Ett fönster mot naturen, hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #16
    Jag har fått tråkiga report av magnet och svamp, men använder magnet i alla fal ibland av slöhet, men då gör jag också så att jag håller mig från sanden så gott det går.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #17
      Jag använder en flytande algmagnet (dvs släpper den så åker den upp mot ytan) och sedan är jag ytterst försiktig närmast sanden.

      I mitt stora akvarium (som det inte finns någon tillräckligt stark flytande algmagnet till) så blir det en "vanlig" algmagnet samt en lång rakbladsskrapa längst ner mot sanden.

      I småakvarierna använder jag vid behov en kökssvamp (den med minst slipmedel i) eller en filtermattebit.

      Repor får man av ren slöhet - dvs att man slarvar (hastar) vid rengöringen. Även en vanlig algmagnet är rätt OK och anledningen till att jag mest använder de flytande är ju att de vanliga då och då ramlar ner i sanden och då MÅSTE man noggrant göra rent dom (vilket tar tid) innan man använder dom igen

      Kommentar

      • pny
        Användare
        • april 2002
        • 210

        #18
        På insidan kör jag med Easy-blade... Det är en rakbladsskrapa som man fäster på en algmagnet (Bild), funkar väldigt bra om man har ett stort akvarium. Sedan har jag även gjort ett eget skaft till algmagneten (Bild), funkar bra även till baksidan av akvariet där armarna inte riktigt når in...

        På utsidan använder jag fönsterputs på papper. Sprutar inte direkt på akvariet för att inte få fönsterputs i vattnet. Sätter häller aldrig ihop algmagneterna efter rengöring som många gör.
        Senast redigerad av pny; 12 juli 2011, 14:53.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #19
          Sätter heller aldrig ihop algmagneterna efter rengöring som många gör.
          Varför?
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • pny
            Användare
            • april 2002
            • 210

            #20
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Varför?
            Jag håller alltid isär magneterna för att inte få rester av fönsterputsen som används på akvariets utsida på magneten som jag sedan använder i akvariet...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #21
              Jag tar aldrig (nästan aldrig) bort magneterna från akvariet, så jag har inte det problemet!
              Men det är onekligen bra att göra så!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Finns det fler goda råd där ute i stugorna?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  Användare
                  • december 2012
                  • 180

                  #23
                  Handy-skrapan tycker jag är överlägsen, synd att den inte finns med långt skaft.

                  Kommentar

                  • Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • maj 2006
                    • 1816

                    #24
                    På insidan algmagnet eller rakblad på utsidan fönsterputs + mirakeltrasa.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #25
                      VisualDarkness, går ju lätt att spänna fast en bit bambu på en Handy. Jag har inte kommit dit än, men kört varianten på håvar med för korta skaft. Kört med buntband, verkar inte avge något till vattnet. Handyn är en favvo här, helt klart. Bred och med rakblad.
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #26
                        Handy är det de med trähandtag och riktigt brett rakblad? I så fall är det den jag också använder.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          Användare
                          • december 2012
                          • 180

                          #27
                          En sådan här Handy använder jag men din i trä ser grymt bra ut.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #28
                            Den är bred så det räcker och jag har ännu inte bytt rakblad efter 6 månader. Otroligt enkelt med ett mild drag så är allt borta. Jag har en del påväxt av alger på rutorna, fått för mig att jag matar för mycket?! Jag har inga direkta alger i övrigt dock.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            Arbetssätt...