Sjuk Heckelii..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EricH
    Användare
    • juli 2009
    • 110

    Sjuk Heckelii..?

    Har en grupp Heckelii som har gått ihop i flera år. När jag tillförde två nya honor till gruppen färgade en av "ungdomarna" och aningens mindre hanarna ut rejält. Nu har denna fått rejält med stryk vilket resulterat i flera trasade fenor och avbitna fenstrålar. Beter sig som vanligt vad jag kunnat se men nu har denne även fått en vit prick / tuss som sitter på läppen vilket gör mig lite orolig. Har försökt att ta en bild men svårt att få med.

    Känns som att det är resultatet av stressen han förmodligen utsats för och jag har lite ågren över att jag inte lyft ur han tidigare. Men vad gör jag nu? Kan det vara nån svamp? Medicinera hela karet eller finns det risk att andra smittas?

    Ska försöka ta en bild igen senare idag.

    //Eric
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Tråkigt att höra. Sjukdomar gör att man blir ordentligt frustrerad, särskilt när man inte kan förstå vad det beror på. Är du noga med vattenbyten? Har du kommunalt vatten? Kör du med beredningsmedel eller kolfilter?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ciklid_Martin
      Användare
      • maj 2011
      • 136

      #3
      Kanske att det skulle funka med att stoppa ned fisken i ett saltbad. Hur länge firren ska ligga i och mycket salt du ska använda dig av får du kolla upp på nätet eller en av våra andra användare här på NCS. Saltdippa fiskar med parasiter eller svampsjukdomar är annars väldigt effektivt. Söndertrasade fenor kan man annars klippa med en liten nagelsax samtidigt som du fiskar över den i saltbadet. Fet fenorna lär läka rätt fort.

      MVH MARTIN
      sigpic

      Kommentar

      • EricH
        Användare
        • juli 2009
        • 110

        #4
        Tog fram makrolinsen nu ikväll och försökte ta lite bilder. ser med den att det är ett stort sår där vad jag tror "underläppen" suttit.. vet inte hur jag ska göra.. verkar ju äta som den ska iaf och ser inte om det är nån "svamp" eller vad det kan ha varit kvar nu på kvällen..

        Kommentar

        Arbetssätt...