Är vattnet av dålig kvalitet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    Är vattnet av dålig kvalitet?

    allt så, har varit borta en helg nu och min fru har varit hemma, och när jag komemr tillbaka så är iprincip hela akvariet rost brunt färgat.... är orolig att vattnet jag har i kranen är dåligt, för det blir samma bruna färg i våran toalett och dusch, kan man göra några "tester" eller dylikt på kran vattnet för att se om det är kymmer med det, för som de ser ut nu så ser det knappast nyttigt ut eller kul och funkar det inte så får jag ju lägga ner hela alltet eller ngt kanske.. =( nån har nämnt kisel alger men alltså detta är ju absurdt nu.... de e tjock alltså, har spenderat 3 timmar med att försöka göra rent skiten så nu börjar de ju bli bra men en då... vill ju itne göra detta för evigt...


    hjälp,tages tacksam emot..
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Är akvariet nystartat? Hur länge sedan startades det i så fall? Nya filter också?
    Det där låter som något jag har fått i nästan alla mina akvarier vid starten då allt är nytt. Efter några veckor blir det en ren invasion av brunalger. Ser verkligen inte vackert ut... Det sitter som tur var löst så det är enkelt att ta bort. (vilket kanske inte dina alger var?) Sedan efter uppskattningsvis någon vecka så stabiliseras det och brunalgerna försvinner av sig själv och grönalger tittar fram istället. Under brunalgfasen finns det inga grönalger så jag har definitivt tolkat det som att något är i obalans, jag kan dock för lite om vattenkemi för att bena ut det mera.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Laban
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 196

      #3
      Hej, hur tar man bort brunalger från BTN?
      Cheers,
      Laban

      "We Fear No Foe" MFC

      Kommentar

      • Decimus
        Användare
        • juni 2006
        • 961

        #4
        Ursprungligen postat av FI
        Är akvariet nystartat? Hur länge sedan startades det i så fall? Nya filter också?
        Det där låter som något jag har fått i nästan alla mina akvarier vid starten då allt är nytt. Efter några veckor blir det en ren invasion av brunalger. Ser verkligen inte vackert ut... Det sitter som tur var löst så det är enkelt att ta bort. (vilket kanske inte dina alger var?) Sedan efter uppskattningsvis någon vecka så stabiliseras det och brunalgerna försvinner av sig själv och grönalger tittar fram istället. Under brunalgfasen finns det inga grönalger så jag har definitivt tolkat det som att något är i obalans, jag kan dock för lite om vattenkemi för att bena ut det mera.

        nja alltså det har ju gått runt 2 månader nu och fisk har varit i i ungefär 4 veckor. och alla filter var nya osv osv, så jo det är ju relativt nystartat.

        naj det var relatvit lätt tog bara en diskborste på min slimline å så var det messta borta men endå

        men de ser ju för djävligt ut, å bör jag byta vattnet oftare än engång i veckan?

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Om din toalett och handfat blir brun så är det nog fråga om järnhaltigt vatten och det är inte så bra att ha i akvarier, tror jag?
          Det finns inte alltför dyra filter att skaffa som rensar dette och det kopplar du in på hela färskvattensystemet så får du fräschare toalett och handfat på köpet.

          Egen brunn? Luktar vattnet något?

          Du kan för övrigt ta kontakt med din kommuin och höra med dem om vattentester, du får många mätvärden för 2-3000 SEK.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Om det är äldre vattenledningsrör så brukar det kunna bli brunt av rost efter avstängning, då rost lossnar vid påsättning igen. Det brukar ge med sig efter ett tag. Om det alltid är brunt är det nåt annat.

            Kommentar

            • Decimus
              Användare
              • juni 2006
              • 961

              #7
              hmm de här låter oroväckande... alltså jag bor i en bostadsrätt och är ny inflyttad och vid det förra så var vattnet bra.. så va fean ska jag göra då?

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Ursprungligen postat av Decimus
                nja alltså det har ju gått runt 2 månader nu och fisk har varit i i ungefär 4 veckor. och alla filter var nya osv osv, så jo det är ju relativt nystartat.

                naj det var relatvit lätt tog bara en diskborste på min slimline å så var det messta borta men endå

                men de ser ju för djävligt ut, å bör jag byta vattnet oftare än engång i veckan?
                Ja du jag vet inte om jag kan ge dig något direkt råd, de finns andra på forumet som är mer hemma på det här området. Men om det är vanliga brunlager och om du inte har något annat vattenproblem så är det nog bara vänta ut det. Så har jag gjort i alla fall. Jag har bara låtsat att det regnar typ och bytt vatten som vanligt, 20-25% per vecka, till de "fina" grönalgerna tittar fram istället
                Senast redigerad av FI; 23 november 2009, 19:41.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  #9
                  Jag menar om vattnet stängts av centralt för arbete eller nåt. Då brukar man få spola igenom rören nån halvtimme. Sen brukar det åter vara klart vatten. Händer hos mig alltid när fastighetsägaren stängt av. Rostfärgningen i sig är inget farligt. Ser bara trist ut.

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Men "rostfärgen" fanns väl inte där vid vattenbytena, som då gamla rör spottar ur sig brunvatten, utan den dök upp senare efter någon dag?
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Decimus
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 961

                      #11
                      precis, vattnet i sig är klart, de e nu de senaste 2 veckorna som det har exploderat i min burk..

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        Ursprungligen postat av Decimus
                        precis, vattnet i sig är klart, de e nu de senaste 2 veckorna som det har exploderat i min burk..
                        Vart bor du Decimus? Jag bor uppe i komarken och här är vattnet klart som bara den iaf...

                        Kommentar

                        • Decimus
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 961

                          #13
                          Ha! roligt, jag bodde jag med i Komarken! (42b) =)

                          nu bor jag i munkgärde... verkar som en bummer vattenvis så att säga..

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #14
                            Ursprungligen postat av Decimus
                            Ha! roligt, jag bodde jag med i Komarken! (42b) =)

                            nu bor jag i munkgärde... verkar som en bummer vattenvis så att säga..
                            Vi bör ju få vatten ifrån samma vattentorn iaf... så frågan är ju om det är rören hemma hos dig som spökar? Eller, om det är alger som spökar som nämnts tidigare!!! Vad är de för akvarium?! Du har inget i som kan färga av sig?

                            Kommentar

                            • Decimus
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 961

                              #15
                              nja, det är ett 450 juwel vision, vit ciklidgrus, slimline på bakrutan, iofs så har jag bohusgranit och gråsten i som boende för mina fiskar, kan det spela någon roll kanske? allt är hämtat på kungälvsstenhuggeri, det är leftovers av gravsstenar...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...