Låta akvarium stå och vänta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikodemus

    Låta akvarium stå och vänta?

    Hej!

    Funderar på att redan nu införskaffa ett akvarium på 375-600 liter, inför min flytt nästa sommar. Min fråga är hur det påverkar ett akvarium, kanske främst silikonfogarna, att stå i träda i ett år? Skall det vara vattenfyllt? Spelar temperaturen i rummet någon roll (garage?). Tja, ni förstår hur mina tankar går... Kan någon ge mig tips och råd?

    Tack,
    Jonas

  • Ante87

    #2
    Hej Jonas!
    Om det kan stå ganska så fuktigt klara det sig nog!
    Du kan juh duscha silikonfogarna med en sån där växt spruta när det känns torrt nån gång i veckan det bör hålla....vet ej till 100%
    /Andreas

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Nema problema!!!
      Är akvariet av god kvalité så är ett år inte något problem. Jag hade ett akvarium stående i ca. fyra år och det var lika bra som när det var nytt. Tänk bara på att om akvariet stått kallt när du flyttar in det i värmen (t.ex. om det stått i ett kallförråd och du flyttar på vintern) så skall du vara varsam när du fyller det med vatten, låt det först anta rumstemperatur och fyll det succesivt med 1/4 eller 1/3 vatten och låt det stå ett tag mellan fyllningarna.

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • april 2002
        • 581

        #4
        Jag håller med tidigare inlägg att detta skall absolut inte vara några problem. Vad som jag kan rekommendera är dock att du gör rent akvariet ordentligt innan det ställs undan. Gamla alger som står och torkar in brukar kunna vara svåra att få bort, dessutom kan de lukta ganska illa när akvariet åter fylls med vatten.

        David
        David

        Kommentar

        Arbetssätt...