Svullet huvud - står bara och tuggar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • november 2004
    • 569

    Svullet huvud - står bara och tuggar

    Hej,

    Har lite problem i mitt 375-liters med Tanganyika-ciklider. Min gamla calvus-hona mår inget vidare. Hon står och tuggar och tuggar och verkar knappt kunna stänga munnen. Huvudet är liksom svullet och gälarna arbetar för fullt. Hon ser röd och svullen ut i svalget också. Kroppen är inte alls svullen, men hon äter ingenting och har inte gjort det på nån dryg vecka.

    Idag upptäckte jag att min största prinsess-hane har samma symptom. Kan inte stänga munnen, tuggar och tuggar, svullet huvud och svullet och rött svalg men inte svullen kropp, gällarna utspända och röda.

    Har aldrig varit med om nåt liknande förut. Först tänkte jag att calvus-honan kanske började bli gammal (har haft henne i sju år och hon var fullvuxen när jag köpte henne, dvs. hon måste vara minst 10 år, antagligen mer). Men när det drabbar prinsesshanen också?

    Den enda skillnaden jag gjort är att jag var på Akvarielagret och köpte deras storpack med pellets. Har inte matat dom med pellets förut, utan bara räkmix och frusen artemia. Men slutade med pellets efter bara två matningar eftersom dom inte åt den alls. (Malawisarna i andra burken gillar dock pellets - har dock haft ett par dödsfall där också nyss. Dock utan symptomen ovan utan väldigt knall och fall, så det kan mycket väl vara pga vanliga revirstrider mellan mina rätt aggressiva hongis.)

    Lång utläggning där. Vad tror ni? Vad ska jag göra? Är det pelletsrelaterat? Eller nån skum sjukdom? Eller nåt annat?
    Daniel Andréasson
  • Barracudan
    Användare
    • april 2005
    • 453

    #2
    Skummt, men garanterat inget med pelletsen att göra. Mina compressiceps levde på pellets utan problem.
    Frontosamarkus

    Kommentar

    • dinajel
      Användare
      • november 2004
      • 569

      #3
      Som vanligt får man massor med strålande svar på detta eminenta forum. Tackar ödmjukast. Jag får som vanligt bege mej till ciklider.se istället.

      Tack baraccudan för ett svar iaf.

      Bye bye.
      Daniel Andréasson

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #4
        Skulle gärna hjälpa dig men har egentligen ingen erfarenhet av symtomen.

        Kan det vara någon förgiftning? Nitrit eller syrebrist?

        När byte du vatten sist och hur mycket?

        /Johan
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • tricoti
          Användare
          • juni 2009
          • 249

          #5
          Konstigt men jag skulle också tippa på vattnet. Pellets är kanske inte ett optimalt foder till calvus,det är ju så hårt.Men lägger man de i vtn en stund innan så är det såklart kanon. men bäst är såklart fiskyngel!

          Kommentar

          • dinajel
            Användare
            • november 2004
            • 569

            #6
            Har varit iväg några dagar, så lite sent svar.

            Vattenkvalitén tror jag inte kan vara bättre. Det har varit igång i typ sju år, byter 50% vatten varannan vecka. Filtrering över blå filtermatta bakom btn-bakgrund. Bra snurr på vattnet. Mycket skeptisk till att det skulle vara förgiftning eller nitrit. Inga andra fiskar visar några tecken.
            Daniel Andréasson

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #7
              Står dom fortfarande och andas häftigt, gör dem det hela tiden?

              När gjorde du senast rent blåmattan och den skit som finns bakom btn?
              Senast redigerad av Johan F; 04 juli 2010, 23:35.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Hur är det med temperaturen i vattnet, när det nu är så varmt ute.

                Jag hade för några år sedan problem med mina C Umbrifera (stor central/sydamerikan).
                Någon fick svullnader i huvudet, andra fick hudskador som snabbt spred sig över hela kroppen. Detta berodde på en bakterieinfektion.
                Vet egentligen inte riktigt varför de drabbades, men efter några dagar så var de flesta döda.
                Två år senare så var det dags igen, det enda överlevande paret dog inom loppet av någon vecka. Honan dog tre dagar efter att de hade lekt.
                Gemensamt för dessa händelser var att det var väldigt varmt ute just då. Vid varm väderlek (som nu) så får jag lätt över 30 grader i karet.

                Kan tillägga att det umbriferapar som jag har kvar går i ett annat kar och i det rummet så får jag inte dessa temperaturer.

                Detta kanske inte är lösningen på dina problem, men det är inte helt omöjligt att de höga temperaturena i mitt kar bidrog till stress på dessa lite ömtåligare fiskar.
                Fisken mådde inte bra och kunde inte kämpa emot de bakterier som "såg sin chans att föröka sig".
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • dinajel
                  Användare
                  • november 2004
                  • 569

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johan F
                  Står dom fortfarande och andas häftigt, gör dem det hela tiden?

                  När gjorde du senast rent blåmattan och den skit som finns bakom btn?
                  Prinsesshanen har återgått till normalt beteende, men han var aldrig så illa däran. Calvushonan står bara på botten och flämtar. Hon kan inte stänga munnen (eller gör det iallafall inte). Tycker inte hon är röd på gälarna, men däremot lite rynkig.

                  Jag har en stor hel bit filtermatta vid insuget som jag rengör 1-2 gånger per år. Övriga små kuber har jag aldrig sett nån anledning att rengöra.

