Äntligen ett akvarierum!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Ursprungligen postat av danne0301
    Kan ju bara nämna att som medlem i ett LO anslutet fackförbund, har många personer hemförsäkring i Folksam. En sådan person är jag, har inga särskilda tillägg utan samma vanliga hemförsäkring som LO's ungefär 1 miljon medlemmar har.

    Jag har själv frågat hur det är med akvarier med min hemförsäkring och fått svaret att det finns inga begränsningar vad gäller liter osv. Vattenskador orsakade av läckande akvarium täcks till fullo.

    Bra att veta om man betalar fackavgift inom LO.
    Det ska du nog kolla upp för jag var tvungen att ta en tilläggsförsäkring. Var då med i Metall. Jag har fortfarande tilläggsförsäkringen då den inte kostar speciellt mycket men då vet jag att jag har täckning. Jag bor i bostadsrätt.

    Kommentar

    • danne0301
      Användare
      • mars 2010
      • 70

      #17
      Jo alltså när jag sa att jag hade frågat så menade jag att jag hade frågat vad som gällde

      Skador orsakade av läckage samt innehållet i karet (hårdvara och djurliv),täcks av standard hemförsäkringen, dock inte själva karet, det behöver man ett tillägg för (som jag numera har för det kostar ju nästan inget som du säger).

      Detta var 1-2 månader sedan jag mailade dom.
      540, 222, 54, 54

      Kommentar

      • Bjorn
        Användare
        • oktober 2009
        • 939

        #18
        Ursprungligen postat av Mikael W
        Jepp, det finns en bra artikel om detta på Zoopet: http://www.zoopet.com/index.php?opti...icle&article=5
        Mycket bra information, trots att den bör ses som "allmän" då det var ett tag sedan den skrevs.
        Newbie December 2009
        Malawi: 450 liter
        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

        Järfälla/Stockholm

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Ursprungligen postat av danne0301
          Jo alltså när jag sa att jag hade frågat så menade jag att jag hade frågat vad som gällde

          Skador orsakade av läckage samt innehållet i karet (hårdvara och djurliv),täcks av standard hemförsäkringen, dock inte själva karet, det behöver man ett tillägg för (som jag numera har för det kostar ju nästan inget som du säger).

          Detta var 1-2 månader sedan jag mailade dom.
          Det var osäkert om du frågade någon på LO eller på Folksam...därav min erinran. Det är Folksam som är experterna..och de som ska betala ut pengar. Om LO missuppfattat täckningen och "lovat för mycket" till dig så betalar knappast LO för "misstaget". Det är hängslen och livrem som gäller..men det vet du säkert redan.

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #20
            I alla såna här frågor om vad som gäller och vad som försäkringen täcker rekommenderar jag att få alla löften och garantier i skrift. Maila frågorna så får man svar på mailen som kan användas vid ev framtida diskussioner. Vad som sagts i telefon av ngn för ngt år sedan är inte mycket att komma med den dagen skaderegleraren dyker upp.
            //Kaj

            Kommentar

            • Donkiwin
              Användare
              • november 2008
              • 95

              #21
              Hade en liknande frågeställning uppe med Folksam för några veckor sedan.

              Skulle mina barn (3 och 8 år) få för sig att gå lös med en hammare på något av mina 720 så räknas det som en sk oförutsedd händelse vilket då omfattas av hemförsäkringen.
              Skadan på mitt hus täcks med andra ord av hemförsäkringen.
              MEN själva karet med dess tillbehör omfattas inte. Inte heller djuren eller växterna omfattas av hemförsäkringen.
              Jag fick rådet att skaffa en sk "drulle" försäkring. Denna täcker skadan på karet, tillbehör, djur och växter.


              Men som Kajjan skriver:
              Se till att ha det på papper.

              Kommentar

              • Donkiwin
                Användare
                • november 2008
                • 95

                #22
                Hittade lite mera info:

                Vi är försäkringsbolaget för allt du bryr dig om. Vi försäkrar varannan svensk, hem och var femte bil i sverige. Vi erbjuder också olika former av sparande.


                Sidan 11/76

                #A28

                Kommentar

                • PaS
                  Användare
                  • december 2010
                  • 47

                  #23
                  Har nu ringt till Folksam och dom täcker, med drulleförsäkring, mycket riktigt i princip allt som kan tänkas gå snett med akvariet (i hyresrätt). När jag pratade med mitt nuvarande försäkringsbolag sade dom att dom inte täcker och att inga andra bolag gör det heller, utan att det ska vara värdens försäkring som gäller. Lallare! Jag byter nu bolag så fort det går.
                  Tropheus

                  Kommentar

                  • danne0301
                    Användare
                    • mars 2010
                    • 70

                    #24
                    Ursprungligen postat av StefanL
                    Det var osäkert om du frågade någon på LO eller på Folksam...därav min erinran. Det är Folksam som är experterna..och de som ska betala ut pengar. Om LO missuppfattat täckningen och "lovat för mycket" till dig så betalar knappast LO för "misstaget". Det är hängslen och livrem som gäller..men det vet du säkert redan.
                    Jodå jag har stenkoll det var lite otydligt från mitt håll också men det var alltså Folksam jag varit i kontakt med, sorry!
                    Som andra redan bekräftat täcker de ju 'allt' beroende på om man har någon form av tillägg.

