°dH 3,7 - tvingad att satsa på Sydamerika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • subtilis
    Användare
    • januari 2013
    • 21

    °dH 3,7 - tvingad att satsa på Sydamerika?

    Där jag bor håller vattnet °dH 3,7, dvs. det är tämligen mjukt.
    Jag är en akvarist in spe - har alltid varit intresserad men aldrig kommit igång. Jag läste "Akvariet" på 80-talet och var med i NCS på den tiden - utan att ha någon fisk hemma! Nu finns möjligheterna.
    Dock: jag vill inte hålla på att laborera med vattnet, det verkar bökigt.
    Är jag "tvingad" att satsa på sydamerikanska ciklider? Dvs. grävmaskiner (typ Oscar) eller "tråkmånsar" (dvärgciklider).
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av subtilis
    Där jag bor håller vattnet °dH 3,7, dvs. det är tämligen mjukt.
    Jag är en akvarist in spe - har alltid varit intresserad men aldrig kommit igång. Jag läste "Akvariet" på 80-talet och var med i NCS på den tiden - utan att ha någon fisk hemma! Nu finns möjligheterna.
    Dock: jag vill inte hålla på att laborera med vattnet, det verkar bökigt.
    Är jag "tvingad" att satsa på sydamerikanska ciklider? Dvs. grävmaskiner (typ Oscar) eller "tråkmånsar" (dvärgciklider).
    Hej och välkommen till detta forum!

    Du har högre dH än vad jag har i Göteborg, ändå går det bara Tanganyika fisk i mina baljor.
    Tricket är enkelt, vatten "färgas" av vad man stoppar i akvariet.
    Högt pH + dH får du av kalkrik inredning/filtermaterial plus tillsatts av bikarbonat vid vatten byte.
    Så att ditt vatten skulle vara mera lämpat för det ena än det andra stämmer ej.
    Så det är bara att sätta igång och planera.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • september 2007
      • 1525

      #3
      Hejsan och välkommen!
      Det är som Anders säger varken svårt eller speciellt dyrt att höja hårdheten på vatten. Själv har jag också mjukt vatten och använder vanligt bikarbonat vid vatten byten. Det som är bra med bikarbonat är att det är i princip omöjligt att överdosera. Ett bra tips är att kontakta en bagare och köpa bikarbonat där i genom. Att köpa små påsar på affären blir dock dyrt i längden.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • subtilis
        Användare
        • januari 2013
        • 21

        #4
        Ursprungligen postat av HåE
        Hejsan och välkommen!
        Det är som Anders säger varken svårt eller speciellt dyrt att höja hårdheten på vatten. Själv har jag också mjukt vatten och använder vanligt bikarbonat vid vatten byten. Det som är bra med bikarbonat är att det är i princip omöjligt att överdosera. Ett bra tips är att kontakta en bagare och köpa bikarbonat där i genom. Att köpa små påsar på affären blir dock dyrt i längden.
        Tack för tipsen! Jag blev sedan länge helt insnöad på Malawi (Mbuna)- och Tanganyikaciklider. Så jag ska kanske prova med laborationer...
        Vad tror ni om ca. 375 liter? (150x50x50) Antingen någon Mbuna (T ex Labeotropheus trewavasae ) eller kanske Neolamprologus brichardi . Jag är tveksam till att blanda en massa olika sorter.

        Kommentar

        • subtilis
          Användare
          • januari 2013
          • 21

          #5
          Ursprungligen postat av Anders i Askim
          Hej och välkommen till detta forum!

          Du har högre dH än vad jag har i Göteborg, ändå går det bara Tanganyika fisk i mina baljor.
          Tricket är enkelt, vatten "färgas" av vad man stoppar i akvariet.
          Högt pH + dH får du av kalkrik inredning/filtermaterial plus tillsatts av bikarbonat vid vatten byte.
          Så att ditt vatten skulle vara mera lämpat för det ena än det andra stämmer ej.
          Så det är bara att sätta igång och planera.
          "Kalkrik inredning" - kan du ge exempel? Det får ju inte se anskrämligt ut. Jag har för övrigt funderat på bakgrunder från "Back to Nature". Deras hemsida tipsar om att ha ett filter bakom inredningen - är det något att ha? Se http://backtonature.se/sv/tips-tricks/concealed-filter/

          Kommentar

          • HåE
            Användare
            • september 2007
            • 1525

            #6
            Ursprungligen postat av subtilis
            "Kalkrik inredning" - kan du ge exempel? Det får ju inte se anskrämligt ut. Jag har för övrigt funderat på bakgrunder från "Back to Nature". Deras hemsida tipsar om att ha ett filter bakom inredningen - är det något att ha? Se http://backtonature.se/sv/tips-tricks/concealed-filter/
            Om du inte vill använda korall grus i karet så kan du ju alltid fylla nätpåsar med detta och gömma bakom bakgrunden. Det hjälper att höja hårdheten något. Sedan ska man komma ihåg att sköter man sina vecko vattenbyten så får man i normala fall inte så stora pH svängningar i karet. Man buffrar (höjer °dH) vattnet för att få lite bättre marginaler. Att gömma filtreringen bakom bakgrund eller moduler fungerar ypperligt och är dessutom snyggare än att ha det synligt.
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

