Fiskar i 96 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maltandis
    Användare
    • oktober 2003
    • 1567

    #16
    Bryt ihop och kom igen, om du kan tänka dig att slopa dina barber så kan du få ett litet gäng prinsessor av oss. Neolamprologus brichardi Fulwe Rocks, de är parbildande och försvarar sina ungar, och ungarna försvarar även nästa kull. Våra leker varannan månad eller oftare. Jag skulle inte välja multisar om jag vill ha växter i karet, de är de värsta snäckisarna vi haft, värre än grävskopor. Står man ut med att de är multisarna som bestämmer var sanden ska ligga och inte bryr sig om att växterna flyter på ytan, så kan man köpa dom inte annars. Jag skulle slängt växterna om de inte är cryptocoryne eller anubias, och kört en liten klippbiotop med någon liten tanganyikaciklid. Julidochromis ornatus , Julidochromis dickfeldi , Neolamprologus brichardi , Lamprologus brevis (snäckis) är några exempel på fisk du kan ha i ditt "lilla kar". Fiskarna jag föreslår är inga snordyra fiskar, utan passar alla plånböcker, och vill du ha prinsessor så är de gratis.

    Lycka till!
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #17
      Om du dessutom betalar medlemsavgiften så får du 10% rabatt i ett antal affärer vilket brukar löna sig direkt när man håller på att starta igång en burk och handlar en del prylar och fisk.

      Dessutom så får du ju så klart även en tidning och en massa andra fördelar som medlem!

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #18
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Om du dessutom betalar medlemsavgiften så får du 10% rabatt i ett antal affärer vilket brukar löna sig direkt när man håller på att starta igång en burk och handlar en del prylar och fisk.

        Dessutom så får du ju så klart även en tidning och en massa andra fördelar som medlem!
        Duktig medlem!



        som hjälper till att värva
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • tlundegard
          Användare
          • december 2012
          • 24

          #19
          Jag måste bara få säga att jag är verkligen glad över att ha hittat hit! Många är så otroligt trevliga och peppande på det här forumet och jag har redan fått ett antal mail från medlemmar som läser mina trådar och kommer med bra erbjudanden
          Jag ska byta vatten idag och fixar till karet lite, sedan så kan jag lägga upp en bild på hur det ser ut nu!

          Jag pm:ar dig, maltandis!

          Kommentar

          • tlundegard
            Användare
            • december 2012
            • 24

            #20
            Här kommer en bild på hela akvariumet! Jag är ganska nöjd med hur det ser ut, förutom att cikliderna har grävt överallt och det är mängder med alger, växterna är inte på topp..
            Klicka på bilden för större version

Namn: 025.jpg
Visningar: 1
Storlek: 270,8 KB
ID: 684326

            Alger på växterna
            Klicka på bilden för större version

Namn: Untitled-1 copy.jpg
Visningar: 1
Storlek: 260,6 KB
ID: 684327
            Senast redigerad av tlundegard; 12 februari 2013, 15:05.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #21
              Ser jättefint ut. Alger kan ta död på vilken lust som helst. Jag skullle ändå ta till en metod med algmedel för att bli av med detta. Det går åt extremt lite och du kan få balansen att svänga över ordentligt till växternas fördel. Jag ser att det är ganska dunkelt så du har nog helt rätt växter om du inte kan/vill uppgradera din belysning. Möjligen skulle du fundera på någon snabbväxare som tar upp näring. Och tänk på att mata extremt sparsamt och sch sköta dina vattenbyten för att hålla undan algerna.

              Har du vägarna förbi Stockholm kan du köpa ett 112 liters akvarium av mig för 500 kronor med pump och alla tillbehör det har dubbla lysrör och reflektorer och är bar för växter. Dessutom kan du få massor mad snabbväxande växter om du vill.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                Jag skulle nog föreslå att du tar det lite lugnt och lär dig och inte sätter igång med ett nischat specialakvarium. Neo Lamprologus multifasciatus är ett bra förslag. Dessa brukar gå väldigt bra med ungfödare som vildguppy (OBS, inte slöjguppy), platy, svärdbärare, black molly och liknande. Alla dessa vill ha sådant vatten du har. Ungfödarna kommer dessutom äta av algerna även om du inte blir av med dem på det sättet. Siamensis är en fisk som påstås äta toffsalger.

                Vill du trots allt nischa dig föreslår jag att du BARA har Neolamprologus brichardi eller en kombination av Julidochromis och Neo Lamprologus multifasciatus .

                Multifasciatus bildar kollonier av tomma snäckskal. Där skalen ligger kan du glömma växter. Här har jag skrivit lite om dessa fantastiska fiskar http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200301&lopnr=2 (scrolla ner till "Getingciklid")
                Senast redigerad av Ola Svensson; 12 februari 2013, 15:32.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • tlundegard
                  Användare
                  • december 2012
                  • 24

                  #23
                  Kanske borde testa med algmedel. De snabbväxande jag har är de som stå i klungan på höger sida. Vallisneria, svärdplanta och något som de sa var cabomba men jag misstänker att det inte är det. Algerna sätter sig inte på dessa. Har lite vattenpest i mitt lilla akvarium också, om det skulle behövas. Vad är att mata extremt sparsamt? Hur mycket är för mycket?
                  Jag har två 18w lysrör och har satt folie som reflexskärm, det var efter att ljuset blev bättre som algerna tog fart på riktigt..
                  Jag ska åka till stockholm och hämta ett 190 liters akvarium i helgen, men tack för erbjudandet!

