'5A' Malawi odling - mitt projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TutenStain
    Användare
    • september 2008
    • 168

    '5A' Malawi odling - mitt projekt

    Har länge velat posta några bilder på mitt projekt men har inte kunnat då man var tvungen att vara NCS medlem. Nu så är det ändrat och jag hoppas att jag ska kunna inspirera några.

    För er som vill läsa om hur det hela går till och lite mer detaljerat, kolla hemsidan: 5aciklidhobby.se

    Först är det lite bilder på lokalen och sedan akvarierna. Allt är under uppstart men för tillfället är det 2x 540L och 12x 100l i lokalen.
    Senast redigerad av TutenStain; 04 november 2010, 22:45.
  • TutenStain
    Användare
    • september 2008
    • 168

    #2
    Allt drivs med en membranpump, resun LP-100 9000l/h luft. Röret som går på väggen är ett 32mm PP rör. Från röret går det 2 luftslangar ner till varje kar.

    Kommentar

    • TutenStain
      Användare
      • september 2008
      • 168

      #3
      Filtreringen i 100l karen i ställningen består av filtermatta och ett bottenfilter för att få bättre balans och lägre underhåll (behöver inte rengöra filtret så ofta).
      Senast redigerad av TutenStain; 04 november 2010, 22:46. Anledning: stavning

      Kommentar

      • TutenStain
        Användare
        • september 2008
        • 168

        #4
        Några saker jag har lärt mig hittills (tipps etc):

        1. Markera vart slangarna går...
        2. Sätt tejp runt slangarna så att de ska sitta bättre. Åker en ut så försvinner trycket i huvudröret och inga kar kommer att drivas.
        3. Istället för att köpa 12st ramper till alla kar i ställningen köpte jag några LED slingor på 3m och fäste ovanför karen. Billigare, smidigare, energisnålare.
        4. Hade en trasig knut då jag tog hem ställningen. Istället för att köpa en ny knut fixade jag den. Stabilare än originalet.
        5. Istället för att köpa bikarbonat för att höja bla PH så köper man en säck med krossade snäckor som man blandar i sanden. Blir billigare och så slipper man böka med bikarbonatet under vattenbytet.
        Senast redigerad av TutenStain; 04 november 2010, 22:02.

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Det ser jättefint ut, ett tips snedkapa din luftslang, och borra i mindre diameter, slangen kommer aldrig att lossa, jag är lite tveksam om dina slangar med tejp kommer att hålla.Janne

          Kommentar

          • HåE
            Användare
            • september 2007
            • 1525

            #6
            Lokalen ser ut att bli kanon TutenStain!
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

            Kommentar

            • Markie
              Användare
              • september 2008
              • 512

              #7
              Skoj att du delar med dig med lite bilder.
              Ös på bara!

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • oktober 2003
                • 3615

                #8
                Kul tråd =)
                Mvh Alex

                Kommentar

                • TutenStain
                  Användare
                  • september 2008
                  • 168

                  #9
                  Någon som har någon koll om detta fungerar? Gjorde en liten snabb skiss som jag lägger upp.

                  Tanken är att dra ett avloppsrör runt lokalen för att kunna fixa automatiskt/halvautomatiskt vattenbyte. Karen i ställningen är redan borrade.

                  Alltså, kommer det gå bra trots att det bara lutar 1cm/m. Total höjdskillnad (delta h) är runt 13cm. Det behövs ca 9.5m rör.
                  Senast redigerad av TutenStain; 06 november 2010, 10:55.

                  Kommentar

                  • Kimmy-
                    Användare
                    • juni 2010
                    • 458

                    #10
                    Ursprungligen postat av TutenStain
                    Någon som har någon koll om detta fungerar? Gjorde en liten snabb skiss som jag lägger upp.

                    Tanken är att dra ett avloppsrör runt lokalen för att kunna fixa automatiskt/halvautomatiskt vattenbyte. Karen i ställningen är redan borrade.

                    Alltså, kommer det gå bra trots att det bara lutar 1cm/m. Total höjdskillnad (delta h) är runt 13cm. Det behövs ca 9.5m rör.
                    Det räcker bra med 1cm lutning per meter, ha ett rör med större dimention och borra hål på ovansidan.
                    Mvh / Jimmy

                    Lokal

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av TutenStain
                      Någon som har någon koll om detta fungerar? Gjorde en liten snabb skiss som jag lägger upp.

                      Tanken är att dra ett avloppsrör runt lokalen för att kunna fixa automatiskt/halvautomatiskt vattenbyte. Karen i ställningen är redan borrade.

                      Alltså, kommer det gå bra trots att det bara lutar 1cm/m. Total höjdskillnad (delta h) är runt 13cm. Det behövs ca 9.5m rör.
                      Så här gjorde jag, röret är 50mm.Janne

                      Kommentar

                      • TutenStain
                        Användare
                        • september 2008
                        • 168

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Så här gjorde jag, röret är 50mm.Janne
                        Ser bra ut. Smidig lösning med vattenlåset, något jag kanske kommer att försöka med på de karen som inte är borrade än. Angående röret, är det ett "vanligt" avloppsrör? De kostar ju skjortan, runt 100kr/m på Coop Bygg. Måste försöka hitta billigare.

                        Kommentar

                        • Pelle Linerzén
                          Användare
                          • november 2005
                          • 106

                          #13
                          Iofs 40mm, http://biltema.se/sv/Bygg/Blandare/Tillbehor/PP-ror/
                          Du har säkert något byggvaruhus runt Skövde annars...
                          Pånyttfödd med 400 liters malawi

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            #14
                            Ursprungligen postat av TutenStain
                            Ser bra ut. Smidig lösning med vattenlåset, något jag kanske kommer att försöka med på de karen som inte är borrade än. Angående röret, är det ett "vanligt" avloppsrör? De kostar ju skjortan, runt 100kr/m på Coop Bygg. Måste försöka hitta billigare.
                            tja. åk till bauhaus de tar ca 50spänn för 3meters längder med 50 rör och t-korsen kostar ca 25-30 spänn
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • TutenStain
                              Användare
                              • september 2008
                              • 168

                              #15
                              Ursprungligen postat av cichlids4fun
                              tja. åk till bauhaus de tar ca 50spänn för 3meters längder med 50 rör och t-korsen kostar ca 25-30 spänn
                              Mycket bra pris måste jag säga! Det är nästan 4-5 gånger billigare än här…undra varför? Finns tyvärr ingen bauhause nära mig dock.

                              Jag har planen framför mig hur jag ska fixa det hela, det som kvarstår är att köpa rör. Jag återkommer under den följande veckan med ev bilder beroende på hur långt jag har hunnit.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...