Sommartråden Varmt & Skönt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    Sommartråden Varmt & Skönt!

    Varmt, Varmt & Varmt att komma hem till en sol som skiner rakt in i lägenheten! ...men 28.5 grader i akvariet. ...och vi kommer troligen få varmare dagar i sommar.

    När börjar det bli kritiskt varmt för Malawicikliderna, och när är det så varmt att de dör av det?

    Notis: Har satt in extra filter och skapat ordentligt med ytvattenrörelse för att förbättre syresättningen under de varmaste sommarmånaderna vi har framför oss.
    Senast redigerad av Bjorn; 25 juni 2010, 01:16. Anledning: La till "Sommartråden" i ämnet då jag svävade iväg lite i ämnet. =) + typo
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Ja det kan vara ett gissel med lägenheter speciellt. Bor också i lägenhet där värmen lagras i huskroppen. Nästan lönlöst att vädra. Nu har jag dock värmeälskande jordätare....
    Men min erfarenhet av malawi är att de börjar få det kämpigt vid 30+ så kraftig ytcirkulation är nödvändigt, som du förutsett, och lite mindre delvattenbyte oftare med svalare vatten.

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      över 30 grader under en längre tid så var det iallfall kaputt för vissa av mina ciklider, tror det var runt 10-15 procent dödsfall Några år sen nu, men nuförtiden kopplar ja på fläktar (datafläktar) när det börjar osa hett
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • nike69
        Användare
        • augusti 2005
        • 172

        #4
        Björn.. ett extra filter för att syresätta ,kan vara både på gott och ont.
        Gott för att ytrörelse ger bättre syresättning.
        Ont på att ytterligare en värmekälla tillsätts i vattnet.
        Ett tips från mig är att du kanske ska kolla om du kan få ner tempen genom att byta ut dina pumpar till mer energisnåla pumpar.istället för att försöka kompensera värmen med högre syresättning.
        Sedan kan ju även demontering av täckglas hjälpa dig, genom att det avdunstar mer .
        / Niklas
        Fisk gör dig smart !

        / Niklas

        Kommentar

        • Bjorn
          Användare
          • oktober 2009
          • 939

          #5
          Padde & specmats: Tack! ca 30 grader är den temperaturen jag misstänkt.

          nicke69: Tack! Jag sänkte (dopp-)värmaren till 25 grader för ca 2 månader sedan och haft nitisk koll på temperaturen sedan dess. Den extra powerheaden ger ingen ökning alls som tur är, det som ökar värmen är användningen av ljusrören och när innertemperaturen ökar på eftermiddagarna när solen står rakt in i rummen på "akvariesidan" av lägenheten. Det är så ljust nu att jag senaste veckorna endast har kört LED-langarna (se LED-tråden), vilket har gjort att temperaturen endast har varierat ca 0,5° (förrutom idag då solen lyckats trycka upp det 1,0°) ...varmast på eftermiddagarna då solen värmer mest. (+ förrutom att det blir otroligt vackert med LED-ljuset så har jag upptäckt att fiskarna gillar det skarpt, speciellt när jag matar med smått foder som verkar synas bättre och trigga jaktbetendet. Har inga täckglas, men heltäckande ramper... som dock kommer vara delvis öppna i sommar pga att jag kömmer köra foderautomater ett par perioder (se nedan).

          Mina sommarplaner:
          Har haft sommaren i tankarna länge, oftast har vi minst en vecka här med 30 grader högsommarvärme och det blir då lätt ännu varmare i lägenheten + Det finns en annan anledning också till att jag har satt in extra powerhead/filter. Kommer åka bort i sommar och upp till 2½ vecka kommer ingen vara hemma och ingen vattenbyten kommer göras.... kommer mata mycket litet och köra med dubbla foderautomater (som jag kommer fästa med buntband i första hand) i de större akvarierna (ifall en fallerar). Kommer köra med en blandning av några riktigt fina små pellets som jag köpte av Christer på akvarielagret (alla fiskarna älskar det + det ger riktigt bra tillväxt på ynglen!) och Tropical Cichlid Gran (lite större pellets) som jag sakta har introduserad som ersättning för räkmixen senaste veckorna.