                  Jag har flyttat calvushonan till ett 90-liters (med både ytter- och innerfilter och bra syresättning på vattnet) nu där bara tre multisar går för övrigt. Ingen förbättring i beteendet.
                  Daniel Andréasson

                  Kommentar

                  • dinajel
                    Användare
                    • november 2004
                    • 569

                    #10
                    Ursprungligen postat av jinnarparen
                    Hur är det med temperaturen i vattnet, när det nu är så varmt ute.
                    ...
                    Detta kanske inte är lösningen på dina problem, men det är inte helt omöjligt att de höga temperaturena i mitt kar bidrog till stress på dessa lite ömtåligare fiskar.
                    Fisken mådde inte bra och kunde inte kämpa emot de bakterier som "såg sin chans att föröka sig".
                    Det var ju en idé. Jag kollade tempen, men den ligger rätt stabilt på c:a 27 grader. Dessutom började problemet för ett par veckor sen när det inte alls var lika varmt. Hon är ju dock stresskänslig, och brukar ligga och vila lite på botten i nån timme efter vattenbyte, men inte mer än så. Kan inte se vad som skulle ha stressat henne nu.

                    Kan det trots allt vara åldern som tar ut sin rätt? Hon är vildfångad och var fullvuxen när jag köpte henne (tillsammans med en hane som var rejält stor och fullvuxen redan då). Hanen dog tyvärr för några år sen, men honan levde vidare. Hon kan ju ha varit 6-7 år redan då, vilket skulle göra henne kanske 14 år gammal idag.
                    Daniel Andréasson

                    Kommentar

                    • dinajel
                      Användare
                      • november 2004
                      • 569

                      #11
                      Liten uppdatering. Plockade precis upp henne för en närmare inspektion. Hon är inte svårfångad direkt... Hon har definitivt inget i svalget, det ser ut som vanligt. Dock är ögonen svullna. Kanske något svullen kropp, men inget man egentligen reflekterar över. Inte som när fiskar får "buken".

                      Så sammanfattningsvis: Svullna ögon, ligger på botten och flämtar, möjligen något röda gälar, har ingen som helst aptit. Det har pågått i två veckor.
                      Daniel Andréasson

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #12
                        Ursprungligen postat av dinajel
                        Liten uppdatering. Plockade precis upp henne för en närmare inspektion. Hon är inte svårfångad direkt... Hon har definitivt inget i svalget, det ser ut som vanligt. Dock är ögonen svullna. Kanske något svullen kropp, men inget man egentligen reflekterar över. Inte som när fiskar får "buken".

                        Så sammanfattningsvis: Svullna ögon, ligger på botten och flämtar, möjligen något röda gälar, har ingen som helst aptit. Det har pågått i två veckor.
                        För några veckor sedan hade jag en liten A Trimaculatum (ännu en centralamerikan) som hade problem med svullna ögon. Jag hällde i ca 3 dl salt per 100 l vatten, efter en vecka så hade svullnaden lagt sig.
                        Fast det är ju förstås möjligt att du redan häller i salt i karet...och det kan ju också vara så att åldern till slut tar ut sin rätt. Om hon nu skulle vara 14 år gammal så är det en aktningsvärd ålder för en så pass liten fisk.
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • nicson
                          Användare
                          • januari 2010
                          • 639

                          #13
                          Ursprungligen postat av dinajel
                          Som vanligt får man massor med strålande svar på detta eminenta forum. Tackar ödmjukast. Jag får som vanligt bege mej till ciklider.se istället.
                          Verkade inte nappa nå vidare på ciklider.se heller va?? Ngn kille som kallar sig Malawijanne o sannolikt haft fler fiskar än vi bägge kommer att ha tillsammans under vårt liv hade ju aldrig heller sett ngt liknande. Ngn annan behagade ju inte svara på det forumet heller.

                          Direkt ur häxmästaren J M Madsens "Stora Akvarieboken" således;
                          Allmänna symptom: Konstant öppen mun
                          Spec symptom: Inga eller ev svulst i struptrakt
                          Sannolik diagnos: Svulster i sköldkörteln - ej smittsamt
                          Behandling: Jod
                          Prognos: Varierar

                          För denna diagnos talar också fiskens ålder.

                          Kommentar

                          • jyrgil
                            Användare
                            • december 2003
                            • 79

                            #14
                            Ursprungligen postat av dinajel
                            Liten uppdatering. Plockade precis upp henne för en närmare inspektion. Hon är inte svårfångad direkt... Hon har definitivt inget i svalget, det ser ut som vanligt. Dock är ögonen svullna. Kanske något svullen kropp, men inget man egentligen reflekterar över. Inte som när fiskar får "buken".

                            Så sammanfattningsvis: Svullna ögon, ligger på botten och flämtar, möjligen något röda gälar, har ingen som helst aptit. Det har pågått i två veckor.
                            Jag hade nått liknande för ett tag sen på en duboisi men det va bara ett svullet öga och lite resning på fjällen när man tittade bakifrån ,flämtade och käkade inte.Lät den gå ensam och från en dag till den andra (ca 10 dagar)va allt bra igen.Vet inte va det va för nått men frisk blev den.Så vi får väll hoppas att den överlever.

                            Kommentar

                            • dinajel
                              Användare
                              • november 2004
                              • 569

                              #15
                              Tack för bra respons!

                              Så för att sammanfatta troliga diagnoser kan det vara sköldkörteln, förstoppning pga ny mat (pellets), ålder, något annat, eller flera orsaker tillsammans.

                              Svårt att veta vad man ska göra, men jag får öka saltdosen, fortsätta hålla en god vattenkvalitet, försöka fortsätta mata med mat hon är van vid och bara avvakta.

                              Om inte nån vet hur man kör jodbehandling på ett enkelt sätt på en fisk. Det är ju minst sagt en komplicerad procedur för människor, men kanske lättare på fiskar?
                              Daniel Andréasson

                              Kommentar

                              Arbetssätt...