Hinkfisk....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Lena
    svarade
    Tja, eftersom det inte finns några dumma frågor så...Kan en Mel. johannii ha glädje av att jaga en fuelleborni?? För det första är ju inte dom i samma "grupp" och för det andra är johanniin mkt mindre. Har det ngn betydelse?



    Lämna en kommentar:


  • Frasse
    svarade
    Jag har märkt att en del fiskar hellre ligger och trycker vid ett filter än i en grotta men det är nog rättså olika från fisk till fisk. Sedan kan det ju vara en tillflykts ort för jagade fiskar också, de kan klämme in sig på de mest konstiga ställen. Ibland kan man tro att de sitter fast men knackar man lite på glaset så simmar de snabbt iväg...

    MVH

    Lämna en kommentar:


  • Lena
    svarade
    Ja, jag kunde iallafall hålla mig i 24 timmar innan jag satte i fiskarna. Men det var ett elände att ha dem i hinkarna!! :-(

    Har ett par nyinköpta fuelleborni (stavning?) och dom verkar gilla pumpen starkt, trycker där i hörnet mest hela tiden. *suck* Är det något galet då eller är dom bara blyga? *s* Den ena klämmer in hela sig i lodrät ställning i hörnet...

    Lämna en kommentar:


  • Frasse
    svarade
    Det händer väll inget speciellt jag har använt nitrivec och kopplat in fiskarna efter kanske en 5 timmar. Och det gick bra, men jag kan tänka mig att det har med att bakterierna skall hinna och etablera sig och börja starta kulturerna. Detta är ju bara en tanke från min sida och inte vetenskapligt bevisat på något sätt.

    MVH

    Lämna en kommentar:


  • Jeo
    svarade
    Använd inte för mycket shampoo bara, det mår inte dom flesta fiskar bra av.

    Lämna en kommentar:


  • Tomas J
    svarade
    "Har du inte duschat i vattnet..."

    Kanske ett sätt att tillföra nyttig bakterikultur, alltså att duscha i vattnet innan man fyller på akvariet med det sitt gamla badvatten:-)

    Sorry, kunde inte låta bli:-)

    //Tomas J

    Lämna en kommentar:


  • Lena
    svarade
    Jag har använt 1/4 del "gammalt" akvarievatten och resten kranvatten. På Nitirvecburken står det att det är en specialblandning av alla nedbrytningsbakterier som finns för att bryta mer ammonium och nitrit.

    Men det står också att fiskarna ska introduceras efter 24 timmar...annars händer vad?

    Lämna en kommentar:


  • David Johansson
    svarade
    Om du tillsatt medel med bakteriekultur som jag antar att Nitrivec är behöver du inte vänta innan du släpper i fiskarna. Det kan däremot vara aktuellt att tillsätta vattenberedningsmedel om du använt 100% nytt kranvatten. Har du inte duschat i vattnet kan det också ta något dygn innan kloret försvunnit.

    David

    Lämna en kommentar:


  • Lena
    svarade
    *suckar av lättnad*

    Tack, det var lugnande att höra! :-)

    Vad jag väntar på är att nya akvariet ska bli beboeligt med hjälp av Nitrivec (MÅSTE man vänta 24 tim.?!?).

    Lämna en kommentar:


  • David Johansson
    svarade
    Inga problem, de klarar lång tid i hinken. Byt gärna vatten flera gånger per dag och koppa in fiskarna ordentligt när de skall tillbaka. Pump är viktigt, bara efter några timmar kan syrebrist uppstå i en hink och fiskarna börjar bli livlösa.

    David

    Lämna en kommentar:


  • Lena
    startade ett ämne Hinkfisk....

    Hinkfisk....

    Av olika anledningar är jag tvungen att ha mina malawisar i hink (med pump förstås) under ett dygn eller två, men tro mig - jag är inte lugn över detta!! Hur länge klarar dom egentligen en "straffkommendering" i hink? Fixar dom över 1-1½ dygn?

    Det är inte särskilt trångt i hinken.

    Snälla svara!! *panik*

Arbetssätt...