Matning under semester?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Matning under semester?

    Ja hur matar ni firrarna när ni är borta på semester ?, Fasta, Foderautomat
    eller "personlig service". Förr med mindre fisk så hade jag foderautomater.
    Numera gör jag färdiga portioner i engångsglas,( då kan man variera lite mer).
    Detta funkar bra även med mindre kunnig personal. De så kallade
    weekendfodren som ser ut som en halv pingisboll har jag aldrig provat, någon som gjort detta ?
  • sleepy
    Användare
    • augusti 2004
    • 294

    #2
    inget weekendfoder! de suger och skitar ner. Håll dig till foder atomat eller någon som kommer o matar varannan dag.
    Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
    http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #3
      ska du inte vara borta mer än en vecka 10 dagar så är det bättre att låta bli matningen helt, släck ner karet oxå så slipper du värmeproblem
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #4
        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        ska du inte vara borta mer än en vecka 10 dagar så är det bättre att låta bli matningen helt, släck ner karet oxå så slipper du värmeproblem
        Ja håller med..

        Vad e det för fiskar som går i karet eller karen?
        CA

        Kommentar

        • nicson
          Användare
          • januari 2010
          • 639

          #5
          Jag har tidigare gått på samma linje som alla tre svar du fått. D v s att låta fiskarna fasta - Har aldrig haft några problem med detta...tills att...Jag åkte till London en vecka i februari och lät fiskarna i fyra kar fasta i 8 dagar. Inga problem i tre av karen, i det fjärde hade mina fyra Uara amphiacanthoides tappat märkbart i kondition - de hade slutat simma runt i karet, stod bara still och paddlade, slemmig hud, klibbade fenor, håglösa. En av dem hämtade sig i princip på ett dygn efter jag började mata, två behövde ett par veckor och den fjärde dog efter en vecka utan att någonsin ha ätit mer. De två svärdplantor jag planterat strax innan resan var renätna till stjälkarna - anubias, javaormbunke och crinum kvar, dessa rör de aldrig. I vanliga fall består dieten för dessa fiskar av stora vegpellets, några salladsblad och djupfryst cyclops. Jordätare, flaggciklid o scalare i samma kar var i bra skick och åt som vanligt direkt. Tror att växtätare med sina stora tarmsystem har känsligare magar än rovdjur - detsamma har jag kunnat konstatera vad gäller kaniner/hästar (känsliga) och katt/hund (hårdföra). Skall kanske tillägga att jag alltid haft fodervakt åt de fyra senaste!

          Kommentar

          • liv
            NCS Medlem
            • februari 2005
            • 192

            #6
            Ursprungligen postat av HåkanM
            Ja hur matar ni firrarna när ni är borta på semester ?, Fasta, Foderautomat
            eller "personlig service". Förr med mindre fisk så hade jag foderautomater.
            Numera gör jag färdiga portioner i engångsglas,( då kan man variera lite mer).
            Detta funkar bra även med mindre kunnig personal. De så kallade
            weekendfodren som ser ut som en halv pingisboll har jag aldrig provat, någon som gjort detta ?
            Jeg lager ferdige porsjoner og har forvakt som forer hver 3 dag.Er borte ca.14 dgr. i perioder og er like forbauset når jeg kommer hjem.Vannet er krystallklart og fiskene i toppform.Så jeg tror man forer altfor mye til fiskene.Gjelder selfølgelig voksne fisk.Har gådd over til og fore de voksne hver andre dag og merker ingen forskjell i form og farge ,bare renere vann og mere fart i fiskan.
            jan

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              jaha, hur har det gått med matningen under semestern ?, för mig gick det klockrent då jag gjorde färdiga portioner till vår hustillsynsperson.
              Någon som testat foderblock ???

              Kommentar

              • Donkiwin
                Användare
                • november 2008
                • 95

                #8
                Jag mätte upp torrfoder i äggkoppar som jag ställde uppe på respektive kar. I den ena placerade jag en liten lapp om att ta en "färdig" bit med räkmix i frysen.

