Fula gamla fiskar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Fula gamla fiskar ?

    Jag har noterat att många arter blir rätt så risiga i utseendet när fiskarna blir gamla, tex svärdbärare, vissa killis. Jag brukar dock ha lite svårt att avliva
    gamla trotjänare bara för att de ser lite gamla ut. hur gör ni när era fiskar börjar se risiga ut ???, avlivar ni dem eller ????.
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    #2
    Jag håller med o skulle kunna lägga skalare till listan. Har noterat att i Nol har länge en gammal o synbarligen ngt avdankad (om än frisk) dubbegrupp stått i halva priset. Generellt tycker jag dock att större ciklider åldras med mer värdighet än de flesta familjer i fiskvärlden. Veteraner slipper åka till sopförbränningen utan hamnar under granen efter en insomning i frysen. Kniven har jag slutat med efter att en guldfisk aldrig ville sluta titta på mig.

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Avliva?? Nej nej, jag gillar gamla fiskar, ju äldre desto bättre kan man säga, lite ärr och skavanker gör ju inget Veteranerna är de sista fiskarna man plockar bort. Just nu har jag några fengäddor och Yoda, en giraffnosmal, som är inne på 8:e året hos mig, förmodligen är de 9 år gamla, de har mer eller mindre låst mitt största kar nu så jag inte kan ha något annat där vare sig jag vill eller ej.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Eldnor
        Användare
        • juni 2008
        • 99

        #4
        Gamla firrar

        Det blir sjömansbegravning (toaletten alltså) för min del, först blir det avlivning förståss. Dessutom har jag en Gulper catfish som gör procesen kort med det mesta. Men firrar som jag haft ett tag brukar få slippa bli foder...

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Det är detta som gör centralare och acara till favoriter. De dör med flaggan i topp i tioårsåldern. Många haplochrominer är snyggast när de just har färgat ut. Sedan går det utför.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Ursprungligen postat av Eldnor
            Gulper catfish
            Nu blir jag avis! Var fick du tag på den? och hur mycket kostade den? Det finns lite filmer på youtube och den ser superhärlig ut, en enorm mun med fenor i princip, som nåt från en tecknad film
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8597

              #7
              Jag brukar inte avliva bara för att en firre blir gammal (det blir jag ju själv också. Inte än, men någon gång...). Men om jag tror att en gamling lider kan jag tänka mig att eutanasiera den. Snarare gör jag väl mig då skyldig till att dra ut på beslutsfattandet i sådana fall.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Robin Floridan
                Användare
                • december 2007
                • 91

                #8
                Verkar för mig ytterst märkligt att ta död på något frisk pga utseende. Respekten för liv när det gäller djur är märklig.
                Varför ta död på något när det mår bra, och lever bra?
                Tar man död på en hund för att han är gammal fastän han mår bra.

                Känns etiskt oriktigt.
                Jag är solipsist!

                Kommentar

                • nicson
                  Användare
                  • januari 2010
                  • 639

                  #9
                  Ursprungligen postat av Robin Floridan
                  Verkar för mig ytterst märkligt att ta död på något frisk pga utseende. Respekten för liv när det gäller djur är märklig.
                  Varför ta död på något när det mår bra, och lever bra?
                  Tar man död på en hund för att han är gammal fastän han mår bra.

                  Känns etiskt oriktigt.
                  Tja, har du hört talas om urvalsodling? Hos många arter finns inget annat att göra än att avliva en majoritet av ynglen/ungfiskarna då det är omöjligt att dra upp hundratals eller i vissa fall tusen. De hade ju dessutom hela livet framför sig.

                  Min gamla hund fick vandra vidare då den på ålderns höst inte längre kunde kontollera blåsan. Blev bättre så...

                  Kommentar

                  • Robin Floridan
                    Användare
                    • december 2007
                    • 91

                    #10
                    Ursprungligen postat av nicson
                    Tja, har du hört talas om urvalsodling? Hos många arter finns inget annat att göra än att avliva en majoritet av ynglen/ungfiskarna då det är omöjligt att dra upp hundratals eller i vissa fall tusen. De hade ju dessutom hela livet framför sig.
                    Fast det handlar inte om hundratals yngel som i naturliga fall hade dött ändå
                    Utan gamla trotjänare som visat sig livskraftiga. En sak är om dom blir sjuka, skadade.

                    Ursprungligen postat av nicson
                    Min gamla hund fick vandra vidare då den på ålderns höst inte längre kunde kontollera blåsan. Blev bättre så...
                    Sorry Men han var alltså inte frisk, lidande är ju inte försvarbart.

                    Men att avliva friska djur är för mig ytterst kontroversiellt. En sak är om man använder dom som foder, finns ju ändå alltid en näringskedja så att säga.

