Coolt luftdrivet flödesfilter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 804

    #16
    Hej.
    Var nere i akv.rummet och gjorde ett filter enligt filmen och kom fram till att en vanlig pettflaska duger ej utan det måste vara en som är rundad i botten.Alla hjulen snurade ej runt utan det blev ett skickt upptill som ej rörde sig.För ett det skall funka riktigt måste flaskan ha rundad botten.
    mvh Mats
    Senast redigerad av Mats; 13 november 2011, 16:14.
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • Ciklid_Martin
      Användare
      • maj 2011
      • 136

      #17
      Ursprungligen postat av Mats
      Hej.
      Var nere i akv.rummet och gjorde ett filter enligt filmen och kom fram till att en vanlig pettflaska duger ej utan det måste vara en som är rundad i botten.Alla hjulen snurade ej runt utan det blev ett skickt upptill som ej rörde sig.För ett det skall funka riktigt måste flaskan ha rundad botten.
      mvh Mats
      En Sodastreamerflaska borde vara bättre, eller är diametern på flaskhalsen för bred?
      sigpic

      Kommentar

      • chas
        Användare
        • augusti 2009
        • 304

        #18
        Ursprungligen postat av Ciklid_Martin
        En Sodastreamerflaska borde vara bättre, eller är diametern på flaskhalsen för bred?
        Borrar väl hål i locket så det borde inte spela roll
        http://naistick.wix.com/photo

        Kommentar

        • Ciklid_Martin
          Användare
          • maj 2011
          • 136

          #19
          Filtermedia, luftpump och biomassa inhandlat. Här ska meckas vill jag lova. Rör och lite andra prylar saknas. Blir det succé så ska det byggas en större modell till den blivande 240 burken som ska bli odlingsakvarium för olika L-malar. Kanske att man skulle kunna klämma ned ett par Crenichicla regani också. lite osäker på luftpumpen dock, frugan är känslig för högt brummande ljud så tips på bra luftpump och lite tricks hur man får dom tysta uppskattas mycket.
          sigpic

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #20
            Finns lite större luftpumpar som är mycket tysta, men dels kostar de en slant och dels är det troligen overkill med kapaciteten. Sök t ex efter hi-blow. Tror även Medo är ett märke där. Funkar inte på samma sätt som en membranpump, har för mig de kallas för kolvpumpar. Ruggigt driftsäkra iaf.
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Ciklid_Martin
              Användare
              • maj 2011
              • 136

              #21
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Finns lite större luftpumpar som är mycket tysta, men dels kostar de en slant och dels är det troligen overkill med kapaciteten. Sök t ex efter hi-blow. Tror även Medo är ett märke där. Funkar inte på samma sätt som en membranpump, har för mig de kallas för kolvpumpar. Ruggigt driftsäkra iaf.
              Koolt med kolvdrivna filter de måste vara ruggigt tysta, tackar för infon.
              sigpic

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Har själv en sådan till en ställning, står på lite frigolit och är i princip ljudlös. Lite vibrationer kan man nog inte komma ifrån, men iaf. En liknande pump har varit i drift i säkerligen 15 år här i Malmö - utan att behöva service. En nackdel sägs vara att de inte funkar att trycka ned luft med särdeles långt, vattentrycket motverkar. Pumparna har dock inte läst detta, funkar klockers även vid 50 cm.

                Mellanmodellen av den jag har drog fö lugnt runt 170 luftuttag...
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Ciklid_Martin
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 136

                  #23
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Har själv en sådan till en ställning, står på lite frigolit och är i princip ljudlös. Lite vibrationer kan man nog inte komma ifrån, men iaf. En liknande pump har varit i drift i säkerligen 15 år här i Malmö - utan att behöva service. En nackdel sägs vara att de inte funkar att trycka ned luft med särdeles långt, vattentrycket motverkar. Pumparna har dock inte läst detta, funkar klockers även vid 50 cm.

                  Mellanmodellen av den jag har drog fö lugnt runt 170 luftuttag...
                  jag tror att 300l/t skulle passa mig alldeles utmärkt. jag hade tänkt mig en 10l behållare med fem liter K1, flera syrestenar placerade i botten, hål i toppen och botten och en heltäckande filtermatta i botten vid intaget. jag undrar hur stor pumpkapacitet man måste ha för skyffla runt fem liter K1? Hmmmmm, den som lever får se.
                  Senast redigerad av Ciklid_Martin; 15 november 2011, 12:32.
                  sigpic

                  Kommentar

                  • Rivulatus
                    Användare
                    • december 2002
                    • 811

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ciklid_Martin
                    jag tror att 300l/t skulle passa mig alldeles utmärkt. jag hade tänkt mig en 10l behållare med fem liter K1, flera syrestenar placerade i botten, hål i toppen och botten och en heltäckande filtermatta i botten vid intaget. jag undrar hur stor pumpkapacitet man måste ha för skyffla runt fem liter K1? Hmmmmm, den som lever får se.
                    Om det funkar dåligt så testa utan syrestenar. Större bubblor har en lite mer lyftkraft på en mindre yta. Lycka till!
                    SA:

                    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                    Kommentar

                    • Mats
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 804

                      #25
                      Hej.
                      Luftmängd = mycket.Den grova slangen till ytterfilter passar till petflaskor och elrör.
                      mvh Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • SuperAquaMan
                        Användare
                        • september 2010
                        • 56

                        #26
                        Här finns K1 filtermedia om man vill ha http://www.diskusforum.se/viewtopic.php?f=25&t=7990

                        Kommentar

                        • olaJ
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 584

                          #27
                          Jag har köpt 50 liter K1 hos www.dammastaren.se för 999:-, har dock inte fått det ännu, men j-lar vad det skall byggas filter när det kommer
                          Senast redigerad av olaJ; 19 november 2011, 15:10. Anledning: fel i länken
                          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                          Kommentar

                          • Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • juni 2008
                            • 1882

                            #28
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Har själv en sådan till en ställning, står på lite frigolit och är i princip ljudlös. Lite vibrationer kan man nog inte komma ifrån, men iaf. En liknande pump har varit i drift i säkerligen 15 år här i Malmö - utan att behöva service. En nackdel sägs vara att de inte funkar att trycka ned luft med särdeles långt, vattentrycket motverkar. Pumparna har dock inte läst detta, funkar klockers även vid 50 cm.

                            Mellanmodellen av den jag har drog fö lugnt runt 170 luftuttag...
                            Men vad heter den och var kan man få tag på den?

                            //Kaj

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #29
                              Ursprungligen postat av Kajjjan
                              Men vad heter den och var kan man få tag på den?

                              //Kaj


                              Länken ovan är en variant, Medo är ett annat märke. Det ska vara kolvpump/piston pump iaf. Vet inte var man får fatt i dem i Sverige, jag köpte via kontakter.

                              Ola, tack för tipset!!
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • Toompa
                                Användare
                                • september 2012
                                • 247

                                #30
                                Hur går det med era byggen? Funderar på att testa något liknande. vet dock inte om jag ska köra med sand eller annat filtermaterial. Vet inte om jag ska köra med pump eller luft heller har fint plexirör hemma från gammalt vattenkylningsbygge till datorn som blir perfekt som tank tror jag

                                Kommentar

                                Arbetssätt...