Aj, mina fiskar bits!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jettu
    Användare
    • augusti 2012
    • 50

    Aj, mina fiskar bits!

    När jag nyss skulle ge en bit zuccini till fiskarna så bet två fiskar mig i handen. Jag brukar sätta fast grönsaken på en rot längst ner i akvariet och måste då stoppa ner hela armen. De har tidigare bara naffsat lite i fingrarna, men nu fick jag ont på riktigt. Biter era fiskar er? Vad kan man göra för att undvika bett i framtiden? (mata innan man stoppar ner handen?).
  • Ciklidtok
    Användare
    • september 2008
    • 506

    #2
    vad har du för fiskar ?? Jag har central och Sydamerikaner, och de kan bitas om de tycker att mina fingrar inte skall vara i akvariumet. Har tom fått ett rejält bett av en scalarehanne som vaktade rom och de har inte så stor mun direkt
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Enda sättet är nog att inte stoppa ner händerna helt enkelt =)
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8597

        #4
        Värst är nog Lamprologus ocellatus.
        Inte för att den skulle slita en i stycken, men man blir så himla paff när en sådan liten räka går till anfall.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Ciklidtok
          Användare
          • september 2008
          • 506

          #5
          Ursprungligen postat av Mikael W
          Värst är nog Lamprologus ocellatus.
          Inte för att den skulle slita en i stycken, men man blir så himla paff när en sådan liten räka går till anfall.
          Ungefär som jag blev, när Scalarehannen bet mig, det gjorde ont vill jag lova, jag trodde inte ens de kunde bitas så det kändes men det kan de ....tro mig :p
          www.ciklidtok.weebly.com
          *720 liter
          *375 liter
          *300 liter
          *275 liter
          *112 liter

          Kommentar

          • jettu
            Användare
            • augusti 2012
            • 50

            #6
            okej, så det är "normalt" ändå att dom bits. Den som bet hårdast (och som naffsat mig tidigare) är från sydamerika (för er som vill att jag håller mig till fisktermer så var det en Gymnogeophagus rhabdotus )och min ena koi bet också (koi vet jag inte vad deras specialnamn är).... Jag trodde det var fredliga fiskar. Är koiar snälla fiskar (i generellt fall, min ena verkar ju vara lite aggressiv), kan man tex stoppa ner dom i ett akvarium med yngel och samtidigt ha kvar fiskbäbisarna i levande format?

            Kommentar

            • PiaJo
              • januari 2011
              • 1744

              #7
              Ursprungligen postat av Mikael W
              Värst är nog Lamprologus ocellatus.
              Inte för att den skulle slita en i stycken, men man blir så himla paff när en sådan liten räka går till anfall.


              Precis vad som hände mig igår handen for upp ur karet och blötte ner halva golvet, fasiken vad paff jag blev
              ----------------------------------
              /PIA

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                När min 60 cm stora arrowana hoppade upp ur karet och nöp näven där jag höll räkan som skulle kastas i... jag stod samtidigt och pratade med min gamle far...
                Då var det näästan dags för underklädes byte ;-)
                Anders L

                Kommentar

                • Jonny
                  Användare
                  • mars 2010
                  • 231

                  #9
                  Ursprungligen postat av anli
                  När min 60 cm stora arrowana hoppade upp ur karet och nöp näven där jag höll räkan som skulle kastas i... jag stod samtidigt och pratade med min gamle far...
                  Då var det näästan dags för underklädes byte ;-)
                  hahaha

                  Kommentar

                  • Ciklidtok
                    Användare
                    • september 2008
                    • 506

                    #10
                    Ursprungligen postat av anli
                    När min 60 cm stora arrowana hoppade upp ur karet och nöp näven där jag höll räkan som skulle kastas i... jag stod samtidigt och pratade med min gamle far...
                    Då var det näästan dags för underklädes byte ;-)
                    Inte nog med att det hade blivit underklädesbyte, jag hade nog skrikit till och skrämt slag på de flesta om jag hade blivit "attackerad" av nån utav mina fullstora ciklider.
                    www.ciklidtok.weebly.com
                    *720 liter
                    *375 liter
                    *300 liter
                    *275 liter
                    *112 liter

                    Kommentar

                    • BadDevil
                      Användare
                      • september 2012
                      • 47

                      #11
                      Ursprungligen postat av anli
                      När min 60 cm stora arrowana hoppade upp ur karet och nöp näven där jag höll räkan som skulle kastas i... jag stod samtidigt och pratade med min gamle far...
                      Då var det näästan dags för underklädes byte ;-)
                      Hahaha... kan se en bild framför mig, jag själv blev attackerad av min största White Lips o så e den typ runt 10cm och den bara sög på lilfingret..
                      Fisktorget.se - Köp och Sälj sajt för akvarister

                      BanEx - Gratis bannerutbyte för sajtägare

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        Användare
                        • september 2006
                        • 796

                        #12
                        Ursprungligen postat av jettu
                        okej, så det är "normalt" ändå att dom bits. Den som bet hårdast (och som naffsat mig tidigare) är från sydamerika (för er som vill att jag håller mig till fisktermer så var det en Gymnogeophagus rhabdotus )och min ena koi bet också (koi vet jag inte vad deras specialnamn är).... Jag trodde det var fredliga fiskar. Är koiar snälla fiskar (i generellt fall, min ena verkar ju vara lite aggressiv), kan man tex stoppa ner dom i ett akvarium med yngel och samtidigt ha kvar fiskbäbisarna i levande format?
                        Fiskar kan bita för att de är aggresiva, till exempel exemplet med scalaren, den bet för att försvara ägg/yngel. Fiskar kan också bita för att de anser att det är mat, alltså för att de är hungriga. I bägge fallen finns det fiskarter som kan bita så illa så att man blir skadad. En stor lungfisk som kan krossamusslor med tänderna och som tror att ditt finger är mat kan krossa fingret. Fiskar kan också vara giftiga (många malar) eller starkt elektriska (fast det gäller bara ett fåtal arter) så att man kan få mycket ont.

                        Man skall alltså inte peta i akvariet i onödan, men de flesta fiskar som är vanliga i handeln är bara undantagsvis till besvär.

                        Kommentar

                        • Mreque
                          Användare
                          • juni 2011
                          • 348

                          #13
                          Våra oscars och vår chrinsichla bits så de blöder

                          Kommentar

                          • Erik Wikström
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 127

                            #14
                            Hade en elmal för några år sedan som gav en ordentlig stöt (jag grävde i akvariet och kollade bort en sekund) skulle jag inte gjort riktigt obehagligt. Den var väl ca 25-30 cm lång. Jag antar att ju större dom är ju mer ström alstrar dom?
                            Mvh Erik

                            Kommentar

                            Arbetssätt...