          Jag har efter en del funderande bestämmt mig för att klä in fönstren i akvarierummen med aliminiumfolie + i köket som från tidigt morgon till ca 14 på dagarna steks ordentligt! ...för att reflektera bort en del av solvärmen + stänga alla dörrar till rummen som värms mest (och som det inte står några akvarier i). Jag kommer också att sänka fisktättheten, båda i yngelakvarierna och i de stora var jag har en hel del stora yngel som går på tillväxt.

          Kommer inte köra några ljusrör alls... vilket innebär att i rummet med 240L + 112L + 60L kommer det att vara nästan helt mörkt om jag går bersärk med folie på fönstren (endast taklampans 3xtillsvarnde40watt miljövänliga "hallogenpärer").... finns det någon nackdel med det?
          Notis: i 450L kommer jag köra LED-slingorna på timers + jag har inga plantor som behöver ljus.

          Och ett politiskt inslag som resultat av en utroligt god och förförande vit borgogne efter en stressig innan-alla-ska-ha-semester-vecka:
          Btw.... vet ni Svenskar en sak... idag = Mittsommar = eran riktiga nationaldag!! (finns ingen annan dag som Svenskar ni firar mera, finns ingen annan dag som är mera svensk, som har mera traditioner, som får er att gå man ur huset och göra helsvenska saker... finns ingen annan dag som resten av världen känner till när det gäller svensken beténde eller fascineras över!
          Grattis!!!
          Gör om gör rätt!! ...och ge oss tillbaka annandags pingst!

          /Bjørn
          Senast redigerad av Bjorn; 25 juni 2010, 11:57. Anledning: Trots midsomarafton, så är det en annons //Wilhelm Ren vinpolitik sponsrad av www.systembolaget.se /Björn
          Newbie December 2009
          Malawi: 450 liter
          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

          Järfälla/Stockholm

          Kommentar

          • Ravenskog
            Användare
            • mars 2007
            • 311

            #6
            Du har så rätt ang. Midsommar, det svenskaste av svenskt./Tony

            Kommentar

            • Cronan
              Användare
              • juli 2008
              • 907

              #7
              Har köpt en aircondition för 2000kr klart bästa investering jag gjort. Drar inte speciaelt mycket ström heller. Har satt utblåset i ventilen i rumet så jag har 24 grader i rumet.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Ett bra sätt att hålla nere tempen i sitt hem är att köra med köksfläkten nattetid.
                O noll vädring dagtid, Ja håller 2-4 grader kallare i mitt hus än grannarna

                I teknikväg så är det bästa att sätt in en diffusor på ett pumputblås. Det ökar avdunstningen regält och eftersom all förångning kräver värme från omgivningen så kyls vattnet i akvariet riktigt effektivt.

                Steamerpumpar är ju framtiden o dom lämnar av en mycke liten energi till karen och då är det även lättare att hålle tempen i byttorna.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  ang. streampumpar vs värme så har vortech motorn utanför akvariet vilket borde bidra till mindre värmeutveckling än konkurrenterna
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Ja jo ja känner inte till pumpen du menar men om den är luftkyld så har du rätt.

                    Ja så föresten en lösning för ett par årsedan. En snubbe hade borrat hål i ett kylskåp och dragit en slang mellan kylen o karet o i kylen låg slangen ihopvirad som en spiral.

                    Har föresten läst att även ytterfilter ska tillsätta mindre värme till karet men ja tror inte på den teorin för att pumpen i ett ytterfilter är även den vattenkyld.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Bjorn
                      Användare
                      • oktober 2009
                      • 939

                      #11
                      Köpte 5 paket "Toppits/Glad: Ugn/Grill- och Frysfolie - Extra rivstark 44cm x 10m) idag + 50 meter tejp.... ska se om jag får upp det på fönstren i morgon. ..blev så distraherad av en däckstol på balkongen när jag kom hem att jag inte kom till skott idag.

                      Ursprungligen postat av LN
                      Ja så föresten en lösning för ett par årsedan. En snubbe hade borrat hål i ett kylskåp och dragit en slang mellan kylen o karet o i kylen låg slangen ihopvirad som en spiral.
                      Coolt! Såg den lösningen för 4 år sedan det var det en med hjärna som kommit på idén och kopplat in ett minikylsköp (med plats till en mjölk-liter) till en expresso-/lattemaskin. Lite svårt dock att hålla en jämn temperatur i karet själv med en 220V-transistor... (?)