            Kommentar

            • HåE
              Användare
              • september 2007
              • 1525

              #7
              Ursprungligen postat av subtilis
              Tack för tipsen! Jag blev sedan länge helt insnöad på Malawi (Mbuna)- och Tanganyikaciklider. Så jag ska kanske prova med laborationer...
              Vad tror ni om ca. 375 liter? (150x50x50) Antingen någon Mbuna (T ex Labeotropheus trewavasae ) eller kanske Neolamprologus brichardi . Jag är tveksam till att blanda en massa olika sorter.
              375 liter är perfekt för mbuna eller Neo. brichardi.
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                Användare
                • september 2006
                • 796

                #8
                3,7 dH betyder att du kan välja vilken typ av fisk som helst. Det är om man har hårt vatten och vill hålla regnskogsfisk som det kan bli lite pyssligt. Roliga fiskar finns för övrigt i alla vatten (eller möjligen är jag väldigt lättroad).

                Att läsa på först och skaffa akvarium sen är ett utmärkt sätt att komma förbi många problem!

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Du verkar ha helt rätt inställning med att kolla upp fakta, för att sedan skaffa ett tillräckligt stort kar med få arter. Vad det gäller roliga fiskar håller jag med Erik Jag har för övrigt också ungefär samma dH som dig (något lägre t.o.m.) och jag håller också en hel del Tanganyika och har haft Malawi i omgångar tidigare. Bikarbonat är ett enkelt sätt att rätta till vattenvärden. Om du väljer Prinsessor kan jag rekommendera att ha någon Cyprichromis som sällskap, så blir det lite rörligare. Om du inte vill ha en fullständig yngelexplosion i karet (för det lär det bli) kanske du skulle överväga någon duktig yngelätare, exempelvis någon Altolamprologus.

                  Lycka till!

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8596

                    #10
                    Finns det inte en hel del spännande västafrikaner också, som gillar mjukt vatten?
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • subtilis
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 21

                      #11
                      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                      3,7 dH betyder att du kan välja vilken typ av fisk som helst. Det är om man har hårt vatten och vill hålla regnskogsfisk som det kan bli lite pyssligt. Roliga fiskar finns för övrigt i alla vatten (eller möjligen är jag väldigt lättroad).

                      Att läsa på först och skaffa akvarium sen är ett utmärkt sätt att komma förbi många problem!
                      Jag har läst på så mycket att det är löjligt.

                      För övrigt kan jag i viss mån hålla med om att alla fiskar är roliga (det märkliga är att jag aldrig kommit igång, men det har med omständigheter att göra) , men det är såvitt jag kan se mer liv, intressant beteende och rörelse som gäller - om än inte inklusive total destruktion som hos vissa syd- och mellanamerikaner - med Mbuna, övrig Malawi och Tanganyika.

                      Diskus och Scalare är visserligen eleganta men alltför stillsamma för min smak. Jag såg dock ett enormt kar med imponernade Oscars en gång i Beijing, Det hade varit något, möjligen.

                      I övrigt verkar artutbudet mer begränsat, vad gäller just ciklider. Mångfalden i de stora afrikanska sjöarna är enastående. Eller har jag fel?

                      Möjligen skulle jag kunna bli såld på andra släkten/arter som kejsartetra eller rentav killis, det senare bara för att det verkar vara så enormt nördigt, underground och icke-mainstream. Jag har läst Anders Cassels bok som ung så att jag i stort sett kunde den utantill. Det trista med killis är dock alla sterila garntofsar som tydligen hör till.

                      Kommentar

                      • subtilis
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 21

                        #12



                        Paracyprichromis nigripinnis är kanske också ett alternativ?
                        Senast redigerad av DaRe; 24 januari 2013, 19:43.

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #13
                          Ursprungligen postat av subtilis



                          Paracyprichromis nigripinnis är kanske också ett alternativ?
                          En troligt vacker fisk som blir som finast i lite dov belysning. De simmar dock inte riktigt lika mycket i de övre vattenlagren som cyprichromisarna, åtminstone är det min erfarenhet av dem. De lever väl i lite större grottor i Tanganyikasjön om jag inte minns helt tokigt. Men som sagt, en otroligt vacker ciklid det med.

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #14
                            En liten parentes och OT: Förresten, finns den lilla ciklidaffären nära stationen nere i en källare kvar i Eslöv? Jag brukade gå ner dit på den tiden när jag gjorde min lärarpraktik på Norrevångsskolan och väntade på tåget mot Lund. Detta var under en akvarielösperiod i mitt liv och den lilla butiken fungerade hyffsat vad det gällde att stilla min akvariehunger något...

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • chas
                              Användare
                              • augusti 2009
                              • 304

                              #15
                              °dH 3,7 - tvingad att satsa på Sydamerika?

                              Vad jag vet så finns det ingen akvariebutik kvar i eslöv. Den som låg vid stationen i kvantumhuset brann ner för några år sedan. Då när pyromaner härjade i eslöv. Sorry för svar på OT
                              http://naistick.wix.com/photo

                              Kommentar

                              Arbetssätt...