Silikon som vägrar härda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Silikon som vägrar härda

    Hej

    Jag har just lagat sprickor i ett antal akvarier med en (oöppnad) tub akvariesilikon. Efter 24 timmar finns inga tendenser till att det ska härda. Möjligen är det gammalt och troligen har det varit fryst. Är det någon som VET om silikon som frusit inte härdar? Kommer det härda eller kan jag lika gärna skrapa bort det och göra om det? Jag behöver ingen hållfasthet så på den punkten spelar det ingen roll. Om det läcker lite gör inget det heller.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    #2
    Vågar man ställa den dumma frågan om varför du lagade sprickorna om det varken ska förstärka hållbarheten på karet eller se till så att det inte läcker? =)

    Mvh
    Björn

    Ps. Tyvärr vet jag nada när det gäller fruset silikon...

    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      De har breddavlopp och står på en spolbänk med avlopp. Huvudsaken är att de inte läcker så mycket att tillflödet inte räcker till. Sedan är det rätt skönt att inte ha en massa saltvatten på spolbänken utan att se till att leda vattnet direkt från breddavloppet ner i spolbänkens avlopp. Salt klibbar och blir jobbigt och hamnar alltid på papper och kläder sedan blir det rätt fuktigt i ett litet våtlab. om det droppar vatten överallt.

      Mvh.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Niclas Lundin
        Användare
        • april 2002
        • 128

        #4
        Sorry Ola....

        Jag tror inte att silikonet kommer att härda.
        Detta fenomen kan inträffa även på nyinköpt silikon, jag vet.....


        // Niclas Lundin
        // Niclas Lundin

        Kommentar

        • Thomas

          #5
          Hej!
          Silikon är värdelöst om det har varit fryst. Så det är bara att göra om...
          Tyvärr så härdar det dåligt eller inte alls när det har varit fryst. Ibland blir det fullt med luftbubblor.

          mvh
          Thomas

          Kommentar

          • blaps
            Användare
            • april 2002
            • 49

            #6
            citat:
            Jag har just lagat sprickor i ett antal akvarier med en (oöppnad) tub akvariesilikon.
            Tjena Ola, du vet att man bör öppna tuben innan man börjar va? Det kan vara det som orsakar dina problem.


            (sorry, kunde inte låta bli :-))

            Fridens liljor,
            Klas
            Fridens liljor,
            Klas

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Inte härdade det iallafall. Däremot bytte det konsistens till något som snarast kan beskrivas som hårt snor. Tydligen bör det inte ha fryst om det inte varit strömavbrott men det var från 98 (bör användas inom 30 månader). Bara att göra om hur som helst.


              Ola
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Marcus
                Användare
                • april 2002
                • 78

                #8
                Man får se det från den positiva sidan, var glad att det inte var ett teakdäck på en båt du har silikonerat *ler*
                Då hade du haft svart kladd över hela din fina båt, nu har du "bara" att torka av och börja på nytt


                Lika bra att fråga lite x-tra, alltid lär man sig något nytt
                "Övning ger träning"

                Kommentar

                Arbetssätt...