Foderfångsttråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    Foderfångsttråden

    Tänkte här att det vore kul att se hur vi har det med foderfångst i klubben. Jag startar med en "Cyklops" fångst.

    1+2 /Att dra upp en 15m lång håv..-Den är verkligen tung...
    3+4/ Fångsten
    5/ Första grov sållningen
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    -forts

    6/ -Bifångst ,som välkomnades av en "gädda"
    7/ sista sållningen av tot. 3st
    8/ Käket på väg till frysen.

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      #3
      -Det blev omkr. 9kg fin sorterad cyklops i ½kg förpackningar att frysa in. OK! Kör hårt. -Kommer med en "Daphnier" fångst i morrn , eller så. Beror på vädret o så.

      Kommentar

      • VisualDarkness
        Användare
        • december 2012
        • 180

        #4
        Huh, är "sörjan" cyclops?

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          Ursprungligen postat av VisualDarkness
          Huh, är "sörjan" cyclops?
          -Heehee -Typ ;-) De e små och nykläckta än så länge. Men under hösommaren blir de typ 2-3 mm ock har, tillsynes ett öga, därav namnet. -Fråga på =)

          Kommentar

          • VisualDarkness
            Användare
            • december 2012
            • 180

            #6
            Spännande! Undrar bara var jag ska hitta en finmaskig rejäl håv...
            Vad är det för en typ av vattendrag?

            Det där borde vara perfekt för min A.Compressiceps-yngel med tanke på att de cyklops från affären oftast är lite för stora.

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • maj 2004
              • 1403

              #7
              -Ja V.D. Du måste ju finna en å att fånga i.. I denna "nyckläckta" morph måste man fiska dem , som Ni sett. Men senare på året går det bra med en vanlig "foder fångst håv" -Men då har ju Cyklopsen passerat " lämpligt " yngelfoder tyvärr. Förövrigt e säsongen för fångs av nykläckta Cyklops tyvärr över

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Finns sånt där även i norrbotten? När är det säsong här i så fall? Och i vilken typ av vattendrag finns de?
                Det enda jag brukar hitta här är mygglarver och mörtyngel, förr tog man öven grodyngel men det får man ju inte nu.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Läckert. jag har fångat mysis i skärgården, men jag fick inte mycket. det där var effektivt. Fryser du ned omedelbart?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • liv
                    NCS Medlem
                    • februari 2005
                    • 192

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mr.Fish
                    -Heehee -Typ ;-) De e små och nykläckta än så länge. Men under hösommaren blir de typ 2-3 mm ock har, tillsynes ett öga, därav namnet. -Fråga på =)
                    Flotte greier.Stilte ett spørsmål i en annen tråd,men lite respons(Trenger vi alt dette tørrforet ,når vi kan fange noe selv,og handle masse forskjellig i en vellassortert fiskedisk).Vi har vel alle sett att det er mere kjør på fisken når de får produkter vi har ordnet selv.For eks.foring med metemark i forskjellige størrelser.De elskes jo av alle,nesten,fra jaguarer til neontetra.Selfølgelig ikke til rene planteetere,men der har vi jo mye fra grønnsaksdisken vi kan ordne selv.Bruker selv nesten ikke tørrfor,men forstår selfølgelig att det er meget praktisk.
                    jan

                    Kommentar

                    • RobinH
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 2150

                      #11
                      Riktigt intressant Mr.Fish...
                      CA

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #12
                        Ursprungligen postat av liv
                        Flotte greier.Stilte ett spørsmål i en annen tråd,men lite respons(Trenger vi alt dette tørrforet ,når vi kan fange noe selv,og handle masse forskjellig i en vellassortert fiskedisk).Vi har vel alle sett att det er mere kjør på fisken når de får produkter vi har ordnet selv.For eks.foring med metemark i forskjellige størrelser.De elskes jo av alle,nesten,fra jaguarer til neontetra.Selfølgelig ikke til rene planteetere,men der har vi jo mye fra grønnsaksdisken vi kan ordne selv.Bruker selv nesten ikke tørrfor,men forstår selfølgelig att det er meget praktisk.
                        Jo jag tar också gärna något från naturen, det känns helt klart bättre även om jag inte har läst någon direkt forskning på att det verkligen är det. Problemet är ju att det är lite knepigt att hitta några direkta mängder. Jag läste om någon som frös in hela mörtyngel och hade det som basmat och det tyckte jag lät intressant, men jag brukar lyckas håva ett par hundra stycken max och det räcker ju ingenstans :/ Så för min egen del så är det pellets som är basmaten för enkelhetens skull, sedan får allt annat man kommer över vara lördagsgodis.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Imponerande...och något jag absolut skulle vilja göra..om jag visste hur, när och var...

                          Kommentar

                          • Mr.Fish
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 1403

                            #14
                            Kul att tråden är igång. Försökte mej på daphnierfångs idag. men jag uppskattar att man måste vänta i kanske 2 veckor innan det är dags. Jo Mysis i morgon, för den säsongen är ju strax slut här i Stockholm. sedan måste man vänta till i höst igen. -Cyklops i Norrbotten? De trivs i näringsrika gölar och sjöar.Och med det följer att vattnet skall vara beläget i lövträdsområden. Vet faktiskt inte den geografiska utbredningen av cyklops :/. Att finna dem? pröva en långsamt rinnande bäck/ Å i ett jordbrukslandskap. Vid nångon spång, så knyter Ni fast håven, som ni såg på bilden. Lycka till -Men säsongen är tyvärr västan över för i år. Den börjar vid islossningen och varar till ungf. påsk. Fisket -fångsten- går ned gradvis fram till påsk.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Aha, kanman fortfarande fånga mysis, trodde det bara var höst som gällde.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...