Tvätta Julas blästersand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therapyman
    Användare
    • september 2012
    • 104

    Tvätta Julas blästersand?

    Ska just till att starta mitt första malawi-kar.. Juwel 350 liter.

    Hur mycket tid/kraft och kärlek måste jag lägga ner på att tvätta sanden?? Inköpt på jula
    . Blästersand.

    Tips på hur detta kan göras tas åxå emot...
  • BalsbyMange
    Användare
    • juni 2011
    • 635

    #2
    Jag har aldrig tvättat blästersand från jula, bara hällt direkt i karet. Dock brukar jag ha vatten i botten när jag gör de, samlas mycket luft i sanden annars pga dess täthet.
    Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

    Android-appen iOS-appen

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #3
      Tänkte klämma in att bauhaus sandlådesand var också färdig att använda, helt lysande fint och bra pris var det också
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Har heller aldrig tvättat den sanden och det är den jag använder i alla kar, nästan.

        Den har fler fördelar, den har en minimistorlek på kornen vilket gör den mindre tät och mindre dammande. Klockren i mina ögon.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Innehåller inte blästersand otrevliga saker? Det kanske är olika från fabrikat till fabrikat dock, jag vet bara att jag för många år sedan blev tydligt avrådd att använda blästersand.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Julas är sjösand, så jag är inte orolig alls, dessutom har så många använd det i så många år att rent empiriskt har det visat sig fungera.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            Arbetssätt...