Lämpliga fiskar till öppet akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pink_Tess
    Användare
    • februari 2011
    • 259

    Lämpliga fiskar till öppet akvarium?

    Tänkte starta ett öppet växtakvarium till våren.. det är på 220L och ganska högt.

    Vill ha det öppet för att ge tex. Lotus, svärdsplantor och likanande möjlighet att blomma.

    Men sen kom jag ju på en grej.. vad kan man ha för fisk som inte hoppar och har sig? Blir några hypancistrus så vattenvärden enligt SA men känner inte att det är så viktigt att all fisk följer biotop...

    Några förslag? Gärna någon ciklid

    =) // PinkTess
    XXX// PINK

    missindecisive.blogg.se
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Borde ju vara perfekt med denna
    Såg för ett par dagar sedan att min lokala handlare hade ett par av dessa och blev helt klart intresserad, tanken är att dem ska gå tillsammans med ett par A. Agassizi i ett 200 l kar och lite tetror. Men jag kan inte hitta nån bra info om dem och undrar därför om någon har erfarenhet av dem? Vill ju inte köpa om dem inte
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • januari 2010
      • 639

      #3
      Av alla fiskar jag har haft får jag nog beteckna scalare som den som sist skulle ta ett hopp. Överhuvudtaget verkar ciklider ha begripit bättre än ungfödare och killi att vattnet inte är grönare på andra sidan...Har nog aldrig sett flaggciklider hoppa heller trots att de hänger i vattenlinjen för jämnan.

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #4
        Hej.
        En sak du borde tänka på är att inte välja fisk som kräver hör temp,varför jo du får kondens på fönsterrutor på grund av för hög luftfuktighet.Det råkade jag utför när jag hade ett öppet kar med diskus där tempen låg runt 28.Så runt normal rumstemp är lagom 20-21.
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Med tanke på temperatur så kanske Apistogramma baenschi är lämplig. Den ogillar högre temp. Även Apistogramma borelli . Eller varför inte Gymnogeophagus balzanii .
          Hur hoppbenägna dessa är eller inte är vet jag inte. Men har de en trygg miljö med mycket växter så stressas de nog inte till hopp.

          Kommentar

          • Pink_Tess
            Användare
            • februari 2011
            • 259

            #6
            Tack för alla bra tips! Finns ju en hel del kul.. 1 scalarpar hade ju inte varit fel med tanke på att det är ett högt kar. Men Borelli e ju stilig den med, väldigt stilig. Tur att man har en halv evighet på sig att fundera.

            Finns det någon lämplig tetra som inte är så hoppbenägen tro? Är förtjust i typ kongotetra, diamanttetra och koppartetra. Har faktiskt inte haft tetror tro det eller ej så har inte någon direkt kunskap om dem.
            XXX// PINK

            missindecisive.blogg.se

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Jag har diamanttetror och inga hopp att räkna med där. Kongotetror har jag någonstans läst att de kan hoppa.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Ola Sjödin
                Användare
                • augusti 2003
                • 514

                #8
                Ursprungligen postat av Pabbe
                Med tanke på temperatur så kanske Apistogramma baenschi är lämplig. Den ogillar högre temp. Även Apistogramma borelli . Eller varför inte Gymnogeophagus balzanii .
                Hur hoppbenägna dessa är eller inte är vet jag inte. Men har de en trygg miljö med mycket växter så stressas de nog inte till hopp.
                Just till detta kar är nog inte balzanii riktigt lämplig. De blir ganska stora och når ofta 2dm. A. borelli är däremot ett kanontips. De skulle vara en helt perfekt art i detta akvarium. Då belysningen som når ner i vattnet ofta blir lite lägre än normalt i sådana här kar så skulle jag vilja rekommendera firrar som blir snygga i mindre ljus. Glödbandstetror brukar ofta försvinna i vanliga akvarier men de skulle säkert vara otroligt snygga i detta fall. Koppartetra låter också väldigt bra. Ingen av dessa är några stora hoppare så vitt jag vet.
                Senast redigerad av Ola Sjödin; 20 oktober 2011, 09:15.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Undvik kongotetra, de vet jag kan hoppa. Diamanttetran (eller briljant) är en ruggigt underskattad tetra. De ser dassiga ut till rätt bra storlek, men är fantastiska när de färgat ut!! Sällsynt med hopp både från den och koppartetran (de sistnämnda kan dock dra ut har jag sett, men det är ovanligt).

