Byta ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjornsson
    Användare
    • januari 2011
    • 89

    Byta ytterfilter?

    Har just nu
    Eheim Pro 2226 - kar upp till 350 liter, pumpar 650 l/h och har en filtervolym på 4,9 liter
    Eheim Pro 2 2028 - För kar upp till 600 liter, pumpar 1050 l/h och ahr en filtervolym på 7,3
    i mitt 450L kar med diskus.

    150*50*60 (LxDxH)

    Men funderar på om jag ska byta till en Eheim 2260 classic ytterfilter Pumpeffekt 1900 l/t
    Filtervolym 18 liter för kar upp till 1500L.
    Som jag nu har i ett 375L malawikar som jag ska avveckla så filtret är ju inkört och alla fiskar friska i malawikaret, så borde ju bara vara att byta?

    Men som jag förstått den så vill ju inte diskusen ha allt för strömt i karet, blir det de med det ytterfiltret istället för de två mindre?

    Räcker det med ett strilrör riktat lite snett uppåt kanske för att få det lite lugnare i karet?
    Bjornsson's Malawikar
    Bjornsson's Diskuskar
  • SuperAquaMan
    Användare
    • september 2010
    • 56

    #2
    Som jag skrev på diskusforumet så kan du rikta det uppåt mot väggen för att få del lugnare. Ska du ha det filtret i ett 450L så måste du få ner strålen på något sätt. Nu har jag skickat mina andra eheim filter på reparation och har bara ett 2260 till mitt 1100L kar och det är fortfarande lite väl strömt för diskus.

    Men som sagt du kan rikta strålen så den inte drar runt allt i karet.
    i ditt fall så hade jag haft kvar dina andra filter då det är lättare att ha balans med 2 filter som man kan rengöra vid olika tider så bakteriekululturen alltid finns kvar.

    Kommentar

    • Thommy
      Användare
      • februari 2011
      • 84

      #3
      det går ju att jägga i ett kraftigare filtermaterial,då blir ju strålen lugnare.

      Kommentar

      Arbetssätt...