Bästa och sämsta under 2012?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    Bästa och sämsta under 2012?

    Så alla NCS medlemmar vad har varit erat bästa och (-eller) sämsta akvarie relaterade händelse från det gångna året? Hos mig har det inte hänt så väldans mycket, men det bästa har nog varit köpet av 10 fullvuxna Ps. cyaneorhabdos för att utöka den befintliga gruppen. Detta har gett mera färg, liv och rörelse i mitt 400 liters kar och jag sitter mycket oftare framför karet nu än förut. Det ända jag ångrar är att jag inte plockade på mig en massa sten innan snön kom. Eftersom jag aldrig varit så sugen på att skaffa ett nytt kar som nu.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Efter att intresset har gått lite upp och ner så har 2012 varit ett år då jag har fått (och behållt) intresset tillbaka ordentligt och iom det så har det blivit några nya burkar och fiskar. Jäkligt skoj!!

    Ska bli kul att se vad som händer det här året, har lite tankar som snurrar i skallen. Den förnuftiga sidan försöker bromsa den maniska, men utgången brukar bli till fördel för dom lokala akvariebutikerna ändå till slut..

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Intressant tråd. Bästa under året var nog ändå ornatum tråden och att vi lyckades leta reda på att det var gephyrum. Det var kul. Sedan gillar jag att vi lyckats få in runt 3000 nya bilder i artregistret.

      Sämst var helt klart mitt försök med Apistogramma atahualpa . Fick 4 honor. Sedan hade jag ett par olyckor och 3 av fyra dog. Hur som helst startade jag upp det projektet igen nu i Januari så vi får väl se, det kanske blir ett bra Apistogramma-år.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8596

        #4
        Toppen 2012: Ciklidstämman
        Botten 2012: Förlusten av min fina Pembagrupp som jag haft sedan 2000.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Toppen : CB
          Botten: Min stora Red Tail mal Felix dog
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Toppen: Min första Ciklidstämma.
            Botten: Det har gått utför med min diskusgrupp (planerar ett nytt försök under året).

            /Jocke

            Kommentar

            • Olivaw
              Användare
              • juli 2012
              • 115

              #7
              Bäst: lyckades med mitt första försök till scaping
              Sämst: inga missöden faktiskt, tack för det!

              Bäst: lyckades med mitt första försök till scaping
              Sämst: inga missöden faktiskt, tack för det!

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Det var en väldigt bra sämst! Bra år med andra ord. Kan vi få höra mer om din scaping, det verkar intressant. Du har säkert visat upp det, fast jag kanske var lite slumrande... En steg för steg? Ahh, nu vet jag en artikel i CB då blir dessutom Wilhelm och alla läsare glada, det är väldigt intressant att lära sig och läsa om scaping
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Jonny
                  Användare
                  • mars 2010
                  • 231

                  #9
                  Sämst: en otrevlig morgon med en nitrittopp som dödade min fina fungerande grupp Geophagus o honan i mitt diskus lekpar.
                  Bäst: hittade en ny grupp Geophagus som funkar jättebra o leker konstant. (Detta årets blivande bästa kommer att bli att byta ut mina diskus mot nån form av vf eller F1.)

                  Kommentar

                  • Olivaw
                    Användare
                    • juli 2012
                    • 115

                    #10
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Det var en väldigt bra sämst! Bra år med andra ord. Kan vi få höra mer om din scaping, det verkar intressant. Du har säkert visat upp det, fast jag kanske var lite slumrande... En steg för steg? Ahh, nu vet jag en artikel i CB då blir dessutom Wilhelm och alla läsare glada, det är väldigt intressant att lära sig och läsa om scaping
                    Huh? Jag lära ut scaping? Näe, tror inte ens jag räknas som amatör Dessutom plågas jag av trådalger i det scapade karet just nu....
                    Jag har ännu inte lagt upp någon bild på mina kar då jag inte tycker de duger att visas upp än.. Men det är på gång..

                    Kommentar

                    • Kimmy-
                      Användare
                      • juni 2010
                      • 458

                      #11
                      Sv: Bästa och sämsta under 2012?

                      Bästa: Bra med lek på troffarna. Äntligen återigen fått upp ett akvarie i huset.
                      Sämsta: Lokalen har fått läggas ner pga ekonomin. Dock kanske inte helt kasst då den ska upp igen efter renovering av källarn som förhoppningsvis inte tar allt för lång tid.
                      Mvh / Jimmy

                      Lokal

                      Kommentar

                      • Repen1
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 877

                        #12
                        Sämsta : Att 3+4 av en "E kilesa" grupp oförklarligt dog. Bästa : Att den andra "E kilesa" gruppen lämnade av 27yngel + att bottenglaset till min stora burk äntligen kom från Kina, efter 8 månaders väntan. Mille
                        Dieselråttan

                        Kommentar

                        • sören svangren
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 57

                          #13
                          det tog ca 40 år

                          Det bästa med 2012 ! jag byggde mig ett 400L med tanganyika , gjorde försök som liten grabb i slutet på 60talet med malavi, dom dog. men nu jvl sjuder burken av liv . ps köpte 25st kanon fina troffar av johan (garage), snacka om rockn and roll för dom gamla hyresgästerna. mvh Sören i årsta ps det bästa med 2013 hitils gick med NCS ps har inte någon vidare koll på om det här hamnar rätt.

                          Kommentar

                          • Toompa
                            Användare
                            • september 2012
                            • 247

                            #14
                            Toppen: Att jag började med akvariehobbyn
                            Botten: Att man inte har plats för fler akvarium

                            Kommentar

                            • maltandis
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 1567

                              #15
                              Det bästa med 2012 var att jag försökte mig på Petrochromisar igen, gjorde ett försök för 7 år sen som var mindre lyckat. Är även nöjd med fiskbeståndet jag har just nu, har dragit ner på kar under året och lägger nu mer fokus på de fiskar jag gillar mest.

                              Det sämsta under 2012: Kan inte komma på något, är rätt nöjd.
                              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...