salt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterM
    Användare
    • januari 2018
    • 41

    #16
    [y]

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #17
      Förutom alla ovan nämnda orsaker till att salta, såsom att hålla vissa svampar och bakterier lite på avstånd, osmosen och att buffra för ph så saltar jag i mina malawi- och CA -kar främst föra att jag där vill få upp PH och använder bikarbonat och vill satbilisera det via salt. Kör vanligt bordssalt med jod. 1 dl/100 liter nettovolym vatten.
      Och anledningen till att jag överhuvudtaget vill få upp PH i de karen är dels för att arterna naturligt lever i miljö med högre PH, även om det går utmärkt att få dem att trivas i neutralt PH.
      MEN: främsta anledningen är att jag inte har växter i de karen. Såvitt jag förstått av läsning och andra och egna erfartenheter så är det av yttersta vikt att ett kar utan växter inte tillåts ha ett PH som gradvis sjunker till under 6. Jag har bara läst, men även märkt att när jag inte sett till att hålla ett högre PH i växtlösa kar så tar algerna över mer när PH ligger på 7 och under och att den nödvändiga nitrit/nitrat processen som sker med växter i, men som kan utebli vid lägre PH utan växter eller kanske tas om hand av massvis av alger, som i vissa kar kanske inte är önskvärda (jag gillar iofs böljande algmattor på stenar).
      Men jag tror att orskaen till ibland plötlig massdöd i ex, malawikar som många kör utan växter kan hänga ihop med lågt PH och mjukt vatten. I växtkar av sydamerikakaraktär vill man ju istället inte ha ett högt PH, men slipper då bekymret med utebliven nitrit/nitrat-process då växterna finns.
      Finns ju en hel del annan komplex kemi i detta som säkert mer kunniga kan förklara, men grundmotivet för mig med salt är att hålla PH lite stabilare för att jag vill ha ett högre PH i växtlösa kar och att jag inbillar mig att även odlade malawi trivs bättre i ett högre PH.

      Puh, så var inlägget klart...som korvspad?;-)

      Kommentar

      • PeterM
        Användare
        • januari 2018
        • 41

        #18
        Clear as crystal! Takk för din reflektion Pabbe. Alltid interessant att få höra andras motiv/tankar om varför man har en viss rutin eller tilvägagångssätt. Dessutom är väl ingen fulllärd så det är kanon med sakliga trådar, inte minst kan det hjälpa med problemlösning den dagen man får problem. Och den dagen kommer ju nästan med garanterad säkerhet för alla, en eller annan gång

        Kommentar

        Arbetssätt...