Vattenberedning.. En gång för alla..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CRAYLEONE
    Användare
    • maj 2003
    • 145

    Vattenberedning.. En gång för alla..

    Vad är bra med vattenberedningsmedel? Aquatan, Aqua-Safe, Easy Balance, Biotopol, Easy-Life, Aqua-San, Happy Life etc etc.. Och Prime

    Vad innehåller detta egentligen?

    Klor elimineras? Vart tar det vägen?
    Tungmetaller binds? Vart tar det vägen?
    Magnesium aktiverar enzymer? Vilka vad?
    Vitamin B främjar nervsystemets funktion? Vem?

    Sen till nåt jag undrar; i alla tider har jag hört att man absolut inte ska ha salt med Jod i karet, här står: Jod sörjer för praktfulla färger och vitalitet?

    Gammal fråga kanske men nytt kanske har dykt upp sen sist?

    Märkligt.
    Senast redigerad av CRAYLEONE; 06 januari 2010, 22:32.
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Du glömde

    ammonia, chlorine, chloramine, dechlorinator, nitrate


    Ang Jod.....jag tror det är en skröna, det är helt ofarligt.
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      #3
      Ursprungligen postat av Rawburt
      Vad är bra med vattenberedningsmedel? Aquatan, Aqua-Safe, Easy Balance, Biotopol, Easy-Life, Aqua-San, Happy Life etc etc.. Och Prime

      Vad innehåller detta egentligen?

      Klor elimineras? Vart tar det vägen?
      Tungmetaller binds? Vart tar det vägen?
      Magnesium aktiverar enzymer? Vilka vad?
      Vitamin B främjar nervsystemets funktion? Vem?

      Sen till nåt jag undrar; i alla tider har jag hört att man absolut inte ska ha salt med Jod i karet, här står: Jod sörjer för praktfulla färger och vitalitet?

      Gammal fråga kanske men nytt kanske har dykt upp sen sist?

      Märkligt.
      Jäkligt bra fråga ska bli intressant att se vad du får för svar!
      Jag e själv intresserad av att veta.
      CA

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Jag vet inte vad det är det hjälper mot hemma hos mig. Faktum är dock att med kolfilter utan vattenbredningsmedel får mina malawis små kullar (t.ex. Maingano 3-6 yngel). Med filter och vattenbredningsmedel spottar samma honor betydligt större kullar (14-19 yngel). Så nytta gör det i alla fall här hemma. Jag har personligen kopplat ihop detta med nya kopparrör, men när jag tog upp det här på forumet var vi väl direkt inte enade... Hur som helst hjälper det och jag är nöjd.

        /Jocke

        Kommentar

        • Pelle Linerzén
          Användare
          • november 2005
          • 106

          #5
          Och vilket vattenberedningsmedel är bäst?
          Jag har provat Aquatan, Aquasafe och kör nu med Happylife men tycker att Aquasafe var bäst av dom jag provat, förmodligen eftersom Happylife blir så grumligt....
          Pånyttfödd med 400 liters malawi

          Kommentar

          • KuRtaN
            Användare
            • februari 2008
            • 778

            #6
            Själv anser jag att vattenberedningsmedel är att kasta pengarna i sjön.. Kan förstå dom som köper ett akvarium för första gången och kör i det men jag ger inte mkt för det.
            Over and out // Mathias

            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ursprungligen postat av KuRtaN
              Själv anser jag att vattenberedningsmedel är att kasta pengarna i sjön.. Kan förstå dom som köper ett akvarium för första gången och kör i det men jag ger inte mkt för det.
              Ungefär samma inställning jag hade innan jag själv började använda det nu har jag en helt annan inställning.

              Kommentar

              • HåE
                Användare
                • september 2007
                • 1525

                #8
                Jag använder Easy-Life och Happy Life. För mig har väl effekten varit klarare vatten och livligare fiskar. Att det skulle göra allt som står i beskrivningen skulle väl vara för bra för att vara sant.
                När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Ursprungligen postat av KuRtaN
                  Själv anser jag att vattenberedningsmedel är att kasta pengarna i sjön.. Kan förstå dom som köper ett akvarium för första gången och kör i det men jag ger inte mkt för det.
                  Kan ju också bero på om det är en massa skit i vattnet du spolar i karen eller inte.... Om allt är bra och frid och fröjd kan jag nog hålla med dig.