                      Ursprungligen postat av Cronan
                      Har köpt en aircondition för 2000kr klart bästa investering jag gjort. Drar inte speciaelt mycket ström heller. Har satt utblåset i ventilen i rumet så jag har 24 grader i rumet.
                      2000,- låter väldigt billigt för en frånlufts-AC.... men å andra sidan så köpte jag min för 4995 för snart 5 år sedan på Bahhaus. Men du har väll en vattentank i den som behöver tömmas ibland? Min tank blir full (och AC'n stannar) efter ca 2 dagar när det är som varmast och fuktigast = inget att falla tillbaka på när man är bortrest en vecka eller två.
                      + Jag hoppas du bor i villa eller har en "gammaldags" ventil som går rakt ut i fria luften... för du pumpar väll inte in varmluften i fastighetens ventilationssystem så att dina grannar får 45-50° skönt inblås i sina frånluftventiler?
                      Newbie December 2009
                      Malawi: 450 liter
                      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                      Järfälla/Stockholm

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #12
                        Ursprungligen postat av LN
                        Ett bra sätt att hålla nere tempen i sitt hem är att köra med köksfläkten nattetid.
                        O noll vädring dagtid, Ja håller 2-4 grader kallare i mitt hus än grannarna
                        Jo det är märkligt att folk vädrar med att öppna allt som går när det är varmare utanför. Vi har också mycket svalare än de flesta inomhus genom att försöka förhindra att värmen kommer in dagtid och inte vädra förän inomhus tempen är högre än utanför.
                        Senast redigerad av Johan F; 28 juni 2010, 22:43.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • doohan
                          NCS Medlem
                          • augusti 2004
                          • 1607

                          #13
                          Undrar

                          Ursprungligen postat av Bjorn
                          Köpte 5 paket "Toppits/Glad: Ugn/Grill- och Frysfolie - Extra rivstark 44cm x 10m) idag + 50 meter tejp.... ska se om jag får upp det på fönstren i morgon. ..blev så distraherad av en däckstol på balkongen när jag kom hem att jag inte kom till skott idag.



                          Coolt! Såg den lösningen för 4 år sedan det var det en med hjärna som kommit på idén och kopplat in ett minikylsköp (med plats till en mjölk-liter) till en expresso-/lattemaskin. Lite svårt dock att hålla en jämn temperatur i karet själv med en 220V-transistor... (?)



                          2000,- låter väldigt billigt för en frånlufts-AC.... men å andra sidan så köpte jag min för 4995 för snart 5 år sedan på Bahhaus. Men du har väll en vattentank i den som behöver tömmas ibland? Min tank blir full (och AC'n stannar) efter ca 2 dagar när det är som varmast och fuktigast = inget att falla tillbaka på när man är bortrest en vecka eller två.
                          + Jag hoppas du bor i villa eller har en "gammaldags" ventil som går rakt ut i fria luften... för du pumpar väll inte in varmluften i fastighetens ventilationssystem så att dina grannar får 45-50° skönt inblås i sina frånluftventiler?
                          du har inte möjlighet att sätta en slang direkt ner i avloppet på din avfuktare? Känner en person som stoppade ner slangen i ett 250L akvarium i sin lokal. Han klarade sig rätt länge innan det blev dax å tömma det akvariet

                          Kommentar

                          • Bjorn
                            Användare
                            • oktober 2009
                            • 939

                            #14
                            Testade att sätta upp aliminiumsfolie på insidan av fönstren i köket, och i morse kl 08 var folien 51° varm! Aj!
                            ...så nu tänker jag testa att spänna upp vita lakan mellan fönstren (mellan solen och folien).
                            Newbie December 2009
                            Malawi: 450 liter
                            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                            Järfälla/Stockholm

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • april 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bjorn
                              Testade att sätta upp aliminiumsfolie på insidan av fönstren i köket, och i morse kl 08 var folien 51° varm! Aj!
                              ...så nu tänker jag testa att spänna upp vita lakan mellan fönstren (mellan solen och folien).
                              vad ska dina grannar tänka......ett ufo
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...