Kopparförgiftning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sickan
    Användare
    • juli 2003
    • 23

    Kopparförgiftning?

    Hej.

    Jag har ett kar med leptosoma och ventralisar.
    Har märkt att några av dom fäller ihop fenorna och rycker/vrider väldigt med kroppen. Dom blir också ganska bleka.
    Det har pågått mer eller mindre sen jag skaffade dom för någon månad sedan.
    Har inte varit några större problem ändå, fisken leker och färgar.

    Men det sista nu så har 1 leptosoma dött, den liksom tappade balansen och orienteringen. Ytterligare en verkar vara på gång sen någon dag tillbaka, den har dessutom slutat äta. Har därför ökat på vattenbytena och saltat litegrann men det verkar bara bli värre.

    Gjorde därför ytterligare ett vattenbyte på ungefär 25% idag med lite varmare vatten 25-30 grader.
    Nu vissar tyvärr i stort sett alla leptosomor och ventralisar samma symptom, därför misstänker jag att det är något fel med mitt kranvatten.
    Vilka symptom får fiskarna när det är koppar i vattnet?
    De har installerat nytt vatten/luft värmesystem i huset och det är ju en del nya kopparrör.

    Tips o råd om vad det kan bero på, och hur man motverkar det tas tacksamt emot.
  • Håkan Olsén
    NCS Medlem
    • augusti 2009
    • 90

    #2
    Ursprungligen postat av Sickan
    Hej.

    Jag har ett kar med leptosoma och ventralisar.
    Har märkt att några av dom fäller ihop fenorna och rycker/vrider väldigt med kroppen. Dom blir också ganska bleka.
    Det har pågått mer eller mindre sen jag skaffade dom för någon månad sedan.
    Har inte varit några större problem ändå, fisken leker och färgar.

    Men det sista nu så har 1 leptosoma dött, den liksom tappade balansen och orienteringen. Ytterligare en verkar vara på gång sen någon dag tillbaka, den har dessutom slutat äta. Har därför ökat på vattenbytena och saltat litegrann men det verkar bara bli värre.

    Gjorde därför ytterligare ett vattenbyte på ungefär 25% idag med lite varmare vatten 25-30 grader.
    Nu vissar tyvärr i stort sett alla leptosomor och ventralisar samma symptom, därför misstänker jag att det är något fel med mitt kranvatten.
    Vilka symptom får fiskarna när det är koppar i vattnet?
    De har installerat nytt vatten/luft värmesystem i huset och det är ju en del nya kopparrör.

    Tips o råd om vad det kan bero på, och hur man motverkar det tas tacksamt emot.
    Väldigt trist. Kopparrör är ett gissel och då speciellt nya rör är ett problem. Använd metallkomplexbindare, då får du bort kopparjoner som är de giftiga. EDTA är en komplexbindare men det finns preparat i akvariehandeln. När du byter vatten skall du tappa kallvatten (inte varmt vatten) 5-10 min (beror på hur långa rör det är) för att få bort det som stått stilla i rören. Detta vatten kan ha väldigt hög kopparhalt och är akuttoxiskt. Även efter tappning måste du tillsatta komplexbindare.

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • januari 2010
      • 639

      #3
      Använd Easy-Life (okänd aktiv substans men sannolkt zeolitlera o ev enzym enl ngn här på forum) eller Tetra Aqua-Safe (polyvinylpyrrolidon är aktiv substans). Polyvinylpyrrolidon är känt sen 50 år och effekterna på vattenliv beskrevs bl a av Jens Meulengracht Madsen redan på 70-talet. Koppar, klor etc binds/chelateras i en icke reversibel process. Zeolit är mera hokus pokus för mig men att Easy-Life (liksom Aqua Safe) fungerar har jag empiriskt detekterat (frid över deras minne). Kostnaden anser jag vara försumbar i förhållande till elkostnad inte minst.

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Ursprungligen postat av Sickan
        Hej.

        Jag har ett kar med leptosoma och ventralisar.
        Har märkt att några av dom fäller ihop fenorna och rycker/vrider väldigt med kroppen. Dom blir också ganska bleka.
        Det har pågått mer eller mindre sen jag skaffade dom för någon månad sedan.
        Har inte varit några större problem ändå, fisken leker och färgar.

        Men det sista nu så har 1 leptosoma dött, den liksom tappade balansen och orienteringen. Ytterligare en verkar vara på gång sen någon dag tillbaka, den har dessutom slutat äta. Har därför ökat på vattenbytena och saltat litegrann men det verkar bara bli värre.

        Gjorde därför ytterligare ett vattenbyte på ungefär 25% idag med lite varmare vatten 25-30 grader.
        Nu vissar tyvärr i stort sett alla leptosomor och ventralisar samma symptom, därför misstänker jag att det är något fel med mitt kranvatten.
        Vilka symptom får fiskarna när det är koppar i vattnet?
        De har installerat nytt vatten/luft värmesystem i huset och det är ju en del nya kopparrör.

