Salt i burkarna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony Tiger
    Användare
    • december 2009
    • 182

    Salt i burkarna!

    Har funderingar på att salta mina akvarium vid vartannat vattenbyte i förebyggande syfte vid eventuella skador m.m och skulle gärna ha lite synpunkter angående de

    -Har tänkt att använda grovt havssalt utan jod, ca:2dl/100l. För mycket/Lite??
    -Har läst att dom flesta saltar vid vattenbyte men har de nån betydelse när man gör de??
    -Har inga växter i karen men har man sån tur att saltet kanske tar död på lite alger??
    -Finns de några direkta minussidor av att salta vattnet, tänker på nyttiga bakterier m.m??

    Fyll gärna på med mer nyttig information angående ämnet

    Mvh

    Tony
    1000l CA..... i trappen!!!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Jag saltar bara om det behövs.
    Att salta i förebyggande syfte tycker jag är absolut onödigt. Bättre att göra regelbundna vattenbyten och inte mata för mycket, samt att inte ha överbelastade akvarier.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Tulle89
      Användare
      • augusti 2006
      • 239

      #3
      Innebär regelbunden saltning inte att man då tar bort effekten saltet har vid vid sjukdom?
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Jag håller med, det beror kanske på vad man har för fisk men jag saltar aldrig till mina CA och fengäddor och har inte haft en sjuk fisk på säkert 5 år om inte mer. Det är bättre att spara på krutet så det har effekt vid extrema åtgärder. Jag har räddat ett par jaggor, som verkligen såg halvdöda ut, med chocksaltning efter ett vitaprickangrepp.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • nicson
          Användare
          • januari 2010
          • 639

          #5
          I mitt Tanganyika kommer 1 msk om dagen med artemianauplierna - blir ju 1 dl per vecka faktiskt. Kulfiskar/rödklokrabba får 3 msk per 10 l vid vattenbyte. Ungfödar-/räkkar 1 msk per 10 l. SA får inget. En iakttagelse är att snäckor i alla former älskar (marin)salt. I SA-karet finns inte en snäcka. I ungfödarkaret växer snäckorna till så jag kan skörda hälften av kulfiskarnas matbehov. I Tanganyikakaret finns en ganska ful svart snäcka i relativt stort antal. 1 msk per 10 l verkar inte ha ngn negativ inverkan på Anubias el Vallisneria - dessa växer bra. Med 3 msk per 10 l tycks endast javamossa överleva.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ursprungligen postat av nicson
            I mitt Tanganyika kommer 1 msk om dagen med artemianauplierna - blir ju 1 dl per vecka faktiskt.
            1 msk om dagen är det rent salt eller saltvatten?
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Tony Tiger
              Användare
              • december 2009
              • 182

              #7
              Tack för alla synpunkter, de ni säger låter vettigt så jag kommer skippa idèn med att salta hej vilt!!
              Om Jag nu skulle behöva salta vid akut behov (tex vita prick) vad är då doseringen tycker ni och funkar de bra med saltet jag tidigare nämnde?? Vill veta i rent grovt salt inte saltat vatten
              1000l CA..... i trappen!!!

              Kommentar

              • nicson
                Användare
                • januari 2010
                • 639

                #8
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                1 msk om dagen är det rent salt eller saltvatten?
                Rent salt.

                Jag tar en plastburk (kakburk), fyller en halv liter vatten, en msk marinsalt o ett kryddmått artemia på kvällen dag 0. Dag 2 börjar jag mata ur denna till frukost med spruta o på kvällen åker resten i. Sen börjar det om...

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Salt gör nitrit ogiftigt så helt ote och cyklar är man inte om man använder salt i nyinkörda akvarier.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • tomiso
                    Användare
                    • november 2010
                    • 10

                    #10
                    Ingår det inte lite salt naturligt i Tanganyika och Malawi sjön?
                    Jag menar alltså mer salt än vad vi har i vårt kranvatten (om det nu finns något salt alls i kranvattnet)!

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Jo, men det är inte den viktigaste orsaken till att man använder salt. Jag har skrivit den här texten här på ciklid.org http://www.ciklid.org/joomla/index.p...d=64&Itemid=57 Detta var innan jag visste att salt gör nitrit ogiftigt för fisken. det börjar bli dags att uppdatera min text...
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      Arbetssätt...