                    Vill bara få folk att tänka i lite mer etiska perspektiv. Det är ett svårt perspektiv. Knepigt.
                    Jag är solipsist!

                    Kommentar

                    • Eldnor
                      Användare
                      • juni 2008
                      • 99

                      #11
                      Gulpers

                      Ursprungligen postat av FI
                      Nu blir jag avis! Var fick du tag på den? och hur mycket kostade den? Det finns lite filmer på youtube och den ser superhärlig ut, en enorm mun med fenor i princip, som nåt från en tecknad film
                      Jag hittade den på annons, här på ciklid, 500 kr. Den kom från Göteborg, det verkar vara bästa stället att hitta till bra pris, kolla lite på MFK Sweden. Det är två "gubbar" där som importerar då och då, ibland kommer det Gulpers också.

                      Dom kan faktiskt beskrivas med just de ord du skrivit, deras förmåga att svälja saker är häpnadsväckande. För mig var det nog det som gjorde att jag ville prova att ha en. Nu måste jag nog säga att just ätandet inte är det som ger mig största behållningen. Den äter dock lätt fiskar som är lika stora som den själv, tror dock inte att det så bra för den. Mest får den frusen tobis som jag fiskade i somras. Det jag gillar mest med den är att den verkar sällskaplig, den ligger under sin rot och kollar in en. Den verkar lite blyg och tillfreds med livet. Sen har dom ju ett utseende som slår det mesta. Just nu går den med Körsbärsräkor, den är "räksäker" som dom säger på räkforumen.

                      Jag gillar den mer och mer och tycker absolut att dom är värda lite letande. Skulle gärna ha några till om hittar.

                      Kommentar

                      • liv
                        NCS Medlem
                        • februari 2005
                        • 192

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Det är detta som gör centralare och acara till favoriter. De dör med flaggan i topp i tioårsåldern. Många haplochrominer är snyggast när de just har färgat ut. Sedan går det utför.
                        Har 4 S.Daemon som er ca.10 år gamle ,og de har vel aldri vært så flott som de er nå.Det er en art som trenger vannskifte hver uke ,ca halve akvariets volum og variert for.De må også ikke gå med andre fisk som stresser dem.De må ha en tank nesten alene,skal kjøpe flere daemon snart.Nå er de sammen med 22 congotetra og 3 H.temporalis.
                        Et stille og rolig akvarium på 530 liter.
                        jan

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Ursprungligen postat av Eldnor
                          Jag hittade den på annons, här på ciklid, 500 kr. Den kom från Göteborg, det verkar vara bästa stället att hitta till bra pris, kolla lite på MFK Sweden. Det är två "gubbar" där som importerar då och då, ibland kommer det Gulpers också.

                          Dom kan faktiskt beskrivas med just de ord du skrivit, deras förmåga att svälja saker är häpnadsväckande. För mig var det nog det som gjorde att jag ville prova att ha en. Nu måste jag nog säga att just ätandet inte är det som ger mig största behållningen. Den äter dock lätt fiskar som är lika stora som den själv, tror dock inte att det så bra för den. Mest får den frusen tobis som jag fiskade i somras. Det jag gillar mest med den är att den verkar sällskaplig, den ligger under sin rot och kollar in en. Den verkar lite blyg och tillfreds med livet. Sen har dom ju ett utseende som slår det mesta. Just nu går den med Körsbärsräkor, den är "räksäker" som dom säger på räkforumen.

                          Jag gillar den mer och mer och tycker absolut att dom är värda lite letande. Skulle gärna ha några till om hittar.
                          Oj det var ju inte alls farligt, jag googlade på gulpern för kanske ett år sedan och då fick man ge typ 2000kr för dem vad jag kommer ihåg. Den har blivit vanligare nu säkert. Den verkar perfekt som monsterfisk i alla fall, har kvaliteter som gör redtailmalen så skoj men blir 5ggr mindre. Just nu har jag rätt fullt i alla kar men nån gång måste jag testa den.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Zten
                            Användare
                            • december 2009
                            • 75

                            #14
                            Ursprungligen postat av FI
                            Oj det var ju inte alls farligt, jag googlade på gulpern för kanske ett år sedan och då fick man ge typ 2000kr för dem vad jag kommer ihåg.
                            Såg att de fanns på listorna för 3-4 månader sedan, då för cirka 2500kr.

                            Ledsen för OT.

                            Kommentar

                            • liv
                              NCS Medlem
                              • februari 2005
                              • 192

                              #15
                              Ursprungligen postat av FI
                              Nu blir jag avis! Var fick du tag på den? och hur mycket kostade den? Det finns lite filmer på youtube och den ser superhärlig ut, en enorm mun med fenor i princip, som nåt från en tecknad film
                              Jeff Rapp har inne gulpers på sine lister.Fine bilder av den,men kaskje litt dyrt og bestille fra USA.
                              jan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...