Ett löjligt snabbt vattenbyte.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklid_Martin
    Användare
    • maj 2011
    • 136

    Ett löjligt snabbt vattenbyte.

    sigpic
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #2
    Jo jag önskar jag kunde fylla lika snabbt.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Ducce
      Användare
      • november 2009
      • 360

      #3
      Och jag som fått för mig att diskus var en ömtålig fisk - där kom det på skam.
      Undrar vad de byter 110%

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Det är lite enklare när man har cementgolv, golvbrunn, och obegränsad tillgång till vatten.

        Undrar hur ofta de gör så här? Dagligen?

        Lite förvånad att de körde med så hård stråle, jag hade nog kunnat tänka mig att fisk skadas av en sån stråle.

        Kommentar

        • Getingen
          Användare
          • december 2012
          • 412

          #5
          Känns dock lite onödigt att tömma det på golvet. Borde ju bara vara att seriekoppla varje sektion till ett rör som sedan leder ut det i avloppet.

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8596

            #6
            Ursprungligen postat av Getingen
            Känns dock lite onödigt att tömma det på golvet. Borde ju bara vara att seriekoppla varje sektion till ett rör som sedan leder ut det i avloppet.
            Fast nu slipper de ju dammsuga golvet.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #7
              Ursprungligen postat av Mikael W
              Fast nu slipper de ju dammsuga golvet.
              Snacka om att göra två saker på en gång, tänk om man gjorde så här hemma då frun tycker det är dags för städning
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #8
                Ursprungligen postat av Mike_Noren
                Det är lite enklare när man har cementgolv, golvbrunn, och obegränsad tillgång till vatten.

                Undrar hur ofta de gör så här? Dagligen?

                Lite förvånad att de körde med så hård stråle, jag hade nog kunnat tänka mig att fisk skadas av en sån stråle.
                Vem har inte obegränsad tillgång till vatten i sverige, även om vi får betala en liten lite liten slant för det.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Jag har sett filmen tidigare och det är lika fascinerande varje gång
                  Undra om de gör så där dagligen? Annars tycker jag det borde bli bekymmer med för stora förändringar i vattenvärdena.
                  Fast å andra sidan, då jag var liten bytte vi alltid allt vatten förutom det lilla som rymdes i hinken fiskarna fick vänta i. Vi rengjorde t.o.m. allt grus grundligt också, och filtren givetvis, små pluttiga luftdrivna filtervadsfilter.
                  Helt otroligt att det funkade med tanke på hur känsligt det tycks vara idag. Har fiskarna blivit känsligare eller är det bara vi som har fått för oss att för stora rengörningar är dåligt?
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #10
                    Har sett detta live några gånger o det görs på samma sätt i de flesta farmerna. Vattnet byts på detta sätt 1-2 gånger per dag.
                    Det är också bra tryck på returen när man fyller på Fisken far runt som i en tombola men konstigt nog verkar det som om de är vana. Och det går fort att byta 100 % tar bara någon minut även om inte alla har automatik som Lawrens Soon var anläggning filmen kommer ifrån.
                    Här är några bilder på Ricko som kör den manuella varianten.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • Ducce
                      Användare
                      • november 2009
                      • 360

                      #11


                      Nu förstår jag varför de kallas plattfisk ibland

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8596

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ducce
                        Nu förstår jag varför de kallas plattfisk ibland
                        De leker rocka.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8596

                          #13
                          Ursprungligen postat av FI
                          Jag har sett filmen tidigare och det är lika fascinerande varje gång
                          Undra om de gör så där dagligen? Annars tycker jag det borde bli bekymmer med för stora förändringar i vattenvärdena.
                          Fast å andra sidan, då jag var liten bytte vi alltid allt vatten förutom det lilla som rymdes i hinken fiskarna fick vänta i. Vi rengjorde t.o.m. allt grus grundligt också, och filtren givetvis, små pluttiga luftdrivna filtervadsfilter.
                          Helt otroligt att det funkade med tanke på hur känsligt det tycks vara idag. Har fiskarna blivit känsligare eller är det bara vi som har fått för oss att för stora rengörningar är dåligt?
                          Svaret är antagligen att det på detta sätt blir väldigt SMÅ förändringar i vattenvärdena. Firrarna går ju då sgs konstant i alldeles nytt, färskt vatten. Farligt är ju att byta gammalt (urinmättat) vatten mot nytt.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2294

                            #14
                            O andra sidan så ligger det lite mer jobb i att bereda vattnet då de swom vi har problem med kloraminer. Man ser direkt när man kommit till en fiskodling då det står enorma vattencisterner utanför.
                            Första bilden är hos just Lawrens Soon där filmen är tagen.
                            Den andra är hemma hos en privat odlare och den sista från en större odling i Singapore. Här räcker inte ens vattnet till (vilket är ett problem på flera storodlingar) utan till "billigare" fisk byter man med grundvatten.
                            Och då grundvattnet i Singapore är bräckt leder det till andra problem.
                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...