                  Generellt, undvik tetrorna med lite smalare kroppsform (typ koppartetra, vinkeltetra, nättetra) som gärna går lite högre upp i burken. Kan sticka över kanten vid t ex fight eller vid lek. Tetror med högre kroppsform (typ svart fantom, rosentetra, briljant) går gärna i underskiktet av akvariet och hopp av dem är mycket sällsynt.

                  I övrigt är det extremt få fiskar som jag ser som helt säkra i ett öppet akvarium. Kampfisk (odlingsvarianten med långa fenor) eller slöjstjärt hör till de som inte kan samla tillräckligt med kraft för att komma över ytan (OBS - VF Betta är däremot GRYMMA hoppare, likaså kampfisk- honor). Har hittat plecos, ciklider, pansarmalar, you name it, på golvet på förra jobbet. De flesta kommer ut, om de vill (jo, jag tjatade hela tiden om täckglasen men somliga struntar i sådant).

                  Du kan köra med öppen burk och hoppsarg, om du vill vara säker. Bygg en "list" i t ex plexi som du sätter runt hela karet, minst 10 cm hög, gärna uppåt 20 cm. Det är ju otroligt trevligt att se interaktionen mellan strax under och strax över vattenytan, och med en sarg kan du köra med t ex stänktetra eller någon killi och ändå sova gott. Alternativt fixar du en burk som är högre än tänkt vattenstånd eller kör helt enkelt med lägre vattenstånd i en vanlig burk.

                  Hilsen,

                  /P
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 20 oktober 2011, 09:43.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    med en sarg kan du köra med t ex stänktetra
                    Detta är något av en dröm att prova. det blir någon gång. Coola fiskar!!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Stänktetran är sanslös!! En gammal favvo, som så mycket annat. Bland de första "egna" fiskar jag någonsin köpte. Kräver mer plats än man tror, hannarna kan vara rätt vassa mot varandra och håller revir. Men isses vad vackra de är...
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Stänktetran är sanslös!! En gammal favvo, som så mycket annat. Bland de första "egna" fiskar jag någonsin köpte. Kräver mer plats än man tror, hannarna kan vara rätt vassa mot varandra och håller revir. Men isses vad vackra de är...
                        Två tips:

                        1: Se till att passa på med odlingsförsöken medan de är unga! De slutar efter ett tag.
                        2: De kan som sagt inte hoppa hur högt som helst. Jag ville fota (som den ickefotograf jag är skulle jag be någon fota) när de skötte äggen på ett blad. De hoppar inte över en kant på 20cm så sänkt vattenyta funkar. Tyvärr lekte de ändå inte på bladen utan lade ägg på rutan ovanför vattnet.

                        Ps. Hopplist t.ex. ram på ramakvarier funkar väldigt bra även för extrema hoppare (särskilt panikhoppare). Det räcker med 2cm för små fiskar men tar man 5cm är akvariet rätt säkert.

                        Ps. 2. Ingen värmare!!! (ja, det har redan skrivits)
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 20 oktober 2011, 10:11.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Pink_Tess
                          Användare
                          • februari 2011
                          • 259

                          #13
                          Tack för många bra inlägg fulla med tips!

                          Blir ingen sarg på karet men kommer nog inte fylla det hela vägen då jag tänkte satsa på lite växter som har tendens att blomma ovanför ytan. Så är inte jätteorolig för hoppare men man behöver ju inte satsa på en art som gillar höjdhopp :-P

                          Apistogramma borelli tror jag blir snyggt som attan med lite diamanttetror :-) blir nog lite khuliålar också..vet att många säger att de är duktiga rymmare men har alltid haft dem i öppna kar så jag litar på min erfarenhet.

                          Projekttråd dyker väl upp till våren. :-)
                          XXX// PINK

                          missindecisive.blogg.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...