                Var borta i en vecka så det blev 2 koppar till varje kar.
                Inga dödsfall men ett troffekar som var grönt både på framrutan och på botten. Anledningen var förmodligen värmen i kombination med solljus.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag har kört exakta matbeskrivningar när jag varit borta länge och gärna lagt ett kryddmått i matburken och angivit "halvt kryddmått" och liknande. Att bara säga "mata" leder garanterat till fiskdöd. De får för mycket.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • doohan
                    NCS Medlem
                    • augusti 2004
                    • 1607

                    #10
                    Jag

                    håller med Ola här! De flesta akvarister övermatar sina fiskar. Förutom dem som är väl insatt i ämnet. så om det är någon som inte vet speciellt mycket om fisk så kommer dom att övermata fiskarna. Så jag brukar göra portioner och skriva lappar på alla akvarium så att det blir rätt

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 2753

                      #11
                      Ursprungligen postat av doohan
                      håller med Ola här! De flesta akvarister övermatar sina fiskar. Förutom dem som är väl insatt i ämnet. så om det är någon som inte vet speciellt mycket om fisk så kommer dom att övermata fiskarna. Så jag brukar göra portioner och skriva lappar på alla akvarium så att det blir rätt
                      ???
                      Gör du lapparna till dig själv, eller är inte du akvaristen Eller är det du som är insatt men inte akvarist som matar dina grannars akvarium, men i så fall vet du ju inte speciellt mycket om fisk så hur kan du då veta att många övermatar. Hoppas dina egenhändiga lappar är tydliga.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • Pabbe
                        NCS Medlem
                        • september 2006
                        • 1805

                        #12
                        Jag brukar som en del andra ha tumregeln tio dagar utan mat och innan jag åker se till att alla är i bra kondition och ett rejält vattenbyte dagen innan. Rör det sig om yngelkar blir det foderautomat med tre små portioner dagligen.

                        Men det är lite lurigt beroende på vad som finns i karen. Sist jag var borta och inte matade på en dryg vecka, kunde jag konstatera att några pansarmalar försvunnit (i ett kar med stora jordätare och mängder av ancistrus). Vet ju inte säkert varför. Kanske var pansarmalarna i dåligt skick.

                        Men helst vill jag att någon kollar till karen åtminstone en gång på tio dagar. Brukar be dem ringa upp när de är där och rapportera läget och få ev instruktioner.
                        Har ibland funderat på webkamera, men det vore som att ta jobbet med på semestern...

                        Kommentar

                        • doohan
                          NCS Medlem
                          • augusti 2004
                          • 1607

                          #13
                          Jodu!

                          Ursprungligen postat av tege
                          ???
                          Gör du lapparna till dig själv, eller är inte du akvaristen Eller är det du som är insatt men inte akvarist som matar dina grannars akvarium, men i så fall vet du ju inte speciellt mycket om fisk så hur kan du då veta att många övermatar. Hoppas dina egenhändiga lappar är tydliga.
                          Så du menar att svenssons inte övermatar sina fiskar? En stor anledning till att det omsätts mycket så kallad vanlig fisk(guppy,tetror osv) är just övermatning, fiskarna äter för mycket och vattnet blir kasst. Men det är kanske bara dem jag träffat på och dragit förhastade slutsatser eller?

                          Skriver såklart instruktioner till dem som matar mina fiskar så dom inte dör medans jag är borta. Själv brukar jag komma ihåg vad dom skall ha, och hur mycket. Det tog tid innan jag lärde mig att inte övermata fisken. Tror att jag matar lagom nuförtiden.'

                          Påstår att de flesta medel svennsons övermatar sina fiskar och byter vatten alldeles för sällan. det grundar jag på de jag har pratat med och det jag har läst

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            Matar inte alls, akvarierna står helt ensamma, utan nån som helst översyn och nu senast var det i drygt 3 veckor Och det gick bra, även för mitt nystartade saltkar
                            Angående Övermatning tror ja att En "nybörjar" orsak är att folk generellt tycker att det är himla skoj kul att mata djur...
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #15
                              Ursprungligen postat av specmats
                              Matar inte alls, akvarierna står helt ensamma, utan nån som helst översyn
                              Samma här, och det har fungerat utmärkt i någon vecka även för mig, firrarna är bara lite hungrigare än normalt då man kommer hem. Det jag brukar oroa mig för mest är att de ska få för sig att börja tugga på varandra, eller hoppa ur karet.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...