Är hörnakvarier något att ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Är hörnakvarier något att ha?

    Jag har precis sett ut en väggyta där jag skulle kunna rymma ett kar på 1 meter, antingen kör jag med ett vanligt kar på 150-200 liter eller också ett hörnkar på 300-400 liter. (Juwel hade ett på 350liter såg jag)

    Hörnkaret låter ju bra åtminstone med tanke på vattenvolymen, men jag har aldrig haft ett hörnkar så jag vet inte - hur är de egentligen, kan man ha något vettigt i dem?
    Det blir rymligare bottenyta och mer vatten men kanske fiskarna känner att de lever mer inpå varandra då det inte blir en trygg korridor som på vanliga kar? Kan man ha två ciklidpar i ett hörnkar?

    Och får fiskarna skumma proportioner genom en väld frontruta?
    (Det finns iofs de med rak frontruta också men de är knepiga att hitta med möbel vad jag har sett)
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • luppe
    Användare
    • februari 2006
    • 154

    #2
    Det blir ett bättre djup i hörnakvarium, fiskarna påverkas inte av formen. Det är vi som påverkas av den. Dessutom kan det vara snyggt med ett hörnakvarium, tycker jag. Den välvda fronten påverkar inte synintrycket nämnvärt. Klart man kan ha ciklidpar..beror ju på storlek naturligtvis samt aggressivitet. Skulle väl inte rekomendera påfågelciklider eller frontosor
    /Bosse

    Kommentar

    • Paulus Kuoljok
      Användare
      • december 2010
      • 25

      #3
      Jag har haft ett 175 liters med rak frontruta i tre år och jag upplever att det är ganska tråkigt eftersom JAG inte kan ha så mycket fisk.
      Jag vill gärna att fiskarna ska ha gott om utrymme för sig själva så att dom kan ha sitt revir(så gott det nu går att ha i akvarium) och med hörnakvariet så kommer dom rätt nära varandra.

      Fick inte en bra uppsättning fisk när jag köpte karet och fisken så det kanske var där största felet blev(jack dempsey och någon sorts guld,röd,blå Cichlasoma). Mitt eget fel för att jag inte kunde nåt om ciklider men jag irriterar mig på att det finns så mycket dåliga djuraffärer som säljer saker utan att veta vad dom säljer. Nå hursomhellst så har jag bara kvar jeck dempsey paret och en av de guldiga samt ett yngel som klarat sig och numera är 6-7 cm. Paret leker mycket fint men vägrar ta hörnen i akvariet utan vill ha hela botten till sitt förfogande=) Blir yngel hela tiden men dom klarar sig aldrig eftersom guldisen och "ynglet" lyckas bra att stjäla sig en matbit då och då.

      Hade velat sätta en hörnbakgrund som täcker mitt innerfilter och köra på julidochromis och typ prinsessor men jag har blivit så kär i mina lekande jack dempseys=)
      Det borde bli bättre med 350s istället men jag hade då hellre kört på en klassisk form.

      Angående möbeln till hörn så finns det rätt snygga!

      Svar från en glad nybörjare men ändock ett svar=)

      Kommentar

      • diskus
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 276

        #4
        Instämmer med föregående inlägg. Hörnakvarium på ca 300 liter för ett gäng skalarer, diskus, Prinsessor och några jullar, jepp funkar.

        Men SA/CA i storlek eller ett gäng malawisar blir trångt och ingen riktig yta att jaga varandra på..... Vet inte om sista biten var så tydligt, men jag upplever att fisken står "på" varandra hela tiden i en hörnburk.

        En art eller ett par däremot, Kör hårt!

        Lycka till

        Björn
        Lite diskus, mal & malawi bilder
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

        Kommentar

        • jb63
          Användare
          • januari 2010
          • 92

          #5
          Jag kan tycka att ett hörnakvarie blir en bra lösning då man kan placera det i det hörn som annars skulle va svårt att använda,typ i tvrummet då du tittar rakt in i tv men har ett hörn till höger som är outnyttjat. Ska själv bygga ett med 140 cm sidor och rak front e de tänkt

          Kommentar

          • Paulus Kuoljok
            Användare
            • december 2010
            • 25

            #6
            Ursprungligen postat av jb63
            Jag kan tycka att ett hörnakvarie blir en bra lösning då man kan placera det i det hörn som annars skulle va svårt att använda,typ i tvrummet då du tittar rakt in i tv men har ett hörn till höger som är outnyttjat. Ska själv bygga ett med 140 cm sidor och rak front e de tänkt
            Kör inte med en helt rak front. Du tjänar massor av liter om du bygger ut en 15*50cm i vardera hörn. 105 liter extra och du har ändå god insyn. Med en 20cm bit så blir det 130liter extra.

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Tackar för svaren! Det låter som om att det är precis som jag anade. Man får ha väldigt små ciklider eller ett enskilt par i ett sånt kar låter det som. Men i ett lika långt(kort) vanligt kar borde man iofs få samma problem så det kanske går jämnt ut.
              Går man upp ännu mer i storlek så förstår jag dock att det funkar, stor bottenyta gillar nog de flesta ciklider. Men Juwels 350 är ungefär vad jag får plats med, och då är det 87cm runt hela "tårtbiten" (postar en bild).