        Tips o råd om vad det kan bero på, och hur man motverkar det tas tacksamt emot.

        Jag har relativt nya kopparrör i mitt akvarierum. Jag kör på vattenberedningsmedel samt ett kolfilter som allt invatten passerar (Callidus).

        /Jocke

        Kommentar

        • Sickan
          Användare
          • juli 2003
          • 23

          #5
          Tack så mycket för svaren.
          Då har jag lite att gå på, får bli en sväng till zoobutiken imorgon.
          Detta med koppar är ett helt nytt problem för mig så jag tar några frågor till.

          1. Finns det några tester man kan köpa på t.ex zooaffären, för att mäta kopparhalten?
          2. Kommer jag behöva tillsätta medel varje gång jag byter vatten eller försvinner problemet efter en viss period?
          3. Kommer fisken friskna till efter behandling?
          4. Bör jag göra något redan ikväll eller ska man bara hålla tummarna och vänta tills imorgon?

          Kommentar

          • Håkan Olsén
            NCS Medlem
            • augusti 2009
            • 90

            #6
            Ursprungligen postat av Sickan
            Tack så mycket för svaren.
            Då har jag lite att gå på, får bli en sväng till zoobutiken imorgon.
            Detta med koppar är ett helt nytt problem för mig så jag tar några frågor till.

            1. Finns det några tester man kan köpa på t.ex zooaffären, för att mäta kopparhalten?
            2. Kommer jag behöva tillsätta medel varje gång jag byter vatten eller försvinner problemet efter en viss period?
            3. Kommer fisken friskna till efter behandling?
            4. Bör jag göra något redan ikväll eller ska man bara hålla tummarna och vänta tills imorgon?
            Hej

            1. Det bästa är att lämna in ett vattenprov för analys. Det kan finnas något lab. kopplat till kommunen och då vara förlagt till reningsverket. Då får du ett mätvärde. De analyser som ev. finns att att köpa via akvariehandeln är inte tillförlitliga.

            2. ja

            3. Tveksamt, det beror på hur dåliga de är. Koppar påverkar gälarnas funktion och även sinnen såsom sidolinjeorgan och luktsinnet. Påverkan på gälarna är akut mest problematiskt.

            4. Kommer inte på något du kan göra just nu. Det skulle i så fall om du kan öka hårdheten på vattnet. Kalciumkarbonat minskar kopparens giftighet genom att binda upp kopparjonerna.

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Jag tycker det låter som Costia. Prova att behandla med vita prick medicin.

              Kommentar

              • Göran Å
                Användare
                • december 2005
                • 1295

                #8
                Kopparförgiftning

                När jag hade min kopparförgiftning i början av 2000 talet ( byte av värmesytem, varmvattenberedare i koppar samt lite koppar rör till vattenkran ), bytte jag vatten som jag alltid gjort i alla år under den kalla perioden ( ljummet vatten ).

                Det resulterade till att fisken visade på förgiftnings symtom i samband med vattenbytena, andades häftigt, blev slöa och dog.

                Innan jag kom på att det var koppar i varmvattenberedaren hade det dött en hel del fisk av mina Malawi och Tanganyikas.

                Började byta med endast kallvatten samt spola rören innan tappning i karen. Då blev det bättre men inte bra de dog ändå fast det tog längre tid.

                Jag använde väldigt mycket vatten beredningsmedel under denna mardöms period i mitt akvarieliv, men det hjälpte inte.

                Koppartestet som jag köpte i akvarieaffären visade inget.


                Det var först när jag började rena ingående kallvatten via kolfilter ( Callidus GF samt TC-block, se länk: http://www.callidus.nu/bildbank/PDF-...ter_04_low.pdf ) som jag såg en vändning på bekymren.

                Har sedan dess inte haft ett dödsfall bland mina fiskar som beror på dåligt vatten.

                Nu efter 5-6 år har jag börjat med ljummet vatten igen under den kalla perioden ( fortfarande renat via kolfilter ) och nu fungerar det igen då kopparrören och varmvattenberedaren blivit lite äldre.


                Att koppar är dödligt giftigt för våra akvariefiskar borde alla veta när de startar upp sina kar så slipper det komma som en tråkig överaskning för en del.

                Ad Konings nämner det i en del av sina akvarieböcker vilket jag tyvärr läste för sent.....



                Mvh Göran
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

                Kommentar

                • Sickan
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 23

                  #9
                  Tack allihop för goda råd.

                  Jag börjar dock tvivla på att koppar är orsaken. Har medicinerat mot vita prick som endymion tipsade om, och det är en klar förbättring.
                  Helt bra är det inte än och den leptosoma som först visade symptom är fortfarande lika dålig, äter inte. Men övriga fiskar rycker och vrider sig inte alls som igår kväll, äter och verkar må ganska bra.
                  Dessutom tuggar ytterligare en ventralis hona idag .
                  Hur kan man se att fiskarna lider av kopparförgiftning? Finns det några tydliga symptom?

                  Kommer avvakta och se nu några dagar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...