Smörja O-ring med rapsolja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Smörja O-ring med rapsolja?

    Jag har lyckats få läckage på att par ytterfilter i vår, då de var strömlösa läckte de som ett såll, men sedan dess har de har fått nya packningar och har hållit tätt. Något svindyrt Eheim-fett hade jag däremot inte så jag smorde bara in packningarna med rapsolja istället. Och nu hörde jag precis att vissa oljor snarare torkar ut gummi än håller det mjukt... Och nu är jag givetvis nojig här. :/
    Så hur är det med rapsolja, kan jag sova gott eller bör jag direkt ta upp filtren och kleta på Eheimfett/vaselin/något annat?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Jag har smort in packningar med matolja, (om det var rapsolja minns jag inte).
    Det var några år sedan och det är fortfarande tätt! Och jag sover gott!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Skaffa sånt där vaselin man har till undervattenskameror om Eheim tar överpriser vid nästa tillfälle du passerar en lämplig foto eller dykaffär.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Gullberg
        Användare
        • april 2011
        • 55

        #4
        Naturgummi och olja är nog safe men "gummit" i o-ringarna är troligen tillverkad syntetiskt av olja...så då är det nog ingen bra ide att smörja med en annan olja. Lika löser Lika brukar man ju säga.Men det största problemet är nog snarare att oljan kommer sakta lösa upp sig, vaselinet sitter kvar betydligt längre, så du kan behöva smörja och smörja och smörja...

        Vaselin har jag för mig får O-ringarna att svälla lite och det kan vara tanken med vaselinet , ur tätningssynpunkt.

        Troligen är det inte vaselin i Eheims "vaselin" utan något annat.

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Okej tackar, det där sista lät inge bra så då blir det vaselin.

          Finns det förresten någon riktlinje för hur länge o-ringarna klarar sig?

          Det är tre filter nu som jag har fått byta o-ringar på, samtliga nu i vår, och de börjar vara bortåt 8 år allihopa. Jag överväger seriöst att byta även på de övriga filtren som är ungefär lika gamla bara för att slippa överraskningar. Det sista filtret som började läcka gjorde det då det var igång, helt plötsligt utan anledning så fick jag en pöl på 1.5m i diameter på golvet. Tur jag var hemma då det hände... Då jag sedan stängde av det så rann det rejält ur filtret så hade det blivit strömavbrott då jag var på jobbet så hade det nog gått illa.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • liv
            NCS Medlem
            • februari 2005
            • 192

            #6
            Ursprungligen postat av FI
            Okej tackar, det där sista lät inge bra så då blir det vaselin.

            Finns det förresten någon riktlinje för hur länge o-ringarna klarar sig?

            Det är tre filter nu som jag har fått byta o-ringar på, samtliga nu i vår, och de börjar vara bortåt 8 år allihopa. Jag överväger seriöst att byta även på de övriga filtren som är ungefär lika gamla bara för att slippa överraskningar. Det sista filtret som började läcka gjorde det då det var igång, helt plötsligt utan anledning så fick jag en pöl på 1.5m i diameter på golvet. Tur jag var hemma då det hände... Då jag sedan stängde av det så rann det rejält ur filtret så hade det blivit strömavbrott då jag var på jobbet så hade det nog gått illa.
            Hei,har 2 stk. Eheim,2028 ca.8år og 2080 ca,6 år som rengjøres 2g.i året.Bruker da Eheim sin cilikonspray på alle pakninger og det har nu holdt ok hittil.
            jan

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Finns även något som heter armaturfett, vilket är samma sak som Eheims "vaselin", om jag greppat det rätt. Prisskillnaden är löjlig, man får en tandkrämstub med armaturfett för under en hundring, vet inte vad Eheim tar för en liten extratub.

              Jag är rätt försiktig med packningar och o-ringar, men det bör funka med rapsolja också. Jag hade dock inte valt det själv, misstänker det kan ge hinna på ytan. Fett är bättre. Enkelt göra om rengöringen med lite diskmedel, låt lufttorka och smörj in.

              Hilsen,

              /P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • nicson
                Användare
                • januari 2010
                • 639

                #8
                O-ringar avsedda för långvarig kontakt med vatten är/bör vara tillverkade av EPDM. Det är samma plastliknande gummikvalitet som man gör förtöjningsdämpare till småbåtar med. Utmärkta salt- och sötvattensegenskaper samt UV-ljusbeständig o elastisk. Då skall man inte smörja med olja i ngn form, denna löser/sväller gummit. Faktum är att de är underhållsfria. Om jag måste ge mig på dem skall det vara silikon.Livslängden för O-ringar i EPDM är 10 år enligt Europas mest välrenommerade tillverare (Simrit).

                De flesta O-ringar som tillverkas i världen görs i nitrilgummi som är fett- och oljebeständigt men har sämre livslängd i vatten.

                Kommentar

                • Gullberg
                  Användare
                  • april 2011
                  • 55

                  #9
                  Klart och tydligt besked tackar. Återstår då bara att få bekräftat vilken typ av O-ring som används i akvariebranschen, kan tänka mig att Eheim använder den korrekta och lågpristillverkare använder billigast möjliga O-ring....

                  Kommentar

                  Arbetssätt...