                  Ola - Vad anser du vara ett nischat specialakvarium? Jag har läst på ganska mycket sedan jag köpte akvarium och är beredd att läsa på att läsa på ännu mer för att lära mig om fiskarna. Sebrorna tog musten ur mig och jag har därför tappat suget lite, men hittar jag en rolig, vacker och intressant fisk som passar i mitt akvarium så kommer jag lägga ner tid på att få det att fungera. Jag verkar ju ha kunnig hjälp här också
                  Jag har förstått att snäcklekare gräver väldigt mycket, framförallt Multifasciatus. Kanske inte är riktigt det jag är ute efter, men skulle kunna ha ett växtfritt område i akvariumet. Jag är allergisk mot ungfödare, har tröttnat rejält på dom, så det är inget alternativ.

                  Prinsessorna var väldigt vackra och jag skulle kunna ha bara dom och någon mal i mitt 96 liters. Fungerar det med fler sorter av tanganyika i 190 liter så skulle det såklart vara kul i framtiden.

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #24
                    Kör gödning, PMDD! Om du inte blir av med algerna så släng i lite flytväxter, dom brukar konkurrera ut algerna!

                    Kommentar

                    • maltandis
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 1567

                      #25
                      Ursprungligen postat av tlundegard
                      Kanske borde testa med algmedel. De snabbväxande jag har är de som stå i klungan på höger sida. Vallisneria, svärdplanta och något som de sa var cabomba men jag misstänker att det inte är det. Algerna sätter sig inte på dessa. Har lite vattenpest i mitt lilla akvarium också, om det skulle behövas. Vad är att mata extremt sparsamt? Hur mycket är för mycket?
                      Jag har två 18w lysrör och har satt folie som reflexskärm, det var efter att ljuset blev bättre som algerna tog fart på riktigt..
                      Jag ska åka till stockholm och hämta ett 190 liters akvarium i helgen, men tack för erbjudandet!

                      Ola - Vad anser du vara ett nischat specialakvarium? Jag har läst på ganska mycket sedan jag köpte akvarium och är beredd att läsa på att läsa på ännu mer för att lära mig om fiskarna. Sebrorna tog musten ur mig och jag har därför tappat suget lite, men hittar jag en rolig, vacker och intressant fisk som passar i mitt akvarium så kommer jag lägga ner tid på att få det att fungera. Jag verkar ju ha kunnig hjälp här också
                      Jag har förstått att snäcklekare gräver väldigt mycket, framförallt Multifasciatus. Kanske inte är riktigt det jag är ute efter, men skulle kunna ha ett växtfritt område i akvariumet. Jag är allergisk mot ungfödare, har tröttnat rejält på dom, så det är inget alternativ.

                      Prinsessorna var väldigt vackra och jag skulle kunna ha bara dom och någon mal i mitt 96 liters. Fungerar det med fler sorter av tanganyika i 190 liter så skulle det såklart vara kul i framtiden.

                      Börja du med gratisfisk till det lilla, så när du/ni får se våra kar med större firrar så får ni göra plats hemma. När ni hämtat karet hos Erik så kanske det blir fler Tanganyikor I ett tvåhundraliters kan du ju ha hästnosar, de är riktigt roliga och arga. En bild på Eretmodus marksmithi Kigoma.
                      /jocke
                      Bifogade filer
                      Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                      Kommentar

                      • tlundegard
                        Användare
                        • december 2012
                        • 24

                        #26
                        Erik - Pmdd kör jag med, normaldos efter varje vattenbyte! Har andmat i mitt lilla akvarium, men vet inte om jag vill lägga i det i det stora.. Har riccia också, funkar det bra?

                        Maltandis - Jag börjar med dom firrarna från dig så får jag se sen, den där fisken var väldigt häftig! Funkar den ihop med prinsessor i 200l eller måste jag byta fisksort helt då?

                        Såg att det fanns en malsort från Tanganyika, synodontis! Är dom alldeles för stora för mitt akvarium och hur skulle dom funka? Dom var väldigt häftiga iallafall syftade mest på dvärgen, dom andra verkade ju vara ganska gigantiska
                        Senast redigerad av tlundegard; 12 februari 2013, 17:53.

                        Kommentar

                        • maltandis
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 1567

                          #27
                          Den lilla synodontisen kan du ha, Synodontis petricola blir ca 10 cm. Jag har några Synodontis multipunctatus , de blir mycket större och är göklekare. Den sprätter ut sina ägg när munruvande ciklider leker så honan tar upp dom också och får på det sättet både sina egna ägg och gökmalens ägg i käften. På det sätter förökar de sig
                          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                          Kommentar

                          • tlundegard
                            Användare
                            • december 2012
                            • 24

                            #28
                            Vändmalen var ju också jättesöt! Även om den inte är från Tanganyika..

                            Det står på zoopet att den lilla behöver 150 liter.. funkar den ändå?
                            Jag läste om den också, vad häftigt!

                            Kommentar

                            • maltandis
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 1567

                              #29
                              Ja, det är en rekommendation, men de kan ju få flytta till det stoooora sen Ja, du kan ha hästnosar med prinsessor. Finns foder som kan användas till både carnivora och herbivora fiskar på marknaden. Hästnosarna gillar grönsaker och prinsessorna vill ha det lite köttigare.
                              Senast redigerad av maltandis; 12 februari 2013, 18:13.
                              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                              Kommentar

                              • tlundegard
                                Användare
                                • december 2012
                                • 24

                                #30
                                Kanske man kan byta ut cikliderna mot sådana malar istället
                                Hur många kan man ha i 96 liter? 1+1 eller fler? Eller får det bara plats en? Kanske iofs beror på storlek men vill ju att de ska kunna växa också.
                                Läste att dom bl.a äter rom, kommer det förstöra för prinsessorna?

                                Har du något foder som du kan rekommendera? Måste man variera eller kan man köra på samma hela tiden?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...