Fiskar i 96 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #31
    Jag kan tyvärr ganska lite om afrikanska ciklider för att kunne ge ett bra tips, tänkte bara säga att du har ett jätte fint litet kar hemma

    PS. Här Pelvicachromis pulcher är en liten trevlig cikild som jag hade för många år sen i ett sällskaps akvarium som inte krävde mycket alls och som var väldigt bra på att reproducera sig
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #32
      Sv: Fiskar i 96 liter?

      Malar kan du ha. Du kan få ett könsmoget ancistruspar av mig om du vill. 1+1 är nog lagom eller 1+1 av två olika arter kanske.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Repen1
        Användare
        • januari 2013
        • 877

        #33
        Väljer du att ha "synodontis petricola" så ska du tänka på att dom är stimfisk o trivs ju fler dom är, så i ett 96l,skulle jag rekomendera att ha minst ca 6st, helst fler. Har själv ett 30 tal (vet inte själv längre hur många dom är) i ett 220, skulle inte skada med fler. Är en väldigt pigg o aktiv mal, men vid för få så gömmer dom sej mest.Men har du tänkt dej att ha romläggande fisk,så är den inget bra val, då dom älskar att kalasa på rom o det finns inte många fiskar som kan freda sej mot dom. Mille
        Dieselråttan

        Kommentar

        • tlundegard
          Användare
          • december 2012
          • 24

          #34
          Då kanske inte synodontis är det bästa :/ har ni något annat förslag på vad man kan ha för mal?
          DaRe - vilka andra arter menar du då?
          Kawasa - tack! jag funderade på paletter i början men har ändrat mig till Tanganyika nu
          Senast redigerad av tlundegard; 13 februari 2013, 21:54.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #35
            Sv: Fiskar i 96 liter?

            Jag tänkte L-malar men med tanke på ph nivån är det nog inte någon bra idé. De trivs i lägre ph.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • tlundegard
              Användare
              • december 2012
              • 24

              #36
              Kanske kan skaffa vanlig eller guldancistrus iallafall, dom är ju ganska tåliga. Annars så kanske jag skippar malar, men hade gärna haft något som rensar från alger..

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #37
                Ancistrus går nog aldeles utmärkt. Guldvarianten är ju fina dessutom. Jag har ett par som brukar yngla av sig dock har jag inga yngel just nu tror jag. Men de går att få tag på helt klart i de flesta butiker.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • tlundegard
                  Användare
                  • december 2012
                  • 24

                  #38
                  Det blir nog ett par guldancistrus
                  Snackade med en kille som undrade varför jag inte skulle ha Malawi istället. Han tyckte nämligen att det var lättare med Malawi än med Tanganyika. Hängde inte riktigt med på varför, vad tror ni?
                  Jag tycker att Malawi är väldigt vackert, men dels så har jag fastnat lite för Tanganyika och sen så kan väl inte Malawi gå i 96 liter?

                  Har dessutom läst på att prinsessor är väldigt agressiva och ynglar av sig väldigt lätt. Hur går det om jag vill ha andra Tanganyikaciklider så småningom? Känns lite som sebraciklider som jag ska göra mig av med.
                  Hur lätt är det att bli av med prinsessyngel??

                  Kommentar

                  • maltandis
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 1567

                    #39
                    Ursprungligen postat av tlundegard
                    Det blir nog ett par guldancistrus
                    Snackade med en kille som undrade varför jag inte skulle ha Malawi istället. Han tyckte nämligen att det var lättare med Malawi än med Tanganyika. Hängde inte riktigt med på varför, vad tror ni?
                    Jag tycker att Malawi är väldigt vackert, men dels så har jag fastnat lite för Tanganyika och sen så kan väl inte Malawi gå i 96 liter?

                    Har dessutom läst på att prinsessor är väldigt agressiva och ynglar av sig väldigt lätt. Hur går det om jag vill ha andra Tanganyikaciklider så småningom? Känns lite som sebraciklider som jag ska göra mig av med.
                    Hur lätt är det att bli av med prinsessyngel??
                    Vet inte om de är svåra att bli av med, brukar ge bort mina 96 liter är ju nästan yngelakvarium för malawiciklider, men du kan ju köra Malawi i det stora ni ska hämta. Finns ju några fina som inte är så stora, Pseudotropheus saulosi tillhör en av favoriterna kastar du sen i ett gäng Pseudotropheus sp. "polit" så är du i mål.
                    Senast redigerad av maltandis; 15 februari 2013, 07:38.
                    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #40
                      Ursprungligen postat av maltandis
                      Vet inte om de är svåra att bli av med, brukar ge bort mina 96 liter är ju nästan yngelakvarium för malawiciklider, men du kan ju köra Malawi i det stora ni ska hämta. Finns ju några fina som inte är så stora, Pseudotropheus saulosi tillhör en av favoriterna kastar du sen i ett gäng Pseudotropheus sp. "polit" så är du i mål.
                      Hrrm, nu är det ju inte jättestort 190 L men relativt snål bottenyta. L: 95 x D: 40 x H: 50 cm, Hade ju varit lite bättre om djupet och höjden hade bytt plats Men då hade jag behållt det själv så det hade varit synd för tlundegard

                      Malawi vet jag inte om jag rekomenderar i den här burken. Det blir nog snarare svårare än lättare...

                      Kommentar

                      • tlundegard
                        Användare
                        • december 2012
                        • 24

                        #41
                        Jag har bestämt mig för Tanganyika, de verkar ha ett intressantare beteende och det sätter jag framför färg
                        Men fortfarande lite fundersam över hur det kommer gå med prinsessornas agressiva beteende, men i värsta fall så får jag hålla artakvarium
                        Hur mycket gräver prinsessor när de förbereder för lek?

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 877

                          #42
                          Ska du ha "princessor" i 190L så kan du gärna stoppa i några "Altossar" dom håller "princessorna"i shakt, är dom inte allt för stora så går det bra att ha dom en bra stund i 96l också, då dom växer långtsamt. Annars kan du ha "A sumbu shell" i det lilla karet, dom håller också yngelproduktionen på en lagom nivå. "Altossar" är tillräckligt tuffa o specialanpassade för att tåla stryk från dom flesta fiskar. Mille
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • tlundegard
                            Användare
                            • december 2012
                            • 24

                            #43
                            Tack för tipsen, får nog bli något sånt när jag drar igång stora karet

                            Kommentar

                            Arbetssätt...