Vita prick sabbar simblåsan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Vita prick sabbar simblåsan?

    Mitt ena kar har värsta formen av vita prick jag har råkat utför hitills, efter genomförd medicinering är prickarna fortfarande kvar på ett antal av fiskarna. Märkligare är dock att min jaguarciklid (som är den som har drabbats hårdast med hundratals om inte tusentals prickar då det var som värst) dessutom verkar ha tappat kontrollen över simblåsan. Fisken flyter nu som en kork, han står på rätt köl men har ryggen ovan ytan hela tiden, då han kämpar sig nedåt flyter han snabbt upp till ytan direkt han slappnar av. Kan allvarlig vita prick orsaka detta?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • endymion

    #2
    30 °C, 0.3 viktprocent salt samt protozin så borde du få bort pricken.

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Jo jag hoppas den ska ge med sig snart, jag är på dag 7 med protozin nu så den har hängt i längre än väntat. Men det löser sig nog, jag är mer orolig över simblåseproblemet just nu som jag inte alls känner igen.

      Det jag funderar nu är om jag kan ha saltat för mycket. Kan för hög salthalt göra att fisken skadar simblåsan? Det som såg skumt ut var att slemskiktet blev alldeles grått, t.o.m. så ögonen blev grå.

      Sist jag hade vitaprick var det också jaggor som var illa ute, och den gången räddade saltet fiskarna. Så den här gången tvekade jag inte med saltet. Det åkte i samtidigt som medicinen. Men det kanske blev för mycket salt? Eller för snabbt?
      Jag saltade iofs i två omgångar, men det blev en rejäl saltkur per dag. Under ca 3 timmar per kväll av pytsande med saltvatten landade det nog på 1-2 dl salt per hundra liter vatten. Gissningsvis.
      Senast redigerad av FI; 07 december 2010, 22:13.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Om jag har förstått saken rätt så är det inte farligt att höja salthalten plötsligt däremot så kan det vara risklabelt att plötsligt sänka salthalten. Då får man sänka succesivt. Jag vet inte men man kan ju tänka sig att det beror på att fiskarna har enklare att reglera salt in än ut från kroppen. 1-2 dl/100 liter är knappast skadligt för fisken.

        Kommentar

        • TutenStain
          Användare
          • september 2008
          • 168

          #5
          Har kört med runt 5dl/100l i extremfall utan att jag märkt att fisken tar skada av det (konstiga sjukdomar har jag haft...).

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Om jag har förstått saken rätt så är det inte farligt att höja salthalten plötsligt däremot så kan det vara risklabelt att plötsligt sänka salthalten. Då får man sänka succesivt. Jag vet inte men man kan ju tänka sig att det beror på att fiskarna har enklare att reglera salt in än ut från kroppen. 1-2 dl/100 liter är knappast skadligt för fisken.
            Okej där ser man, det visste jag inte. Det blir väl iofs automatiskt att man sänker salthalten långsamt såvida man nu inte gillar att göra gigantiska vattenbyten. Men men. Då låter det som att det är något annat hur som helst. Som jag tänkte först då, skulle vita pricken kunna ge problem med simblåsan? pga utmattning exempelvis?
            Går såna här problem till sig då pricken väl är borta eller riskerar man permanenta skador?
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Då jag har mest malawi har jag inte råkat ut för pricken då det inte är så vanligt (om de kan få det alls?) men det låter ju helt klart allvarligt att han inte kan simma ordentligt. Verkar han "pigg" annars? Du kanske inte matar nu när du medicinerar men verkar det som att han är intresserad av mat när du närmar dig akvariumet eller är han helt utslagen?

              Kanske bara leder till mer stress men har du ingen burk som han kan gå i själv så inte de andra fiskarn ger sig på honom?

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Då jag har mest malawi har jag inte råkat ut för pricken då det inte är så vanligt (om de kan få det alls?) men det låter ju helt klart allvarligt att han inte kan simma ordentligt. Verkar han "pigg" annars? Du kanske inte matar nu när du medicinerar men verkar det som att han är intresserad av mat när du närmar dig akvariumet eller är han helt utslagen?