                    Länsförsäkringar och IF ska tydligen inte heller vara några problem med vid läckageskador p.g.a akvarier enligt en tråd med folks erfarenheter på mfk sweden


                    Fast nu tror jag bestämt det börjar bli rejält OT eller
                    540, 222, 54, 54

                    Kommentar

                    • Tony Tiger
                      Användare
                      • december 2009
                      • 182

                      #25
                      Tack för alla svar, har nu bilden klar för mej
                      Golvet är armerad betong o ska visst tåla galet mycke så nu är de bara att köra på!
                      Brorsan, som är båtbyggare, ska hjälpa mej klä golv & 30cm upp på väggarna med någon vattentät båtväv som han hade på rulle.Kommer även ha tätade dräneringsrör direkt till avlopp. Vad tror ni, borde va en ganska bra försäkring om olyckan skulle vara framme??
                      För övrigt så kommer jag nu kunna ha runt 2000 liter till med fiskar så har skrivit en liten lista på vad som ska skaffas framöver, favoriterna som jag inte har Fyll gärna på om ni kommer på någon intressant.

                      *Festae
                      *Jaguar
                      *Dovii
                      *Kuba
                      *Trimac
                      *P.Motaguensis
                      *V. Argentea
                      *Påfågel
                      Senast redigerad av Tony Tiger; 15 februari 2011, 14:52.
                      1000l CA..... i trappen!!!

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        #26
                        Ursprungligen postat av Tony Tiger
                        Tack för alla svar, har nu bilden klar för mej
                        Golvet är armerad betong o ska visst tåla galet mycke så nu är de bara att köra på!
                        Brorsan, som är båtbyggare, ska hjälpa mej klä golv & 30cm upp på väggarna med någon vattentät båtväv som han hade på rulle.Kommer även ha tätade dräneringsrör direkt till avlopp. Vad tror ni, borde va en ganska bra försäkring om olyckan skulle vara framme??
                        För övrigt så kommer jag nu kunna ha runt 2000 liter till med fiskar så har skrivit en liten lista på vad som ska skaffas framöver, favoriterna som jag inte har Fyll gärna på om ni kommer på någon intressant.

                        *Festae
                        *Jaguar
                        *Dovii
                        *Kuba
                        *Trimac
                        *P.Motaguensis
                        *V. Argentea
                        *Påfågel
                        Kan hålla med dig att det är en intressant lista. (förutom Påfågel) hehe
                        Men hur ska du fördela alla dessa arter i karen? många eller vissa av dessa arter gå nog inte så jätta bra att ha ihopa med andra!
                        CA

                        Kommentar

                        • Tony Tiger
                          Användare
                          • december 2009
                          • 182

                          #27
                          Ursprungligen postat av RobinH
                          Kan hålla med dig att det är en intressant lista. (förutom Påfågel) hehe
                          Men hur ska du fördela alla dessa arter i karen? många eller vissa av dessa arter gå nog inte så jätta bra att ha ihopa med andra!
                          Måste ju prova påfåglarna innan jag kan ha en åsikt
                          nae de är sant men ska nog gå med lite pusslande o bytande med de befintliga 2 karen.
                          Utöver dom är tanken att jag ska få in ett 540l, ett 720l och ett runt 900 (Skulle vilja ha ett med rejält djup)
                          vart ser du störst risk för problem?? Dovii??
                          1000l CA..... i trappen!!!

                          Kommentar

                          • Tony Tiger
                            Användare
                            • december 2009
                            • 182

                            #28
                            Ursprungligen postat av Tony Tiger
                            Måste ju prova påfåglarna innan jag kan ha en åsikt
                            nae de är sant men ska nog gå med lite pusslande o bytande med de befintliga 2 karen.
                            Utöver dom är tanken att jag ska få in ett 540l, ett 720l och ett runt 900 (Skulle vilja ha ett med rejält djup)
                            vart ser du störst risk för problem?? Dovii??
                            Lr kanske Trimacen, ska visst vara överjävliga!!??
                            1000l CA..... i trappen!!!

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 2150

                              #29
                              Ursprungligen postat av Tony Tiger
                              Måste ju prova påfåglarna innan jag kan ha en åsikt
                              nae de är sant men ska nog gå med lite pusslande o bytande med de befintliga 2 karen.
                              Utöver dom är tanken att jag ska få in ett 540l, ett 720l och ett runt 900 (Skulle vilja ha ett med rejält djup)
                              vart ser du störst risk för problem?? Dovii??
                              Ja dovii har jag haft några par men nu har jag bara en kull ungfiskar och jag har aldrig kunnat ha dom tillsammans med några andra fiskar.

                              Motaguensen och trimacen kan oxå vara svåra att ha med andra men för vissa fungerar det och hos andra går det inte alls, men du kan ju prova och se om inte annat!
                              CA

                              Kommentar

                              • danne0301
                                Användare
                                • mars 2010
                                • 70

                                #30
                                Är inte Festaen något av en ensamtgående härskare också?
                                540, 222, 54, 54

                                Kommentar

                                Arbetssätt...