Grönt vatten / svävalger + Acurel F

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Grönt vatten / svävalger + Acurel F

    Jag testade precis Acurel F för svävalgerna i nya fengäddakaret, se första bilden nedan så ser ni hur det såg innan och andra bilden hur det såg ut efter 1 timme och sedan sista efter 2 timmar.
    Bra grejer! Men hur funkar det? Trolleri eller :/
    Tillverkaren säger att varken fiskar, växter eller filterbakterier påverkas. Man kan inte överdosera heller, eller man kan men det är helt ofarligt, vattnet blir bara lite brunt ett tag. Låter helskumt. För bra för att vara sant helt enkelt.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Vilken skillnad. Är det något algmedel i flutande form eller?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Fascinerande Fredrik...man tror ju knappt att det är sant efter så kort tidsspann.

      Kommentar

      • hawkse
        Användare
        • juli 2010
        • 26

        #4
        Jag gissar att det rör sig om någon sorts flockningsmedel som gör att partiklarna klumpar ihop sig och fastnar i filtret. Kan vara läge för en filtersköljning snart, alltså!

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Många har ju vid något tillfälle problem med detta och då har du ju en lösning på problemet även om många skule hävda att det är bättre att åtgärda grundproblemet.

          Personligen har jag uppfattninen att man kan få dessa och andra alger pga av enstaka föränding i någon balans och plötsligt blommar algerna ut.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Ursprungligen postat av StefanL
            Fascinerande Fredrik...man tror ju knappt att det är sant efter så kort tidsspann.
            Ja precis det står iofs på förpackningen att vattnet ska vara klart within hours av ett par droppar men det är ju bara reklam tänker man ju, jag har gått runt här och ältat högt "Men alltså kolla!" "Men kolla!" "Så sjukt! Kolla!" "Helt sjukt ju! Kolla!" dela dagen här varje gång jag titar på karet

            Men man kanske borde kolla filtret som hawkse säger om det dinder dåliga grejer i vattnet som sedan bara fastnar där, annars kanske de kommer tillbaka då effekten avtar.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Personligen har jag uppfattninen att man kan få dessa och andra alger pga av enstaka föränding i någon balans och plötsligt blommar algerna ut.
              Jo jag har också hört det men jag vet inte alls varför problemet dök upp, det började i 540t för kanske 1 månad sedan och inget speciellt har ändrats i karet annat än möjligtvis lite mer solljus. Jag använde sedan samma vatten, allt vatten, från det karet, inklusive inredning och bottenmaterial då jag startade 350t så problemet hoppade vidare dit.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • bossep
                Användare
                • januari 2013
                • 2352

                #8
                Ursprungligen postat av FI
                Ja precis det står iofs på förpackningen att vattnet ska vara klart within hours av ett par droppar men det är ju bara reklam tänker man ju, jag har gått runt här och ältat högt "Men alltså kolla!" "Men kolla!" "Så sjukt! Kolla!" "Helt sjukt ju! Kolla!" dela dagen här varje gång jag titar på karet

                Men man kanske borde kolla filtret som hawkse säger om det dinder dåliga grejer i vattnet som sedan bara fastnar där, annars kanske de kommer tillbaka då effekten avtar.
                Det där ser intresant ut! Har du en slurk grönvatten i någon annan burk?
                Skulle du då kunna görat ett test. Låt vattnet stå i en burk utan filter och ha i ett par droppar och rör om. Kolla sedan vad som händer!
                Jag letar nämligen efter något som "flockar" grönvatten!
                Webmaster för Ciklid.org.
                Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Det där ser intresant ut! Har du en slurk grönvatten i någon annan burk?
                  Skulle du då kunna görat ett test. Låt vattnet stå i en burk utan filter och ha i ett par droppar och rör om. Kolla sedan vad som händer!
                  Jag letar nämligen efter något som "flockar" grönvatten!
                  Mjo kanske, 540-litrarn där det började är ok för tillfället men jag kör med samma filter så jag misstänker att det lär komma tillbaka där, i så fall kör jag med samma medel igen och kan experimentera lite.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • bossep
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 2352

                    #10
                    Ursprungligen postat av FI
                    Mjo kanske, 540-litrarn där det började är ok för tillfället men jag kör med samma filter så jag misstänker att det lär komma tillbaka där, i så fall kör jag med samma medel igen och kan experimentera lite.
                    Låter bra! Jag letar efter et bra medel som flockar microalger men som inte förgiftar vattnet.
                    Webmaster för Ciklid.org.
                    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                    Kommentar

                    • HåE
                      Användare
                      • september 2007
                      • 1525

                      #11
                      Vore kanon om produkten håller vad den lovar. Kan ju vara ett helsike att bli av med svävalger om man inte använder uv-filter. Hur har övriga algarter klarat sig i ditt 540 efter behandling?
                      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #12
                        Ursprungligen postat av HåE
                        Vore kanon om produkten håller vad den lovar. Kan ju vara ett helsike att bli av med svävalger om man inte använder uv-filter. Hur har övriga algarter klarat sig i ditt 540 efter behandling?
                        540t är obehandlat men tofsalgerna på rötterna i 350t som behandlades verkar inte ha påverkats vad jag kan se än så länge. Och vattnet är nu kristallklart.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Norrland
                          Användare
                          • december 2009
                          • 557

                          #13
                          Intressant! Tackar för den lilla prognåsen.
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                          Kommentar

                          • bossep
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 2352

                            #14
                            Ursprungligen postat av FI
                            540t är obehandlat men tofsalgerna på rötterna i 350t som behandlades verkar inte ha påverkats vad jag kan se än så länge. Och vattnet är nu kristallklart.
                            Det skall bli MYCKET intressant att följa hur detta utvecklar sig!
                            Webmaster för Ciklid.org.
                            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #15
                              Såja nu har jag precis pytsat i en kur mirakelmedel i 540-litrarn, samt i en liten glasburk med grönvatten för dig bossep. Före- och efter-bilder kommer inom 2 timmar oavsett hur resultatet blir.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...