Är hörnakvarier något att ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Olsson
    Användare
    • februari 2003
    • 1156

    #16
    Vissa modeller av hörnkar tycker jag ger en konstig "insyn"...
    Välj ett med inte så mycket välvning på...hade ett Akvalux 470L för några år sen, min far har ett sådant idag och det tycker jag inte förvränger bilden så det stör.
    Han har troffar i det och det hade jag också en period...funkade kanon!
    Juvels varianter tycker jag är alldeles för välvda.
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________

    Kommentar

    • jb63
      Användare
      • januari 2010
      • 92

      #17
      Min tanke är att bygga det i plyfa,140 cm på vart håll med 20 cm vinkel ut sen rak ruta höjd 75 cm ca 800 lit

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #18
        Ursprungligen postat av Niklas Olsson
        Vissa modeller av hörnkar tycker jag ger en konstig "insyn"...
        Välj ett med inte så mycket välvning på...hade ett Akvalux 470L för några år sen, min far har ett sådant idag och det tycker jag inte förvränger bilden så det stör.
        Han har troffar i det och det hade jag också en period...funkade kanon!
        Juvels varianter tycker jag är alldeles för välvda.
        Jo det där med konstig insyn är det jag också oroar mig för. Jag fick höra idag att man nästan kan börja må illa om man stirrar länge i ett kar med välvd framruta. Låter ju inge vidare. :/

        I övrigt verkar Juwels kar riktigt läckra dock, jag såg lite filmer på youtube och de gav en del ha-begär. Med rätt fiskssammansättning är de där karen sanlöst fina. Priset var inte så blodigt som jag först trodde heller, runt 10000kr skulle man kunna få dem för, med lite tur.

        Men men, det blir nog ett vanligt rektangulärt istället, ett Rio 300 känns lagomt. Det slutar på 10000 kr det också innan man har extra filter, bakgrund, sand, sten m.m. så det får nog räcka så.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Paulus Kuoljok
          Användare
          • december 2010
          • 25

          #19
          Låter som ett bra val. Mitt 170 liters hörnakvarium är faktiskt rätt jobbigt att rensa. Högt och djupt in till hörnet

          Har inte varit hemma så jag har inte hunnit kolla vad det var för fabrikat på mitt... Det kostade iaf ca 4500:- med innerfilter och grus.

          Kommentar

          • 56ovwal
            Användare
            • mars 2004
            • 664

            #20
            Vill du ha något annorlunda som inte alla andra har kanske hörnakvariet till höger på första bilden skulle passa:

            Kommer inte ihåg vem som tillverkade de där karen, men Kjell Fohrman sålde sånna för en massa år sedan.
            Pigge
            Bygger ny akvarielokal:
            http://ovwali.blogg.se/
            Uppdaterad:2011-12-23

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • januari 2004
              • 563

              #21
              Ursprungligen postat av FI
              Jo det där med konstig insyn är det jag också oroar mig för. Jag fick höra idag att man nästan kan börja må illa om man stirrar länge i ett kar med välvd framruta. Låter ju inge vidare. :/

              I övrigt verkar Juwels kar riktigt läckra dock, jag såg lite filmer på youtube och de gav en del ha-begär. Med rätt fiskssammansättning är de där karen sanlöst fina. Priset var inte så blodigt som jag först trodde heller, runt 10000kr skulle man kunna få dem för, med lite tur.

              Men men, det blir nog ett vanligt rektangulärt istället, ett Rio 300 känns lagomt. Det slutar på 10000 kr det också innan man har extra filter, bakgrund, sand, sten m.m. så det får nog räcka så.
              jag hade ett Juwel-kar på 360 liter och gillade inte alls den välvda framrutan, den förvrängde en hel del. Det slutade med att jag sålde karet efter bara 6-7 månader... Skulle jag köpa ett hörnakvarium så är det med rak framruta.
              //Robert

              Kommentar

              Arbetssätt...