Kolfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran Å
    Användare
    • december 2005
    • 1295

    #16
    Ursprungligen postat av Mikael W
    Så blev man då igår med kolfilter. Callidus hade fått in ett nytt filter, Cintropur. Köpte modellen NW32TE, som ska gå att köra 10-20 000 liter genom per kolbyte. Ska bli spännande att montera slangarna och provköra vid vattenbytet imorgon.
    Låter intressant.

    Du får återkomma med bilder.

    Mvh Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8596

      #17
      Jaha, ok.

      Så här såg filtret ut när jag packat upp det. In- och utloppen är 1,25 tum, medan min vattenbytesslang är 12 mm (innerdiameter). Det tycker jag är jättebra, då rinner vattnet lite långsammare genom filtret och kolet får lite mer tid på sig att verka.
      Men det blev då samtidigt till att investera i diverse mellanstycken.
      Längst till höger en rulle rörtejp, det är mycket nyttigt när man vill att fogarna inte ska läcka.
      Sedan en bild på en förpackning aktivt kol. Detta ska räcka till två fyllningar à 10-20 000 liter vatten. Så eftersom jag byter cirka 1 500 liter per vecka ska det inte gå mer än fyra förpackningar i året.
      Bifogade filer
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8596

        #18
        Här ett par bilder på filtret med alla mellanstycken påskruvade (ännu utan rörtejp) och fyllt med aktivt kol, och med slangarna koppladeoch klart för provkörning.

        Och visst katten läckte det. Det blev att skruva isär kopplingarna flera gånger och dra på mer tejp. Men till slut brukar det ju ge med sig. (Ett par medelstora skiftnycklar är praktiska, (fast jag vet förstås att det egentligen ska vara fasta nycklar).)

        Man får låta det första vattnet spola igenom och gå i avloppet. Kol dammar och det var en svart smörja som kom ut först. Men bara några liter, sen var det klart.

        Feg och försiktig som man är, bytte jag bara i några akvarier idag. Tänker följa upp hur firrarna tar det, och fortsätter sedan imorgon, ifall inget skumt kommer fram.
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Mikael W; 19 januari 2013, 12:17.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #19
          För "100 år" sedan, så sa man att aktiva kolet skulle sköljas med kokande vatten för att få bort värsta skräpet.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #20
            Sv: Kolfilter

            Vi sköljer våra kolfilter på jobbet med vanligt kranvatten när vi bytt kol i dem. Lite större än detta, typ 3 kubik kol, men annars är det ingen direkt skillnad och de funkar bra. Men är som sagt mycket svart gegga och damm i början.
            Anledningen man sagt kokande vatten måste ju vara typ destilerat vatten för att inte skitaner kolet direkt eller?
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8596

              #21
              Hej

              Är det skillnad på olika aktivkolsorter? Det jag köpte med filtret kostade 49 € för 1,25 kg, medan man i akvariehandeln kan köpa t.ex. Ai.M Aquanic för 15 € per kilo.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              Arbetssätt...