • tlundegard
                  Användare
                  • december 2012
                  • 24

                  #9
                  Jag bor i Trosa, kör med seras dropptest som bara är några månader gammalt. Varit på 8 sedan jag köpte testet!

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Ursprungligen postat av tlundegard
                    Tack för svaren! Affären där jag ska byta cikliderna har nog inte allt det där, men några av sorterna.
                    Vad brukar lejonhuvudciklider kosta ungefär? Dom var häftiga men såg att dom egentligen vill ha större akvarium. Läste att taeniatus ska vara aggressivare än paletter, stämmer det? Även de verkar vilja ha större akvarium. Congochromis dimidiatus var läckra, men tror inte att akvarieaffären har sådana.
                    Om man byter upp sig till 190 liters akvarium, hur kan man kombinera olika sorter då?

                    Jag tycker väldigt mycket om våra tigerbarber så skulle gärna behålla dom, vilka av de fiskarna du har föreslagit tror du skulle funka med dom? Dom blir ju lite mindre bitska om man har dom i större stim, som är möjligt om jag skaffar större akvarium.
                    Är dom ändå omöjliga?

                    Glömde skriva att jag har ett ganska så högt ph i mitt vatten, tror det ligger på runt 8! Kan man få ner det på något stabilt sätt utan att vattnet blir färgat eller är det bara att acceptera läget? Vi funderade på apistogramma först men det funkar ju inte med så högt ph. Såg att de flesta afrikanska cikliderna också vill ha ett lägre ph, funkar det inte då?
                    Ni verkar ju ha klockrent vatten för en hel del av de afrikanska cikliderna, dom från malawi, viktoria och tangaynikasjön. Där den sista pölen har flera ciklidarter som passar bra i en 96 litersburk

                    Men du kanske inte är intresserad av ciklider från riftsjöarna?

                    Kommentar

                    • tlundegard
                      Användare
                      • december 2012
                      • 24

                      #11
                      Kollat lite på Tanganyika nu, finns en hel del fint där!
                      Är det helt omöjligt att någon sort kan fungera med tigerbarber? Såg att Lamprologus multifasciatus är ganska revirhävdande och jagar bort större fiskar.
                      Känns så trist när man har åkt en bit för att köpa fiskar, så måste man åka tillbaka och byta allt! Dessutom så är jag osäker på om vi får byta barberna.. Plus att jag som sagt gillar deras lekfulla beteende!

                      Är tigerbarber svårsålda annars? Blir lite besvärligt annars då vi har betalat en del för dom :/ ekonomin är inte på topp för mig.

                      Skulle några Lamprologus multifasciatus funka i ett kar med mycket växter, en rot och såklart lite snäckskal? Finns det någon annan sort som skulle passa bättre?

                      Kommentar

                      • tlundegard
                        Användare
                        • december 2012
                        • 24

                        #12
                        Just nu känns det som att inget funkar! Har lagt ut massor med pengar till ingen nytta trots att jag har försökt läsa på och ta hjälp av kunniga, vattnet har fel ph för den fisken som jag vill ha, fisken jag har nu stressar ihjäl de andra och växterna översvämmas av tofsalger och kiselalger trots att jag har försökt åtgärda det. Behöver jag säga att jag börjar tappa suget? Har inte råd med så mycket mer men behöver verkligen hjälp med vilka fiskar jag ska välja och hur jag ska gå tillväga!
                        Hade sett framför mig ett grönt akvarium med roliga, färgglada lite ovanligare fiskar men det är snarare motsatsen nu, mår dåligt av att titta på karet!

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Vad tråkigt, jag har själv haft dessa perioder och hade jag varit dig skulle jag byta bort barberna och skaffat någon pelvicachromis. De är jättefina och du kommer få många tillfällen att see lek på dem. Du skulle också kunna skaffa riddargoby som går utmärkt med dessa. Se till att inreda med några små grottor med små öppningar där de kan lägga rom då kan jag garantera att du kommer få en hel del glädje.

                          Vill du ha kvar barberna tror jag att det kan fungera utmärkt med Lamprologus multifasciatus också. Det är en väldigt fin art. snäckskal kan du köpa på Coop om du letar i delikatessdisken och frågar efter snigelskal. Då får du en påse riktigt billigt
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Ja ibland går allt som man har tänkt sig och allt är på topp, några dagar senare är allt botten.

                            Lite av tjusningen om man ser det på längre sikt för när man väl lyckats att få ordning på allt så är det en otroligt skön känsla. "Att bara ha" en burk som snurrar på utan att det händer något är varken utvecklande eller speciellt spännande i längden. När fisken har lekt några gånger, man har fått yngel, reviren är satta ja då blir det lite slentrian. Det är då man startar igång nästa burk

                            Ge inte upp nu!

                            Köp fisk av någon privat odlare, gör så mycket egna lösningar som möjligt, det finns många sätt att hålla ett akvarium med lite pengar. När allt sen är igång så är det ju faktiskt inte någon större månadskostnad.

                            Om du hämtar burken i helgen så kan du få en hel påse med snäckskal av mig också. Jag har hur mycket akvarietillbehör som helst hemma, problemet är att mitt förråd ser ut som en soptipp då jag bara dumpat allt där inne "tillfälligt" (att städa förrådet verkar svårt att få någon motivation till) medans jag hållit på med div projekt i lägenheten. Men har du lite tålamod kan vi säkert gräva fram lite prylar

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Precis häng i där det kommer bli bättre.

                              Har du foton på akvariet så kanske det finns saker vi kan bistå vad gäller inredning och dylikt.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...