                Kanske bara leder till mer stress men har du ingen burk som han kan gå i själv så inte de andra fiskarn ger sig på honom?
                Han är nästan helt borta, reagerar inte på någonting, ser oerhört klen ut, ryggen går i en båge och han flyter med ryggfenan ovan ytan. Har aldrig sett något liknande. Han liksom bara hänger. Hade inte fenorna och gälarna rört sig så hade man kunnat tro att han var död då han även har en märklig grå hinna på sig. Sambon tycker jag ska ta bort honom. Så illa är det
                Men han lever tryggt i det karet, enda cikliden förrutom en pytteliten trimac som nästan skulle kunna vara mat.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Fan va trist!! Jag vet från andra trådar att du är nöjd med firren.

                  Jag har tyvärr inget råd när det gäller det här. Salta har du ju redan provat. Även fast jag inte har någon erfarenhet av vita prick känns det ju ändå som att det här är något annat. Kan det vara så att medicineringen och vita pricken utlöste något annat skit som imunförsvaret kunnat slå tillbaka tidigare?

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Ja nu är det över, jag plockade upp honom imorse då han flöt upp och ned. Sjukt vilken otur man kan ha, snyggaste jaggan jag har haft. Just nu känner jag bara för att strunta helt i ciklider, de jag fäster mig vid dör ju bara.
                    23 cm hann han bli i alla fall och 1.5 år gammal.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Tråkigt. Konstigt ändå att man kan få en relation till en fisk så man saknar dem när de dör. Jag är likadan och det är riktigt tråkigt att bli av med en vacker och intressant fisk!
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Tony Tiger
                        Användare
                        • december 2009
                        • 182

                        #12
                        Ursprungligen postat av FI
                        Ja nu är det över, jag plockade upp honom imorse då han flöt upp och ned. Sjukt vilken otur man kan ha, snyggaste jaggan jag har haft. Just nu känner jag bara för att strunta helt i ciklider, de jag fäster mig vid dör ju bara.
                        23 cm hann han bli i alla fall och 1.5 år gammal.
                        Beklagar!! Va en riktigt fin pjäs den där
                        1000l CA..... i trappen!!!

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Tråkigt! Vet hur det känns när man har gjort allt vad man kan, men fisken dör.
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            Ursprungligen postat av DRE
                            Tråkigt. Konstigt ändå att man kan få en relation till en fisk så man saknar dem när de dör. Jag är likadan och det är riktigt tråkigt att bli av med en vacker och intressant fisk!
                            Jo det blir lätt så speciellt om de utmärker sig på något sätt. Vilket kanske är bra iofs, känns det inte då de går bort så kanske man inte skulle sköta om dem lika väl. Men såna här dagar önskar man att man var lite mer kallhjärtad, hela dagen har känts deppig och jobbig. Till råga på allt så kommer jag hem nu idag och har precis plockat upp två fiskar till. Totalt har 5 fiskar dött nu. Suck
                            Nu har jag bara några fengäddor och en humlemal och gibbiceps kvar, sedan är karet tomt. Känns helt sjukt. Men men. Skam den som ger sig. Nu dras en ny kur med protozin igång och tempen ska upp lite till.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • laestander
                              Användare
                              • april 2009
                              • 71

                              #15
                              ja jag beklagar men tyvärr så blir det så här ibland. Själv så pajade en doppvärmare för mig förra veckan och det vart typ 35 grader i vattnet så att alla mina 30 maliwiciklider dog. ja roligt är det inte och visst fäster man sig lite extra av vissa fiskar. jag saknar nog mest min hongi hanne som var bara så fin. trots allt är detta en rolig hobby och jag kommer köra på ändå och blicka framåt, för visst kommer det komma en annan guld klimp nång gång. Lycka till

                              Kommentar

                              Arbetssätt...