När tittar ni på era akvarier ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    När tittar ni på era akvarier ?

    Vore kul att veta när ni tittar på era akvarier ?. själv har jag några givna tider på dagen. Direkt efter att jag vaknat och gått på toa så blir det en snabbtitt.
    Sen efter frukost så rakar jag mig framför akvariet ( mycket trevligt och rogivande, rekommenderas varmt). Ja sen så blir det alltid en stund innan läggdags ( också mycket avslappnande och kan rekommenderas varmt).
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #2
    Jag kan se samtliga mina kar när jag som nu sitter vid datorn, behöver bara vrida lite på huvudet.

    Sedan så blir det att jag vid matning kollar lite extra.

    Jag har en skinnfåtölj vid stora karet där jag kan sitta och koppla av, tyvärr så blir det inte särskilt ofta.

    Kommentar

    • Barracudan
      Användare
      • april 2005
      • 453

      #3
      Mitt stora akvarie som står i vardagsrummet med fåtölj brevid, blir det väl lite varje dag. Mina akvarier i källaren blir det mest att man matar och kollar till fiskarna, vilket gjort att jag tröttnat på dom. Man missar själva beteendet och lär inte känna dom.

      Fåtölj och en kopp kaffe framför akvariet efter jobbet funkar bäst för mig.
      Frontosamarkus

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Har mina burkar i vardagsrummet så jag kollar på dom i stort sett hela tiden samtidigt som jag kollar på TV. Men kvalitetstittande i form av att man bara sitter och kollar på firrarna blir det vid matning och vid vattenbyte. Måste släppa TV:n och kolla på mer liveunderhållning i burkarna Mycket högre kvalitet!

        Kan tänka mig att det inte blir riktigt samma grej att ha burkarna i källaren eller i en lokal. Att det tappar charmen med fiskarna när det blir mer att man "väljer" att gå och titta på fiskarna istället för att det sker naturligt när man ändå är i samma rum och ser när det är lek på g eller när det är fighter. Men vill man ha många burkar funkar det ju inte att ha alla i vardagsrummet, kanske om man har Parneviks kåk med 250 kvm sovrum...

        Kommentar

        • maltandis
          Användare
          • oktober 2003
          • 1567

          #5
          Kollar mest på Petrisarna i "fiskrummet", kollar på fiskarna när jag inte är på jobbet.
          Byter ju vatten två ggr i veckan. Har ju två kar i sovrummet (Ilangi och Kalambo) som jag inte glor på så ofta, men de ska få flytta och får mer uppmärksamhet så småningom.
          Vill heller inte ha fiskarna i källaren, jag kollar ju väldigt sällan på tv när jag är hemma. TV glor jag ju på hela arbetspassen på televisionen. Jag kollar alltså på fiskarna väldigt ofta, fikar ju alltid i "fiskrummet" och det gör jag ju minst 5ggr om dagen när jag är hemma.
          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Jag slänger ett getöga varje gång jag går förbi mina akvarier... Ren instinkt! Mer noga tittar jag just efter tändning samt innan släckning. Dock betraktar jag dem sällan från en fåtölj, soffa eller liknande då jag i regel placerar akvarier på avskilda platser i hemmet... Jag har bara haft ett akvarium i ett vardagsrum vid ett tillfälle någonsin och det var inte helt lyckat.

            Mvh/Andreas.

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              Vid varje frukost och måltid i köket, då mitt stora kar står där. Den bästa placeringen någonsin. Jag äter lugnare. Säkert bra för matsmältningen. Köket blir liksom en retreatplats.
              Men jag har kar i vardagsrummet också. Ibland upplever jag karen som störande, om jag vill se en film eller annat på tv. Blicken dras hela tiden mot akvarierna, stjäl fokus.

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                Fattar nog inte frågan?? Vadå när har man rutiner för o titta??
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • november 2005
                  • 1294

                  #9
                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Fattar nog inte frågan?? Vadå när har man rutiner för o titta??
                  Nja inte rutiner men vanor, vi är ju ofta vanedjur, tex väljer samma plats på bussen om den är ledig, går sanmma runda i mataffären osv. så tittandet bör väl även det gå i vanor , det bara blir på ett visst sätt....
                  Senast redigerad av HåkanM; 12 november 2011, 07:28.

                  Kommentar

                  • nicson
                    Användare
                    • januari 2010
                    • 639

                    #10
                    Jodå, nog är frågan berättigad. Faktum är att ut i garaget där 1000-litarn och 2x325 l står går jag aldrig för att titta. Tittandet blir bara i samband med matning och skötsel. Skall jag rannsaka mig själv får jag väl medge att jag tyckte det var roligare att bygga karet och göra "set up" än att titta. Just att sätta igång ett nytt kar är väl det som ger mig en kick.

                    De kar jag ser mest på är de 2 x 100 l som står i en nisch i trappan med kulfiskar/krabbor resp jordätareyngel. I vardagsrummet står 540 l vilket är både för- och nackdel...alla gäster uppskattar inte att titta på 25 cm ciklider då de äter. Svärmor är den enda som uttryckligen klagat men risken är väl att hon säger vad andra tänker!

                    Kommentar

                    • pny
                      Användare
                      • april 2002
                      • 210

                      #11
                      Mitt stora akvarium står väldigt centralt placerat, det är det första man lägger märke till när man kliver in genom dörren och man passerar det när man går mellan vardagsrum, kök och sovrum. Man kan också snegla på det från TV:n. Tyvärr är det inte alla dagar man tar sig tid att bara stå och titta in i det.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        När jag matar byter vatten, fotograferar, annars mer sällan tyvärr. Det blir någon gång då och då för att försöka se vissa beteenden vid olika tillfällen.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Mumin
                          Användare
                          • mars 2011
                          • 69

                          #13
                          Jag tittar varje dag. Många står inom synhåll från sängen, så där ligger jag och glanar och glor. Har många små fiskar som man måste titta noga på för att se hur fina de är, så det gör jag. Har ett på skrivbordet som ger inspiration när skrivandet går trögt.
                          För mig är just att titta på akvariet hela vitsen med dem. Vill ha vakcra akvarier och bryr mig inte alltid om att vara biotopriktig.

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Jag tittar framförallt på mitt 2400 liters med en W-pinne på fredags o lördagskvällen.
                            Det är kul att göra lite uppehåll, för att man blir alltid lit förvånad över något nytt.

                            Saltet däremot glos igenom varje dag direkt efter jobbet o en tur till framåt kvällen.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #15
                              Mja, jag har nog inga speciella rutiner eller vanor då det gäller akvarierna, inte ens för vattenbyten (tyvärr), så jag kollar till akvarierna lite när som helst.
                              Vardagsrumsakvariet tittar däremot klart jag mest i, inte för att fiskarna är roligare dock utan bara för att det är där man sitter och slappar och lyssnar på musik etc. Ett dedikerat akvarierum utan annat eller en separat akvarielokal skulle aldrig fungera för mig, jag hade aldrig riktigt tittat på fiskarna, det hade bara blivit vid matningarna eller vattenbytena. Det ultimata för mig hade varit ett vardagsrum fullt med akvarier längs hela väggarna, de tre väggarna man ser från soffan skulle ha feta akvarier och sedan kan man ha bokhyllor och annat på bakreväggen. Klockrent!
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...