Äntligen ett akvarierum!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony Tiger
    Användare
    • december 2009
    • 182

    Äntligen ett akvarierum!!

    Då vad de dags. I Maj går flytten till ett nytt boende med gott om utrymme
    Då tanten ska få sitt "dressing room" så ska ju självklart jag ha ett akvarierum, så har valt ut ett på ca: 25kvm med endast ett fönster.
    Enligt mina beräkningar så kommer jag kunna få plats med ungefär 2x450l,2x720l & ett 250l men frågan är då, kommer golvet palla med??
    Rummet kommer vara på andra våningen i ett hyreshus som jag gissar är byggt nån gång på 60 talet. Någon som har koll på vad man kan ha använt för material då och om de håller för lite vikt??

    Tacksam för svar/T
    1000l CA..... i trappen!!!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Visst köpslå du din kuvade rackare... Själv fick jag köpa en ring för att bygga mitt rum
    Bilder för bövelen!




    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Kimmy-
      Användare
      • juni 2010
      • 458

      #3
      Ursprungligen postat av Tony Tiger
      Då vad de dags. I Maj går flytten till ett nytt boende med gott om utrymme
      Då tanten ska få sitt "dressing room" så ska ju självklart jag ha ett akvarierum, så har valt ut ett på ca: 25kvm med endast ett fönster.
      Enligt mina beräkningar så kommer jag kunna få plats med ungefär 2x450l,2x720l & ett 250l men frågan är då, kommer golvet palla med??
      Rummet kommer vara på andra våningen i ett hyreshus som jag gissar är byggt nån gång på 60 talet. Någon som har koll på vad man kan ha använt för material då och om de håller för lite vikt??

      Tacksam för svar/T
      Ta upp det med hyresvärden och fråga han hur mkt vikt golvet pallar per kvm sen är det bara att räkna på!
      Mvh / Jimmy

      Lokal

      Kommentar

      • Tony Tiger
        Användare
        • december 2009
        • 182

        #4
        Ursprungligen postat av Kimmy-
        Ta upp det med hyresvärden och fråga han hur mkt vikt golvet pallar per kvm sen är det bara att räkna på!
        Bra tanke! Kan man ju göra. Vill bara inte att de ska bli ett akvarieförbud lr dylikt
        1000l CA..... i trappen!!!

        Kommentar

        • Barracudan
          Användare
          • april 2005
          • 453

          #5
          25 km - du får platts med mer!!!
          Frontosamarkus

          Kommentar

          • Barracudan
            Användare
            • april 2005
            • 453

            #6
            Oj 25 km, menar 25 kvm, men ändå.
            Frontosamarkus

            Kommentar

            • Tony Tiger
              Användare
              • december 2009
              • 182

              #7
              Ursprungligen postat av Barracudan
              Oj 25 km, menar 25 kvm, men ändå.
              Ha ha. sant!! men har en hona som inte är helt lika glad i fiskar som jag
              Sen hade jag tänkt o fixa till de lite rent estetiskt, inbyggnad o sånt.
              1000l CA..... i trappen!!!

              Kommentar

              • Tony Tiger
                Användare
                • december 2009
                • 182

                #8
                Ursprungligen postat av DRE
                Visst köpslå du din kuvade rackare... Själv fick jag köpa en ring för att bygga mitt rum
                Bilder för bövelen!





                *asg* så långt skulle jag inte gå Men ska jag vara ärlig så har hon redan fått en hund...... och 2 kaniner
                1000l CA..... i trappen!!!

                Kommentar

                • PaS
                  Användare
                  • december 2010
                  • 47

                  #9
                  Hyresvärdar brukar i regel inte vara så förtjusta i akvarier modell större, eftersom ingen hemförsäkring täcker ev. läckage. Skulle det hända något så att huset blir fukt- eller vattenskadat går det på värdens försäkring och då handlar det om självrisk i storleken ca 50 000 kr.
                  Tropheus

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8596

                    #10
                    Ursprungligen postat av PaS
                    Hyresvärdar brukar i regel inte vara så förtjusta i akvarier modell större, eftersom ingen hemförsäkring täcker ev. läckage. Skulle det hända något så att huset blir fukt- eller vattenskadat går det på värdens försäkring och då handlar det om självrisk i storleken ca 50 000 kr.
                    Inget av de nämnda akvarierna är modell större (inget illa menat), det är helt normala akvarier som går att köpa i vanliga akvarieaffärer och som är avsedda för hemmabruk.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • PaS
                      Användare
                      • december 2010
                      • 47

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mikael W
                      Inget av de nämnda akvarierna är modell större (inget illa menat), det är helt normala akvarier som går att köpa i vanliga akvarieaffärer och som är avsedda för hemmabruk.
                      Kan jag förvisso hålla med om. Men för de flesta som inte håller på med hobbyn framstår ett 450-liters som ett väldigt stort kar, och en hyresvärd kan nog lätt föreställa sig vattenskadorna om ett sådant springer läck. Nu kanske jag är onödigt negativ men detta är bilden jag fått sedan jag pratat med försäkringsbolagen, och olika värdar också för den delen. Men det är ju naturligtvis individuellt från värd till värd.

