Mata lagom/för mycket/för lite ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Mata lagom/för mycket/för lite ?

    Ofta läser man att det är bättre att mata för lite än för mycket. De flesta har väl i nybörjarstadiet kanske matat för mycket med följd att fiskarna stått vid ytan och flämtat. Många har väl även fått erfara att besökande småbarn hällt i en hel burk torrfoder på en gång med "sanering" som resultat.
    Men jag har rätt ofta stött på "för lite" mat, akvarister med kristallklart vatten men med fiskar som trots en ålder på över 5 år endast är hälften så stora eller ännu mindre än vad dessa fiskar borde bli med god skötsel.
    typexemplet är väl en platy på 5 år/3 cm i ett 53 liters burk.
    Även malawis i liten storlek har jag sett. Så frågan är, hur vet man att man matar nog ??, själv matar jag lite för mycket och byter vatten oftare eftersom jag vill alltid ha praktexemplar ( vissa arter tex barber/mbunas kan ju bli groteskt feta med för mycket/fel mat men det är ett annat problem). Hur ser ni på matning och hur tror ni er veta att ni matar "rätt".
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Intressant fråga. Jag undrar själv fram och tillbaka. Vissa arter äter ju så länge det finns mat och skulle man mata det som går åt på 2 minuter så är det rätt mycket.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Finns det verkligen något rätt och fel då det gäller matning? Ett BMI för fiskar? Personligen hör jag till dem som matar mer än jag borde, med resultat att firrarna oftast ser lite gosigt runda ut om magen. Men jag gillar då firrarna har ett lite bastantare utseende. En fisk som ser slank ut och på gränsen till mager tycker jag ser sjuk ut, även om det kanske är det som är det mest naturliga.
      Fortfarande gäller det givetvis att inte övermata, vilket kan vara rätt så knepigt om man har firrar som är roliga att mata :/ Min lösning är att mata rejält då jag väl matar, men bara ett fåtal gånger per vecka, då är de mer på hugget samtidigt som de fortfarande blir runda och goa. Jag matar väl uppskattningsvis 1-3 ggr per vecka, beroende på hur stora fiskarna är, stora fiskar får mat mer sällan än små.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Jag matar minst en gång om dan. Sparsamt. Jag vill mata varje dag. En social grej. Samvaro...
        Men det är också vid matningen det är lättast att upptäcka om något inte står rätt till med en enskild individ. Kan ju vara svårt att upptäcka i tid annars om det är många fiskar i karet.

        Vill också variera kosten, så jag skriver ett schema (i NCS-kalendern)
        Må, ärtor. Tis, NLS, Ons, ärtor, Tors, räkor/musslor etc...som då och då spårar ur:

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          För liten malawi har jag nog aldrig sett åtminstone inte när det gäller mbuna. För stor är däremot vardagsmat. Vad jag vill åt är att det beror väldigt mycket på vad det är för fisk. Ungfisk och yngel matas väldigt ofta för lite.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • nicson
            Användare
            • januari 2010
            • 639

            #6
            Läser man i artregistret om exempelvis Neolamprologus brichardi står det att enorma mängder zooplankton driver omkring i deras vatten. Jag tolkar det som att de har mer eller mindre fri tillgång till mat. Om detta gäller många arter är det kanske inte så konstigt att akvariestammarna miniatyriseras. Mycket mat, stora filter och rejäla vattenbyten?

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Man ska inte blanda ihop torrfoder med det fisken äter i naturen, det går bra mycket plankton på en knippe NLS pellets som exempel.

              I naturen äter sig fiskarna tjock (runt magen) men matar man så med torrfoder får man en övergödd gris tillslut... skillnaden är enormt stor på födan.

              Jag tittar på fiskens kroppsform, proportioner, lyster och livslängd, på så sätt avgör jag mängden mat jag ger.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • RobinH
                Användare
                • augusti 2008
                • 2150

                #8
                Ursprungligen postat av deelay
                Man ska inte blanda ihop torrfoder med det fisken äter i naturen, det går bra mycket plankton på en knippe NLS pellets som exempel.

                I naturen äter sig fiskarna tjock (runt magen) men matar man så med torrfoder får man en övergödd gris tillslut... skillnaden är enormt stor på födan.

                Jag tittar på fiskens kroppsform, proportioner, lyster och livslängd, på så sätt avgör jag mängden mat jag ger.
                Håller med dig Deelay...
                CA

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Rent generellt så är inte malawi- och tanganyikaciklider "miniatyriserade". De är "gigantiserade".
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    ^ Varför är det så egentligen? Afrikanska ciklider blir ofta större i akvarium än i naturen, medan central- och sydamerikanare däremot oftast blir mindre i akvarium. Lever afrikanarna för tätt kanske? Baksidan av att leva tätt och vara munruvare utan direkta revir? Tusenbröder?
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • perik9
                      Användare
                      • april 2002
                      • 161

                      #11
                      Jag håller med ola, vi matar med mat som är mycket kraftigare än i naturen ändå går fisken i naturen och äter nästan hela tiden.
                      Såg L.sp Golden på 16-18 cm på en pizzeria för några år sedan, i sjön blir dom runt 6-8 cm
                      Africkan Diving fick in 1 st hane som en duktig Amerikan hade fångat den var 6-7 cm och han sa att i den storleken ligger dom på.

                      Tack för ordet
                      Perran

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        håller också med, typ näringsfattigt foder många ggr/dag är nog en lösning för fisken men andra akvaristiska problem med vatten,miljö och teknik blir eventuella problem som malawisjön slipper ta Anthias-släktet på saltvattemssidan som exempel,De äter plankton hela tiden och i akvariet måste de utfodras flera flera gånger per dag..som man försöker göra med alla dess prpblem det medför,fisken kan inte lagra näring utan det förbrukas direkt.
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av FI
                          ^ Varför är det så egentligen? Afrikanska ciklider blir ofta större i akvarium än i naturen, medan central- och sydamerikanare däremot oftast blir mindre i akvarium. Lever afrikanarna för tätt kanske? Baksidan av att leva tätt och vara munruvare utan direkta revir? Tusenbröder?
                          Jag skulle gissa att det är "tyngre" grejer som att de afrikanska är anpassade till "innanhav" med stabila förhållanden där det finns en mer eller mindre perfekt storlek som är finslipad i relation till födomängden och födosöket. I floder och liknande där det sker säsongsöversvämningar ser det helt annorlunda ut. Dessa firrar har ofta som anpassning att de kan bli tusenbröder, t ex om födan inte räcker pga att de hamnat i ett litet vattendrag. Det är hypotetiskt möjligt att dessa "läser av" akvariet som inte speciellt stort eller reagerar på det dåliga vattnet som de flesta akvarier med tung belastning får periodvis.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          Arbetssätt...