Sjuka Apistogramma nijsseni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklid_Martin
    Användare
    • maj 2011
    • 136

    Sjuka Apistogramma nijsseni

    Sedan ett par månader så har jag haft fyra stycken (två par)A. Nijsseni i ett 160l kar. Den första hanen trilla av pinn efter en käkskada som troligtvis hade uppstått i slags mål med den dominanta hannen. Hanne nr två dog förra veckan efter ha varit försvunnen i en tre, fyra dagar. Han var fullt utfärgad när jag hittade honom med en mage full med mat alltså en till det yttre frisk fisk för en lekman som jag. Nu har den dominanta honan börja visa upp symtom som jag aldrig såg hos hannen. Hon kan inte stänga munnen, den står på glänt om man säger så. Hon har som små vita sår eller utslag runt munnen och hon andas hårt.

    I burken går Två L-malar (190, 204), A cacatuoides par, 10 st. Rosen tetror, tio st dolkstickstetror, sju st Corysar och tre st siamesiska algätare. Ingen fisk är över tio cm. De andra invånarna i burken är inte eftersatta och äter som hästar.

    Jag har ett Eheim ytterfilter som pumpar 1000l/tim med strilrör och ett nytt vattenprov för bara några minuter sen visade ingen nitrat/nitrit, totalhårdhet på 4 och ett Ph på 6. Burken har varit igång sedan i Juli i år.

    Den senaste månaden så har jag haft ett rejält utbrott av sniglar och har börja byta 50% vatten var fjärde dag ungefär.

    Tacksam för all hjälp och visdom jag kan få på detta eminenta forum.
    Senast redigerad av Ciklid_Martin; 24 september 2011, 00:27.
    sigpic
  • Mats
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 804

    #2
    Hej.
    Dina honor slåss lika bra som en hanne därav skadorna runt mun.Båda dina hannar har nog dött av skador och stress,enligt min mening har du för hårt tryck på pumpen 1000l. till ett 160 l. kar.En sak till ,du har mer apistogramma i karet vilket inte är lämpliga ihop med
    nijssini vilken är mycket stridbar.Allt enligt min erfarenhet.
    mvh Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • Pelle
      Användare
      • maj 2002
      • 387

      #3
      Ursprungligen postat av Ciklid_Martin
      Sedan ett par månader så har jag haft fyra stycken (två par)A. Nijsseni i ett 160l kar. Den första hanen trilla av pinn efter en käkskada som troligtvis hade uppstått i slags mål med den dominanta hannen. Hanne nr två dog förra veckan efter ha varit försvunnen i en tre, fyra dagar. Han var fullt utfärgad när jag hittade honom med en mage full med mat alltså en till det yttre frisk fisk för en lekman som jag. Nu har den dominanta honan börja visa upp symtom som jag aldrig såg hos hannen. Hon kan inte stänga munnen, den står på glänt om man säger så. Hon har som små vita sår eller utslag runt munnen och hon andas hårt.

      I burken går Två L-malar (190, 204), A cacatuoides par, 10 st. Rosen tetror, tio st dolkstickstetror, sju st Corysar och tre st siamesiska algätare. Ingen fisk är över tio cm. De andra invånarna i burken är inte eftersatta och äter som hästar.

      Jag har ett Eheim ytterfilter som pumpar 1000l/tim med strilrör och ett nytt vattenprov för bara några minuter sen visade ingen nitrat/nitrit, totalhårdhet på 4 och ett Ph på 6. Burken har varit igång sedan i Juli i år.

      Den senaste månaden så har jag haft ett rejält utbrott av sniglar och har börja byta 50% vatten var fjärde dag ungefär.

      Tacksam för all hjälp och visdom jag kan få på detta eminenta forum.


      Kan du lägga upp en bild på ditt akvarium? Finns mycket växter och gömställen?

      Min första kommentar är att två par Nijsseni i ett så litet kar går inte i längden. Nijsseni är en extremt aggressiv apisto art. De stressar ihjäl varandra ganska snabbt om man inte ser upp. Honorna är minst lika territoriella som hanarna. Jag skulle vilja säga att ett par i ett 250 liters är ett max antal, och en min volym.

      Gör du vatten byten för att bli av med snäckor? Började du med vattenbytena innan fiskarna började dö?
      Snäckor är egentligen inget symptom på att något är fel. Bara att du förmodigen har mycket överbliven mat i akvariet. De gör nytta med andra ord, genom att bryta ner organiskt material.

      Kommentar

      • Ciklid_Martin
        Användare
        • maj 2011
        • 136

        #4
        Ursprungligen postat av Mats
        Hej.
        Dina honor slåss lika bra som en hanne därav skadorna runt mun.Båda dina hannar har nog dött av skador och stress,enligt min mening har du för hårt tryck på pumpen 1000l. till ett 160 l. kar.En sak till ,du har mer apistogramma i karet vilket inte är lämpliga ihop med
        nijssini vilken är mycket stridbar.Allt enligt min erfarenhet.
        mvh Mats
        Jag hade ett svagare innerfilter tidigare som pumpade runt 500l/tim men detta korkade igen på en vecka eftersom mina rotätande malar producerar massor med flis. Det andra Apistoparet har bara gått i burken i vecka ungefär. Jag har inte haft uppsyn burken 24/7 men jag har inte sett några hårda konfrontationer, endast att dom mjukt puttar iväg varandra men vad som händer när husse sover och lampan är släckt är en helt annan sak.



        Ursprungligen postat av Pelle
        Kan du lägga upp en bild på ditt akvarium? Finns mycket växter och gömställen?

        Min första kommentar är att två par Nijsseni i ett så litet kar går inte i längden. Nijsseni är en extremt aggressiv apisto art. De stressar ihjäl varandra ganska snabbt om man inte ser upp. Honorna är minst lika territoriella som hanarna. Jag skulle vilja säga att ett par i ett 250 liters är ett max antal, och en min volym.

        Gör du vatten byten för att bli av med snäckor? Började du med vattenbytena innan fiskarna började dö?
        Snäckor är egentligen inget symptom på att något är fel. Bara att du förmodigen har mycket överbliven mat i akvariet. De gör nytta med andra ord, genom att bryta ner organiskt material.
        Jag har 3/4 av burken täckt med Javaormbunkar, Javamossa, cryptocorone och heltäckande flytväxter av varierande storlekar. Restrerande del av akvariet är i stort sett täckt med ett stenröse och ett antal stora rötter. Burkens dimensioner är 78X59X35cm. Jag ökade vattenbytena delvis för att få bort snäckorna och för att undvika nitrit/nitratspikar och det började jag med för tre veckor sedan ungefär.

        Här kommer en eventuell åtgärdslista för friskare A Nijsseni:

        1. Svagare cirkulation.
        2. Färre artfränder i burken.

        Denna fyller jag på under trådens livstid.
        Senast redigerad av Ciklid_Martin; 24 september 2011, 19:19.
        sigpic

        Kommentar

        Arbetssätt...