              Alternativt gör man det till ett kar för fengäddor, de borde gilla bottenytan.

              Edit: Såg just att Juwels 350 kostade nästan 12000kr
              Senast redigerad av FI; 16 januari 2011, 13:58.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Paulus Kuoljok
                Användare
                • december 2010
                • 25

                #8


                Sök ett akvarium av den här modellen så kanske det blir billigare.
                Såg att Rolle sålde hörnakvarium när jag var in här för en månad sen.

                Borde ju bli billigare än att ha böjda glas och böjda dörrar.
                Senast redigerad av Paulus Kuoljok; 16 januari 2011, 14:42.

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Ursprungligen postat av Paulus Kuoljok
                  [ATTACH]28174[/ATTACH]

                  Sök ett akvarium av den här modellen så kanske det blir billigare.
                  Såg att Rolle sålde hörnakvarium när jag var in här för en månad sen.

                  Borde ju bli billigare än att ha böjda glas och böjda dörrar.
                  Jo det där vore kanon, då slipper man eventuella synvillor. Vad var det där för fabrikat?

                  Annars har jag precis lyckats deala till mig lite mer väggyta här Om jag kan ha fengäddorna i nya karet så vardagsrumskaret kan ha något "finare" istället så kan en bokhylla i ett annat rum flyttas undan en bit. Tror inte jag kan få plats med ett vanligt 375/540 dock, men ett Juwel 300 skulle nog gå bra.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • jb63
                    Användare
                    • januari 2010
                    • 92

                    #10
                    Ursprungligen postat av Paulus Kuoljok
                    [ATTACH]28174[/ATTACH]

                    Sök ett akvarium av den här modellen så kanske det blir billigare.
                    Såg att Rolle sålde hörnakvarium när jag var in här för en månad sen.

                    Borde ju bli billigare än att ha böjda glas och böjda dörrar.
                    Nåt så här hade jag också tänkt 140cm långsida och vinkel ut 20 cm

                    Kommentar

                    • Rooster
                      NCS Medlem
                      • november 2009
                      • 473

                      #11
                      Har väl ungefär samma tankar som övriga i tråden. Har själv ett 180L hörnkar där jag kört lite olika setups. Har bla kört mbuna-mix i å det gick la sådär... Det är ju fiskar som med fördel hålls i lite längre kar där de kan fly bort från varandra. Däremot hade jag diskus i det å det gick hur bra som helst men då var det inte fullvuxna utan halvvuxna fiskar typ.

                      "Problemet" med hörnkar är att det kan bli lite svårt (kanske inte i trigon 350 som du nämner med tanke på att bottenytan är såpass stor) att inreda tex. två separat revir så att det blir snyggt. Ofta blir det ju så när man inreder ett hörnakvarium att inredningen är hyfsat jämt fördelad över hela botten, typ ett enda stort stenröse eller en massa rötter liggandes kors och tvärs. Så om man vill ha det någorlunda snyggt är det nog enklast att hålla sig till tex. prinsessor, snäcklekare, SA-sällskapskar (tex. apor på botten å skalarer längre upp), helt enkelt fisksetups där det inte blir så att en individ eller ett par tar hela botten som sitt revir typ, ja du förstår vad menar.

                      Så om man skall köra ciklider i hörnkar (iaf om de inte är stora) är det nog bäst att satsa på en setup som "sköter sig självt" lite.

                      Kommentar

                      • 56ovwal
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 664

                        #12
                        Man kan ju osså strunta i den sneda eller böjda framrutan och istället köra med en "kub" med insyn från två sidor. Större volym och bottenyta "på köpet" och säkert till en billigare peng. 1m x 1m x 0,5m blir en rätt mäktig 500-liters balja!
                        Pigge
                        Bygger ny akvarielokal:
                        http://ovwali.blogg.se/
                        Uppdaterad:2011-12-23

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Ursprungligen postat av 56ovwal
                          Man kan ju osså strunta i den sneda eller böjda framrutan och istället köra med en "kub" med insyn från två sidor. Större volym och bottenyta "på köpet" och säkert till en billigare peng. 1m x 1m x 0,5m blir en rätt mäktig 500-liters balja!
                          oja! precis en sån fanns hos en akvariehandlare här i Luleå. Mäktigt!
                          Men lite jobbig att arbeta i kanske om man ställer karet i ett hörn? Svårt att komma åt inre hörnet.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • 56ovwal
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 664

                            #14
                            Ursprungligen postat av FI
                            oja! precis en sån fanns hos en akvariehandlare här i Luleå. Mäktigt!
                            Men lite jobbig att arbeta i kanske om man ställer karet i ett hörn? Svårt att komma åt inre hörnet.
                            "Smällar man får ta" eller "Kostar ligga på topp"
                            Pigge
                            Bygger ny akvarielokal:
                            http://ovwali.blogg.se/
                            Uppdaterad:2011-12-23

                            Kommentar

                            • luppe
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 154

                              #15
                              Har själv en kub med Malawi 60x60x60.
                              Gillar den designen..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...