Grönt vatten / svävalger + Acurel F

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #16
    Nu så! Ungefär 2 timmar senare är vattnet klart, precis som sist. Bilder finns nedan.
    Däremot försvann inte den gröna ytan. Det hände inte ett smack med den. I andra karet har jag en ytavrinningstillsats till ytterfiltret som hela tiden gör ytan skräpfri, den tvingades jag nu flytta till 540 liters karet också och för den intresserade finns före- och efterbilder för den också.
    Grönvattnet i glasburken blev för övrigt bara brunt. Jag rörde om då och då men det verkade inte hända något alls.

    bild 1: innan acurel f
    bild 2: efter ca 1 timme
    bild 3: efter ca 2 timmar
    bild 4: glasburken (innan, efter 2 timmar)
    bild 5: gröna ytan (innan ytavrinning, ca 1 timme efter ytavrinning)
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • bossep
      Användare
      • januari 2013
      • 2352

      #17
      Ursprungligen postat av FI
      Nu så! Ungefär 2 timmar senare är vattnet klart, precis som sist. Bilder finns nedan.
      Däremot försvann inte den gröna ytan. Det hände inte ett smack med den. I andra karet har jag en ytavrinningstillsats till ytterfiltret som hela tiden gör ytan skräpfri, den tvingades jag nu flytta till 540 liters karet också och för den intresserade finns före- och efterbilder för den också.
      Grönvattnet i glasburken blev för övrigt bara brunt. Jag rörde om då och då men det verkade inte hända något alls.

      bild 1: innan acurel f
      bild 2: efter ca 1 timme
      bild 3: efter ca 2 timmar
      bild 4: glasburken (innan, efter 2 timmar)
      bild 5: gröna ytan (innan ytavrinning, ca 1 timme efter ytavrinning)
      Kan du behålla det i burken 1 dygn? Det ser ut som om det bryter ned cellvägarna eftersom det blir brunt. I morgon borde du se om det sedimenterar i burken. Att det inte funkar på ytan är nog inte så konstigt. Där brukar algerna rida på små bubblor.

      Edit: Kul att se att någon kör ytavrinning i sötvatten!
      Webmaster för Ciklid.org.
      Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #18
        Ursprungligen postat av bossep
        Kan du behålla det i burken 1 dygn? Det ser ut som om det bryter ned cellvägarna eftersom det blir brunt. I morgon borde du se om det sedimenterar i burken. Att det inte funkar på ytan är nog inte så konstigt. Där brukar algerna rida på små bubblor.

        Edit: Kul att se att någon kör ytavrinning i sötvatten!
        Jadå burken kan få stå kvar på samma plats över natten i alla fall.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • bossep
          Användare
          • januari 2013
          • 2352

          #19
          Ursprungligen postat av FI
          Jadå burken kan få stå kvar på samma plats över natten i alla fall.
          Tackar på förhand!
          Webmaster för Ciklid.org.
          Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #20
            bossep: Det ser exakt likadant ut nu ikväll, vattnet i burken är tebrunt och på ytan ligger lite gröna bubblor.
            Karet är dock kristallklart så har man bara filter så verkar det fungera utmärkt. (Bortsett från problemet med gröna ytan som kräver ytavrinning eller att man tar bort den själv)
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • bossep
              Användare
              • januari 2013
              • 2352

              #21
              Ursprungligen postat av FI
              bossep: Det ser exakt likadant ut nu ikväll, vattnet i burken är tebrunt och på ytan ligger lite gröna bubblor.
              Karet är dock kristallklart så har man bara filter så verkar det fungera utmärkt. (Bortsett från problemet med gröna ytan som kräver ytavrinning eller att man tar bort den själv)
              Tack,
              Jag får nog köpa med mig en plunta när jag åker hem framåt hösten!
              Webmaster för Ciklid.org.
              Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

              Kommentar

              Arbetssätt...