                      Och oavsett om man kan köpa dessa akvarier i vanliga affärer står ju försäkringsproblematiken kvar. Vet faktiskt inte var gränsen går för ett "för stort" akvarium när det kommer till försäkringsbolagen. Någon?
                      Senast redigerad av PaS; 11 februari 2011, 17:21.
                      Tropheus

                      Kommentar

                      • Kimmy-
                        Användare
                        • juni 2010
                        • 458

                        #12
                        Ursprungligen postat av PaS
                        Kan jag förvisso hålla med om. Men för de flesta som inte håller på med hobbyn framstår ett 450-liters som ett väldigt stort kar, och en hyresvärd kan nog lätt föreställa sig vattenskadorna om ett sådant springer läck. Nu kanske jag är onödigt negativ men detta är bilden jag fått sedan jag pratat med försäkringsbolagen, och olika värdar också för den delen. Men det är ju naturligtvis individuellt från värd till värd.

                        Och oavsett om man kan köpa dessa akvarier i vanliga affärer står ju försäkringsproblematiken kvar. Vet faktiskt inte var gränsen går för ett "för stort" akvarium när det kommer till försäkringsbolagen. Någon?
                        När mitt 250L gick sönder så var det inga problem varken för mitt försäkringsbolag eller hyresvärdens (Har en tillägsförsäkring som täcker vattenskador från akvarier) Och det var inget tal om storlek osv.

                        Går ett akvarie sönder 100L + , så blir ju jobbet det samma (i stort sett) klart det sprider sig lite mer om det är mer vatten men men

                        Betalar iaf 200:- för min tillägsförsäkring i halvåret och då får jag tebax vart enda krona från sten te fisk te akvarie te annat som gått sönder, med en självrisk om 1500:- Ett tips är att kolla med ditt försäkringsbolag!

                        Vet att jag läste om försäkringar med akvarie på zoopet tror jag det var, tack vare den så tecknade jag tilläggsförsäkringen och 3månader senare hände skiten =)

                        tony tiger: Tror inte dom får neka till det såvida det inte står i hyreskontraktet! Inte 100% säker med har fått det tillsagt till mig
                        Senast redigerad av Kimmy-; 11 februari 2011, 19:33.
                        Mvh / Jimmy

                        Lokal

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8596

                          #13
                          Hej

                          Hade redan hunnit skriva halva detta svar när jag tänkte efter och märkte att det inte är så enkelt ändå.

                          När det gäller försäkringsproblematiken handlar det inte om "tyckande", det gäller bara att kolla vad villkoren säger. Det kan skilja mellan olika försäkringsbolag, mellan olika försäkringar och mellan hemförsäkningar och fastighetsförsäkringar. Tror inte det finns några litergränser i försäkringsvillkoren, men det kan finnas kvalitetskrav. Som PaS skriver, kolla.

                          Hyresvärden kan ha synpunkter på om man får lov att bygga om ett bostadsrum till akvarierum. (Jag vill inte vara onödigt negativ, men är kanske överdrivet försiktig, bara så Du ser vad det kan handla om.) Du nämnde redan hållfasthetsproblematiken. Hyresvärden bör veta, eller ta reda på, hur mycket belastning golvet tål. Därtill kommer eventuella installationer, ska Du dra in vatten och/eller avlopp. Räcker elen eller behöver Du mer uttag? Fukt, ventilation. Vissa av dessa saker kan kräva tillstånd.

                          Också hyresvärden är skyldig att följa hyresavtalet, oberoende av vad han kan föreställa sig.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8596

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kimmy-
                            Vet att jag läste om försäkringar med akvarie på zoopet tror jag det var, tack vare den så tecknade jag tilläggsförsäkringen
                            Jepp, det finns en bra artikel om detta på Zoopet: http://www.zoopet.com/index.php?opti...icle&article=5
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • danne0301
                              Användare
                              • mars 2010
                              • 70

                              #15
                              Kan ju bara nämna att som medlem i ett LO anslutet fackförbund, har många personer hemförsäkring i Folksam. En sådan person är jag, har inga särskilda tillägg utan samma vanliga hemförsäkring som LO's ungefär 1 miljon medlemmar har.

                              Jag har själv frågat hur det är med akvarier med min hemförsäkring och fått svaret att det finns inga begränsningar vad gäller liter osv. Vattenskador orsakade av läckande akvarium täcks till fullo.

                              Bra att veta om man betalar fackavgift inom LO.
                              540, 222, 54, 54

                              Kommentar

                              Arbetssätt...