Ytterfilter eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelle Linerzén
    Användare
    • november 2005
    • 106

    Ytterfilter eller inte?

    Hej.
    Funderar på om man behöver ha ytterfilter eller inte?
    Har skaffat ett 500 liters som jag ska göra i ordning, silikona om och göra moduler som jag ska ha filtermatrial i...
    Nu är frågan om hur mycket man behöver ha om man inte ska ha ytterfilter? (Ska gå malawi i akvariumet)
    Har ett Aquaclear Powerhead 802 som jag tänkte använda i karet, behöver jag fler pumpar eller räcker det?
    Vill helst inte ha ett ytterfilter pga läckagerisken, men det kanske inte är så stor risk att ett ytterfilter läcker? Eller kan man göra på nåt sätt så det inte tömmer hela burken om olyckan skulle vara framme?
    Tänker som så; ju mindre delar som går ur karet desto mindre risk för läckage.....
    Tacksam för svar relativt snabbt så jag kan börja med akvariets inredning...
    Kommer lägga ut bilder vartefter när bygget kommer igång.
    Alla tips välkomnas!!!!!
    mvh Pelle
    Pånyttfödd med 400 liters malawi
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Det finns alltid en risk att köra med ytterfilter.
    Det är alltid bra att köra två pumpar, pajjar en så går en iallafall,
    Ja hade skaffat en 1000-1500 liters pump till.
    Jo det kan vara lite överkurs med 5ggr pumpade akvariets volym men har du snurr på vattnet så är det lättare att lasta i mera fisk.
    En variant är att köra med en sk. streamerpump.



    är ett exempel på en sån. Ja har det i ett kar o det funkar över förväntan, gillar att den är ljudlös o drar ingen ström o tala om
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Thomas R.

      #3
      Ursprungligen postat av räven
      Hej.
      Funderar på om man behöver ha ytterfilter eller inte?

      Vill helst inte ha ett ytterfilter pga läckagerisken, men det kanske inte är så stor risk att ett ytterfilter läcker? Eller kan man göra på nåt sätt så det inte tömmer hela burken om olyckan skulle vara framme?

      mvh Pelle
      Hej!
      Ett sätt att förhindra att pumpen tömmer hela akvariet är att göra ett litet hål i "insugsslangen" några cm under vattenytan (ta ngn cm under den vattennivå du brukar ha vid vattenbyte - du vill inte att pumpen börjar suga luft när du byter vatten). Om vattenytan kommer under hålet suger pumpen luft via hålet istället för vatten.

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Ursprungligen postat av räven
        Har skaffat ett 500 liters som jag ska göra i ordning, silikona om och göra moduler som jag ska ha filtermatrial i...
        Vill helst inte ha ett ytterfilter pga läckagerisken, men det kanske inte är så stor risk att ett ytterfilter läcker?
        Risken för läckage är nog större om man silikonerar om ett kar än skaffar ett ytterfilter. Men visst kan det ske. Själv har jag haft läckage på ytterfilter en gång, men turligt nog bara så det droppade lite längs sidan av filtret (pga en dålig packning), varpå läckan upptäcktes då det var en mystisk liten pöl under akvariemöbeln.
        Min bror däremot lyckades knäcka själva röret ut från filtertoppen på ett gammalt Eheim-ytterfilter. Då blev det lite fuktigare... En gissning är att röret gick av dels pga att filtret var gammalt, plasten hade kanske blivit lite torr och spröd, men framför allt pga att han drog om gamla styva slangar åt en ny riktning. Det bröt väl lite mer än vanligt. Jag vet inte hur vanligt detta är, men nog har det gjort mig orolig alltid, själv kollar jag numera att slangarna är mjuka och böjliga innan jag förändrar något med dem.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        Arbetssätt...