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • RobinH
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 2150

                    #10
                    Jag använder easylife och jag är skit nöjd, vattnat blir kristallklart och fiskarna växer jäkligt bra och dom mår förhoppningsvis bra oxå, sen vad det hjälper mot osv. e jag inte så insatt i.
                    CA

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Jag rekommenderar definitivt ett bra vattenberedningsmedel till de flesta akvarister (om man inte renar invattnet). Sådana jag sett tester på och som ligger mycket högt på dem är Aquasafe och EasyLife.

                      Det är två funktioner med vattenberedningsmedel som jag vill åt, resten ser jag mer eller mindre som humbug eller att det bara gäller i vissa fall. Det ena är neutraliseringen av klor/kloraminer. Jag är oklar över exakt vad som händer, men det verkar som om kloret binds (chelateras) av medlen, och därmed oskadliggörs. Klor försvinner alltså inte ur akvariet, men oskadliggörs. Med just kloraminerna som många kommuner nu tillsätter istf klor så blir vattenberedningsmedel viktigt - kloraminer luftas inte ut med tiden utan finns kvar i vattnet, till stor skada för fisk/yngel.

                      Den andra funktionen är att medlen binder tungmetaller, ffa koppar från ledningarna. Koppar försvinner inte heller ur akvariet, men binds i en för fisken oskadlig form.

                      Så ja, jag rekommenderar varmt bra vattenberedningsmedel, ffa om man har "tilt-problem", dvs ologiska problem. Fisk som leker medans andra fullt friska firrar dör är ett typiskt "tilt-problem". Fisk som leker men där det aldrig blir yngel är samma grej.

                      Vad som hävdas kring andra funktioner med dessa medel tar jag med stor nypa salt, utom när det gäller EasyLife. Medlet har ett otal positiva funktioner i akvariet, och kan i mina ögon betraktas som något av ett dundermedel. EasyLife består också av helt andra saker än de flesta andra medel, men exakt vad det består av tvistar folk om. Tillverkaren ger naturligtvis inga tips. Min gissning är att det är finmald zeolith alternativt någon annan slags lera. Det passar in logiskt i mycket som hävdas kring medlet, men som sagt, jag vet inte.

                      En verksam beståndsdel i Aquasafe ska vara PVP, men jag är inte hundra på det heller.

                      Självklart finns fortfarande ett fåtal lyckliga akvarister som inte har något problem med sitt kranvatten, dessa är bara att gratulera!!

                      Hilsen,

                      /P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Hur står sig Happy-Life vs Easy-Life?

                        Vad är PVP för övrigt?

                        /David
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          HappyLife har jag inte sett några tester på, inte en susning hur den står sig således.

                          PVP - polyvinylpyrrolidon

                          Just, just, läste om lite från "The Skeptical Aquarist", och Aquasafe innehåller troligtvis även natriumthiosulfat, vilket motverkar klor/kloraminer.



                          Hilsen,

                          /P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Helenai
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 269

                            #14
                            Natriumtiosulfat reducerar även närvarande metalljoner, t ex trevärt järn till tvåvärt järn eller sexvärt krom till trevärt dito.

                            Jag har varit kroniskt misstänksam mot kemet som ska pillas i akvarierna jämt och samt. Kanske ska ta och omvärdera min åsikt något. Nog för att jag har bra vatten för SA här i Trollhättan, men...
                            Varde ljus... och det vart mörker.

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                            Kommentar

                            • Laban
                              NCS Medlem
                              • januari 2013
                              • 196

                              #15
                              OK, Happy-Life eller Easy-Life? Kanske båda...
                              Cheers,
                              Laban

                              "We Fear No Foe" MFC

                              Kommentar

                              Arbetssätt...