Skydda golvet under 720l möbelkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke M
    Användare
    • november 2006
    • 116

    Skydda golvet under 720l möbelkar?

    Jag ska snart flytta mitt akvarie från min gamla lägenhet till en ny. Möbeln har 8st fötter i rund plast. Minns när jag köpte karet för flera år sen att jag reagerade på att dessa plastfötter var ihåliga, nån millimeter tjocka "ringar" bara. Så vi får väl se när jag flyttar på`t hur snygga märken det blev i laminatgolvet. Borde ju bli ett j䤤a tryck på den lilla ytan som har kontakt med golvet.

    I nya lägenheten ligger ekparkett som jag tänkte vara lite mer rädd om. Så frågan är om ni har några tipps på vad man kan lägga mellan möbel och golv?
    8st Bords/glasunderlägg i metall? För att jämna ut trycket lite.
    MDF skiva för att jämna ut trycket mer? Eller vore det vansinne då den suger fukt och då kanske ändrar form eller tappar bärighet?
    Plywood? suger ju gärna fukt från sidorna, kan ju släppa i lamineringen och svälla kanske...

    Har ni några tipps eller är det rent av överkurs att bry sig?

    Mvh //Micke
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    Sv: Skydda golvet under 720l möbelkar?

    Hockey puckar brukar vara poppis har jag sett
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Mister P
      Användare
      • januari 2013
      • 36

      #3
      puckar har jag oxå sett det funkar ju! kanske inte det snyggaste beroende på vart karet står...
      jag hade, om du har ek parkett tagit en ek parkett bit och gjort bitar av.. för runda bitar passar det bra med en dos fräs som elektriker gör hål för dosor med så får du runda fina ''ek puckar''

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • september 2007
        • 1525

        #4
        Hockey puckar är inte bra att ha tyngd på. Jag har haft det en gång och aldrig igen kan jag säga. Det blev stora svarta märken under pucken som var otroligt svårt att få bort. Isf ska du lägga någonting mellan pucken och golvet.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        • DaReV
          Användare
          • februari 2004
          • 109

          #5
          Skivor som används vid t.ex. gjutning finns på t.ex. Bauhaus är att föredra gärna över 15mm


          Dem kapar skivorna till dig
          / David

          Kommentar

          • cabron021
            Användare
            • januari 2013
            • 37

            #6
            Sv: Skydda golvet under 720l möbelkar?

            Jag har precis ställt upp mitt 720. Köpte en bänkskiva dom tål ju fukt och vatten. Sen kapa jag till 4kanter 10*10 som jag limmat dit hockeypuck på med konstruktionslim. Funkar kanon. Står stabilt och hela den baletten. Ett tips bara

            Kommentar

            • cabron021
              Användare
              • januari 2013
              • 37

              #7
              Sv: Skydda golvet under 720l möbelkar?

              Och under bänkskiva bitarna la jag sånt man har under mattor för dom ej ska glida.

              Kommentar

              • GraTis
                Användare
                • januari 2013
                • 414

                #8
                Om möbeln är gjord för akvariet så är fötterna konstruerade för att tåla tyngden. Varför ska man då krångla till det med något annat som kanske gör mer skada än nytta. Ett 720 på aluställning är normalt inga problem för ett golv.

                Kommentar

                • DaReV
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 109

                  #9
                  Ursprungligen postat av GraTis
                  Om möbeln är gjord för akvariet så är fötterna konstruerade för att tåla tyngden. Varför ska man då krångla till det med något annat som kanske gör mer skada än nytta. Ett 720 på aluställning är normalt inga problem för ett golv.
                  Ja aluställningen o fötterna klarar nog tyngden på över 900kilo.
                  MEN han vill ju skydda golvet då han är osäker på om det håller. Alla golv tål inte alls den belastningen o gör dem inte det så kan ju även karet gå sönder.
                  Är det tex reglat (cc60 byggstandard tror även det gäller golv) så kanske hans trägolv där ett benpar står har ca30cm från närmsta bärpunkt. golvet i sig med t.ex. massonit under kanske bara är 3cm högt. en 3cm planka kan svikta gott med den vikten på. Har flyttat på många kar där det används större fötter än dem på alu o det har ändå blivit insjunket i golvet. Reglar eller en hel skiva hade jag använt.
                  / David

                  Kommentar

                  • Micke M
                    Användare
                    • november 2006
                    • 116

                    #10
                    Nu är karet flyttat och fyllt. Det var visst 10 fötter, inte 8. Två av dem var gömda i mitten. Det var heller inte så extremt tunna väggar på dem som jag mindes. Anläggningsytan var således större än jag trodde, och inte den minsta märke syntes i laminatet som karet stått på i 6-7 år.
                    Så jag lät bli att krångla till det, det nya golvet håller säkert också. Men tackar för alla tipps ändå!

                    Kommentar

                    • GraTis
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 414

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke M
                      Nu är karet flyttat och fyllt. Det var visst 10 fötter, inte 8. Två av dem var gömda i mitten. Det var heller inte så extremt tunna väggar på dem som jag mindes. Anläggningsytan var således större än jag trodde, och inte den minsta märke syntes i laminatet som karet stått på i 6-7 år.
                      Så jag lät bli att krångla till det, det nya golvet håller säkert också. Men tackar för alla tipps ändå!
                      Låter som ett klokt val.
                      Lätt att upptäcka eventuelle läckage är det oxå då man inte lägger en massa tramsiga skydd mot golvet, där fukt kan komma emellan.

                      Kommentar

                      • Göran Å
                        Användare
                        • december 2005
                        • 1295

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke M
                        Jag ska snart flytta mitt akvarie från min gamla lägenhet till en ny. Möbeln har 8st fötter i rund plast. Minns när jag köpte karet för flera år sen att jag reagerade på att dessa plastfötter var ihåliga, nån millimeter tjocka "ringar" bara. Så vi får väl se när jag flyttar på`t hur snygga märken det blev i laminatgolvet. Borde ju bli ett j䤤a tryck på den lilla ytan som har kontakt med golvet.

                        I nya lägenheten ligger ekparkett som jag tänkte vara lite mer rädd om. Så frågan är om ni har några tipps på vad man kan lägga mellan möbel och golv?

                        Mvh //Micke
                        Mitt tips som jag själv använder är ekparkett bräda som ligger under varje benställningsfot....Har i mitt fall lagt från vägg och ut i rummet (något längre än djupet på karet), ligger då över bärande golvreglar och skyddar spånskivegolv och plastmatta. Mitt kar är 600 L och samma benställning som du har.

                        Mvh Göran
                        http://www.skovdeaf.se/
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                        http://www.skovdefagelklubb.se/

                        Kommentar

                        • DaReV
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 109

                          #13
                          Var ditt golv ojämnt? kollade du med vattenpass? Hur ställde du in fötterna? Vad har du för bänk?
                          / David

                          Kommentar

                          • Micke M
                            Användare
                            • november 2006
                            • 116

                            #14
                            Golvet var nog hyfsat jämnt. Kollade inte med vattenpass, men det är ett nyproducerat hus, bottenplan med betongplatta under parketten så det borde vara plant nog. Möbeln är från Wromak står det på det, men som "kit" med karet såldes det som Rubin om jag inte minns fel. Fabriksbyggd möbel av skivmaterial och grå melamin iaf. Fötterna går inte att justera och tyvärr var det "fel" två fötter som blev hängandes, de två yttersta i vänsterkant. Antingen har hela möbeln blivit bananformad eller så är väl golvet inte helt hundra... Några spelkort under de två hängande fötterna löste problemet.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...