Sjukdom som påverkar simblåsan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Sjukdom som påverkar simblåsan?

    Med sommaren kommer sjukdomar antar jag. Verkar ofta bli problem när dagarna blir längre och värmen stiger.

    Har två fiskar som på kort tid fått avlivas pga märkliga symptom. Först en Placidochromis phenochilus , Mdoka "White lips" för nån vecka sedan som gick i ett 375-liters, och igår en Neolamprologus leleupi som gick i ett 240-liters. Det bör inte ha varit nån direkt kontakt mellan de två akvarierna, men möjligt att jag använt samma håv i båda, eller tvättat händerna dåligt emellan.

    Symptom: Hängig, slutar äta efter några dagar, svajig simstil med enstaka ryck. Blir mer och mer ostadig och börjar till slut mer eller mindre flyta omkring och göra volter, ungefär som att simblåsan gett upp. Vid det här laget kom kniven fram. Tycker inte att dom blivit svullna. Leleupin däremot fick lite svullna gälar, lite hängande sådär. Märkte inget sånt på White lipsen.

    Såg inget konstigt utvändigt på white lipsen, men leleupin var röd i analöppningen. Inga trådar dock. Hade möjligen några små röda prickar/trådar på ena sidan av kroppen, men kan varit naturligt eftersom den har sådan färg.

    Båda flyttades till ett karantänakvarium där salt tillsattes, men det hjälpte alltså inte.

    Nån idé? Bakterier? Parasiter? Nåt annat? Vad göra? Ja, nu är det ju för sent, men om fler fiskar uppvisar symptom?

    / Daniel
    Daniel Andréasson
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Hur går det med firrarna? Jag är dålig på sjukdomar. Jag tror iofs att flera sjukdomar kan ge dålig balans utan att för del delen direkt påverka simblåsan.
    Senast redigerad av DaRe; 16 juni 2011, 20:16.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • januari 2010
      • 639

      #3
      Med risk för att bli utsedd till forumets Dr Ruppert:

      "Svullnad som regel i samband med tröga reaktioner om man försöker skrämma fisken - smittsam bukvattusotframkallad av bakterier" enl J M Madsen. Det som talar mot detta är att mkt vätska då bör påträffas i buken i samband med dissektion.

      "...försvagat allmäntillstånd, tröghet , avmagring, nedsatt matlust (låter som celiaki om det varit Homo sapiens) ofta kombinerat med öppna sår...balansrubbningar - Ichtyopsporidium hoferi/Ichtyophonus...vanlig dödsorsak, angriper alla fiskfamiljer - avlivning" enl samma källa.

      Isolera alla som visar sjukdomssymptom.

      Kommentar

      • dinajel
        Användare
        • november 2004
        • 569

        #4
        Hej, tack för svar.

        Inga fler fiskar har insjuknat, ta i trä, så förhoppningsvis är faran över. Kanske för att jag satte över båda fiskarna i karantänburken i hyfsad tid.

        Tycker inte riktigt symptomen stämmer. Definitivt inte för buken, men inte heller riktigt för Ichtyosporidium hoferi. Någon avmagring eller öppna sår var det inte tal om. Inte heller nån uppsvullning.

        Men men. Om fler fiskar visar symptom är det som sagt bara att isolera dom och anta att kniven måste fram igen...
        Daniel Andréasson

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Jag tycker jag fick lite sådana symptom ett tag i våras då en gäng firrar gick bort. Då (tror jag) var det ett liggunderlag som var behandlat med antimögelmedel som var problemet. Fast iofs då tappade de inte balansen...

          Jag har något problem med mitt 430 liters akvarium. Det har varit igång i över ett år och inga problem tidigare. Jag har hyggligt med växter och bra tillväxt. Inga tillsatser används. Jag har nu haft 2 Geophagus pellegrini (yngel på 6cm) som dött och en äldre nyckelhålsciklid som dött. förloppet: Fisken mörknar till
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          Arbetssätt...