Malawi - För lågt PH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    Malawi - För lågt PH

    Hej allihopa!

    Jag är helt färsk (total newbie) när det gäller akvarium och håller på att starta upp ett 240l Malawi. Inredning (bl.a slimline, korallsand, stenar & växter) och allt tekniska finns på plats (Powerhead /m filterpatron, värmare etc) förutom förfiltret till filterhörnan. Fyllde upp det för ca 3 dygn sedan och tillsatte Easy-life filtermedium.... och de första fiskarna är planerad att få flytta in på fredag/lördag (om 2-3 dygn).

    Tyckte mig känna en liten nyans av unken lukt när jag lyfte på en av luckorna i locket i morse så jag passade på att köpa in ett rör eSHa AQUA quick TEST idag. När jag testade akvarievattnet fick jag mycket bra resultat på alla testen förutom PH som ligger på ca 6.8 (Och Malawis vill ha 7,5-8,5?)

    Fick för mig att göra ett test av kranvattnet och fick ett PH på endast 6.4 (testade båda kallt & varmvattnet med samma resultat) ...vilket överraskade mig då jag läst i flera forum att Stockholmsvattnet ska vara hårt (Bor i Järfälla/Kallhäll)

    Är mycket tacksam för info/tips etc på hur jag bör göra för att höja PH (har försökt söka i forumet och fick 1000-tals resultat som inte var relevanta). Vad använda? Dosering? Vad tänka på vid vattenbyte? (tex ett 50% vattenbyte med kranvatten på 6.4 bör ge ett ordentligt PH-fall i karet?)

    Hälsningar,

    Bjorn
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    #2
    Hej Björn! När jag höll på med Malawi så använde jag Bikarbonat =0,5dl till 100L så får du ca 8 ph kanske lite mer minns inte riktigt men det buffrar vattnet åxo så det håller sig stabilt...tillsätt när du gjort ett rejält vatten byte så vattnet i karet är hyfsat nytt har hört en massa om utfällning av? jag vet inte vad men har aldrig råkat ut för något själv... men för säkerhets skull så kanske det är bäst..
    Micke Jarhl Med akvarium!

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Kolla på din kommuns hemsida de brukar alltid ha info om vattnet, men Norrvatten och stockholmsvatten har medel till mjuk och pH 8.2-8.5 Men det sjunker efter ett kort tag till c:a 7.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Hej Björn och välkommen till detta formidabla forum!
        Jag tror att din pH test är kass! Vattnet i Järfälla har enligt en kompis ett pH på närmre 7,6 -7,8.
        Kolla med kommunens Vattenavdelning (kolla i telefonkatalogen) så får du alla värden som vattnet har. Köp en pH testare enl. droppfunktion (JBL t.ex)
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Bjorn
          Användare
          • oktober 2009
          • 939

          #5
          Tack för snabba (och bra) svar!

          Mätte PH idag när jag kom hem (med samma typ av provsticka) och fick ett resultat på ca 7,2 + konstaterade att vattnet luktade bättre.

          La i 0,3 dl bikarbonat pr 100L och ska mäta vattnet igen ikväll… och tar det därifrån.
          Newbie December 2009
          Malawi: 450 liter
          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

          Järfälla/Stockholm

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 804

            #6
            Hej.
            Har du korallsand bör Ph inte ligga under 7,troligen fel på dina stickor.
            mvh Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • Bjorn
              Användare
              • oktober 2009
              • 939

              #7
              Mats: Blev rekommenderat de stickorna av en tjej på Akvarielagret... men har insett att det kommer krävas lite mera noggrann kemi och loggförande framöver (speciellt för min egen nyfikenhet och lugn).... och då duger inte multi-test-stickor + jag har mycket att läsa och lära mig (bl.a. i detta forum) =)

              Nummer ett nu är att få dit de första fiskarna nu och få igång karet, och efter att ha läst en del trådar här om bikarbonat har jag förstått det som att det inte kunde skada att ha i lite. (eller?)

              /Bjorn
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

              Järfälla/Stockholm

              Kommentar

              • RobbanG
                Användare
                • januari 2004
                • 563

                #8
                Ursprungligen postat av Bjorn
                Nummer ett nu är att få dit de första fiskarna nu och få igång karet, och efter att ha läst en del trådar här om bikarbonat har jag förstått det som att det inte kunde skada att ha i lite. (eller?)

                /Bjorn
                De flesta fiskar vill ha stabilt pH, malawis ca 7,5-8. Bikarbonat gör vattnet mer stabilt och ökar pH, så med lite bikarbonat kan man hålla akvarievattnets pH mer stabilt. Samtidigt är det svårt att överdosera bikarbonat, det är svårt komma över pH 8,5-9. Det gör att det passar utmärkt för Malawi och Tanganyika.
                //Robert

                Kommentar

                • Bjorn
                  Användare
                  • oktober 2009
                  • 939

                  #9
                  Tack alla! Har nu haft inflyttningsfest för Aulonocara mdoka (2 hanar & 3 honor) och Pseudotropheus acei ”Marigold” (2 hanar & 2 honor) som verkar trivas mycket bra. =)
                  Newbie December 2009
                  Malawi: 450 liter
                  Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                  Järfälla/Stockholm

                  Kommentar

                  Arbetssätt...