Stora Inredningstråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #46
    Ursprungligen postat av DaRe
    [*]Sand
    • Typer
    • finkornighet
    • färg
    • Kombinationer av finkornighet
    Eftersom jag är rädd att jag kan vara skuld till att tråden somnade, tänkte jag ta upp en av Davids frågor:

    Sand vill jag vidga till mineral på botten av akvariet.Beroende på vad man vill efterlikna har vi hela spektrat från finkornig sand på gränsen till lera upp till blockterräng. Naturligt material är ju trevligast, men när stenarna börjar bli mer än några decimeter kanske man skall överväga konstmaterial. Risken finns att man knäcker bottenglaset, om inte annat när stenen ska i eller ur. Stenkol, som var så populärt på 1970-talet, kan man ju ta lite större bitar av eftersom det är så lätt. Ett spännande ställe att leta bottensubstrat på är firmor som säljer betongplattor och trädgårdssten. Dom brukar ha en del märkliga urval grus i olika nyanser. Man får passa upp bara att man inte lägger i giftiga malmer etc. Är man osäker kan man ju testa i ett litermått med gruset, akvarievatten och dafnier eller en fisk.

    Själv gillar jag den lateritröda färgen som ofta dominerar landskapet i tropikerna. Till slut fick jag fram grus genom att krossa gammalt taktegel med slägga och sedan köra det en halvtimme med vatten i betongblandaren.

    När jag är ute i naturen fotograferar jag gärna bottnar och strandbrinkar för att någon gång kanske försöka efterlikna dem i akvariet.

    Är det rinnande vatten ser man ofta en jämn övergång från grovkornigt till finkornigt till följd av hur strömt det är. Någon som har ett tips på hur man efterliknar det i akvarium? Det blir snabbt en jämn blandning tycker jag. Kanske måste man limma?

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #47
      Haha, det fanns en gammal mycket bra tråd också jag länkar in den här för referens:
      Artikeln är klar, men diskussionen kan fortsätta... ********************** Jag jobbar på en artikel vars syfte skall vara att tipsa och inspirera i ämnet inredning. Det skall handla om att skapa ett vackert akvarium som du har på en plats i ditt hem där du vill att människor skall se det, ett visningskar helt enkelt. Du vill
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Timzla
        Användare
        • mars 2013
        • 2

        #48
        *bokmärker* Intressant tråd :-)

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #49
          Det vore kul om denna tar fart igen. Vilka mer tankegångar finns det kring inredning. Jag tycker det vore intressant att höra hur folk tänker kring placering av bakgrundmoduler.

          Det finns många exempel på väldigt lyckade placeringar som berättar något, eller som ger ett utklipp av naturen, där modulerna och övrig inrending spelar ihop väldigt bra.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • oktober 2003
            • 3615

            #50
            Längesen jag postade!

            Här är min hardscape. Ge gärna kritik.Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1215.JPG
Visningar: 1
Storlek: 92,6 KB
ID: 685993
            Mvh Alex

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #51
              Jag tycker det ser bra ut, bra "spretighet"
              Sen är jag ingen expert på växter, men växternas placering tål ju att tänkas till på för att bibehålla ett "flow" i scapen.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #52
                Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                Längesen jag postade!

                Här är min hardscape. Ge gärna kritik.[ATTACH=CONFIG]46298[/ATTACH]
                Tycker det ser grymt bra ut. Helt i min stil.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • juni 2008
                  • 1882

                  #53
                  Tycker det är svårt att säga på det här stadiet, mer än att det estetiskt ser bra ut. Men vad ska det bli i slutändan? Växtkar? Diskuskar? Vad är det för fisk som du ska ha i det här karet? Hur stort är karet? Tycker att när man vet lite mer om målet du vill uppnå då kan man också lättare ge konstruktiv kritik.

                  Kaj

                  Kommentar

                  • ewa
                    NCS Medlem
                    • mars 2013
                    • 457

                    #54
                    Har läst allt, men har inte sett något mer om kokosnötter.
                    Kokosnötter- jag sågar ut hål med rundsågar, går snabbt om man siktar på ett av fruktfästen (brukar vara 3 stycken, ser ut som runda insjunkna prickar). Man kan göra olika stora hål, finns som sats att köpa på Jula, Clas Ohlson mm. Under hundralappen. http://www.clasohlson.com/se/Hålsågssats/30-8739 och lite över hundralappen http://www.jula.se/halsag-frasborrsats-17-delar-189001
                    Man sätter de på borrmaskinen. Mer plats i grottan än nöthalvor.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #55
                      Jag har en kokosnötartikel här också:
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 3615

                        #56
                        Tackar.

                        Karet är 200x70x80. Tanken är väl att köra en hel del växter och inte så överbefolkat med fisk. Scalarer, dvärgciklider och tetror, typ.

                        Är sugen på att prova lite narrow leaf på rötterna och kanske någon trevlig bottentäckare tillsammans med någon cryptocoryne mellan stenarna.
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • ewa
                          NCS Medlem
                          • mars 2013
                          • 457

                          #57
                          Kokosnötter- kul att man kan göra på olika sätt.
                          Jag låter de vara runda(inte itusågade), kan vara lättare att kolla innehålet (ägg) när de är delade, men större boyta om de är hela. Viktigt att sikta på fruktfäste, annars tar det jättelång tid.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...