Anledningar till att fisk flåsar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    Anledningar till att fisk flåsar?

    Jag har ju haft mycket fisk i många år, och också haft massor av olika slags problem jag lärt mig. Nu blir jag dock lite fundersam...
    Jag är inte van vid små akvarier. I ett litet kar ca 75l har jag ett ciklidpar (Enigmatochromis lucius (Västafrikan)) ett Killipar och ett par Microctenopoma. Alla fiskar ser bra ut, slåss som attan, håller revir och kastar sig över maten men ciklidparet och Killiparet flåsar! inte microctenopoman som ju är en labyrintfisk. Jag har en försiktig cirkulation, spelar ingen roll om jag tar bort strypningen på pumpen eller inte, jag har ingen nitrit, kollat flera gånger.
    Men att labyrintfiskn inte flåsar skvallrar väl om syrebrist? I burken har jag också några gamla rötter, ganska mycket torv och en hel del Eklöv. Men just bredvig denna burk har jag en nästan exakt likadan vad gäller inredninng där fiskarna inte flåsar?
    Har stoppat i en "syresten"(löjligt ord) men tror inte det blir bättre.
    Vad är fel?
    Kvalificerade gissningar mottages gladeligen.

    Jag är ju egentligen ett tanganyikafreak, kan en gammal rot vara kass på nåt sätt? torven? löven?

    /Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Ursprungligen postat av Carl
    Jag har ju haft mycket fisk i många år, och också haft massor av olika slags problem jag lärt mig. Nu blir jag dock lite fundersam...
    Jag är inte van vid små akvarier. I ett litet kar ca 75l har jag ett ciklidpar (Enigmatochromis lucius (Västafrikan)) ett Killipar och ett par Microctenopoma. Alla fiskar ser bra ut, slåss som attan, håller revir och kastar sig över maten men ciklidparet och Killiparet flåsar! inte microctenopoman som ju är en labyrintfisk. Jag har en försiktig cirkulation, spelar ingen roll om jag tar bort strypningen på pumpen eller inte, jag har ingen nitrit, kollat flera gånger.
    Men att labyrintfiskn inte flåsar skvallrar väl om syrebrist? I burken har jag också några gamla rötter, ganska mycket torv och en hel del Eklöv. Men just bredvig denna burk har jag en nästan exakt likadan vad gäller inredninng där fiskarna inte flåsar?
    Har stoppat i en "syresten"(löjligt ord) men tror inte det blir bättre.
    Vad är fel?
    Kvalificerade gissningar mottages gladeligen.

    Jag är ju egentligen ett tanganyikafreak, kan en gammal rot vara kass på nåt sätt? torven? löven?

    /Carl

    Bra fråga! Jag blir också undrande ibland när fiskar flämtar. Som jag ser det kan det finnas flera skäl; de är mätta, låg syrenivå, hög nitrithalt, gälparasiter. Nitrit är det inte och jag antar att de inte bara är mätta. Torv, löv och rötter har dock en viss BOD och syrebrist skulle därmed kunna vara skälet.

    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Hög koldioxidhalt i kombination med låg syrgashalt? Lite förvånad över att syrestenen inte fixar det. Byt vatten och kör på allt vad du orkar med stenen och se vad som händer. Köp nytt nitrittest. Medicinera med Sterazin.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Carl
        NCS Medlem
        • maj 2002
        • 374

        #4
        Tack för era funderingar.
        Vad betyder BOD?
        Var skulle koldioxiden komma ifrån?
        Och vad skulle Sterazin bota? Grejen är ju att jag inte är övertygad om att nån är sjuk, för jag har sett sjuka firrar förr och dom här verkar inte bekommas alls utom att dom just flåsar som attan.
        Kanske ska jag slänga ut rötterna?
        /Carl
        www.stockholmsciklidklubb.com

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Ursprungligen postat av Carl
          Tack för era funderingar.
          Vad betyder BOD?
          Var skulle koldioxiden komma ifrån?
          Och vad skulle Sterazin bota? Grejen är ju att jag inte är övertygad om att nån är sjuk, för jag har sett sjuka firrar förr och dom här verkar inte bekommas alls utom att dom just flåsar som attan.
          Kanske ska jag slänga ut rötterna?
          /Carl
          BOD, Biological Oxigen Demand, i princip att organiskt material ruttnar och då konsumerar syre. En biprodukt blir koldioxid.

          mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • Thomas R.

            #6
            Ursprungligen postat av Carl
            Tack för era funderingar.
            Vad betyder BOD?
            Var skulle koldioxiden komma ifrån?
            Och vad skulle Sterazin bota? Grejen är ju att jag inte är övertygad om att nån är sjuk, för jag har sett sjuka firrar förr och dom här verkar inte bekommas alls utom att dom just flåsar som attan.
            Kanske ska jag slänga ut rötterna?
            /Carl
            BOD - Biochemical Oxygen Demand
            Koldioxiden - genom andning hos alla aeroba organismer... men det där visste du redan Carl!
            Sterazin - mot gäl- och kropps parasiter

            Håller rötterna på att falla sönder/"totalruttna" ? Om inte, varför slänga!
            Håller med Ola - byt vatten, flåsa på med syrestenen så eventuell koldioxid "vädras" ut och medinicera mot ev parasiter!
            /Thomas

            Kommentar

            • Carl
              NCS Medlem
              • maj 2002
              • 374

              #7
              Aha BOD förstås..... . Tack.
              Ska köra ett stort vattenbyte nu, ska nog plocka ut rötterna också, dom är gamla och har legat långa perioder i olika förråd, kanske har det flyttat in nåt odjur som sitter där och konsumerar syre?
              Inte kan väl färsk torv ställa till sånt? eller nya eklöv? Snarare gamla rötter.
              Sedan kanske Sterazin, man jag känner mig inte övertygad ännu.
              Tackar
              /Carl
              Senast redigerad av Carl; 20 november 2009, 12:46. Anledning: gllömde en grej
              www.stockholmsciklidklubb.com

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                BOD är ju också den där figuren från halv fem barnprogrammet:



                Ni har väl inte glömt bort Bod?

                mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Eklöv kan definitivt göra det kvickt. Strösocker ännu fortare. Rötterna är mycket långsammare.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Jag har blivit sterazinfrälst sedan jag kom på att min population av övre Aripo Trinidad guppy nog hade gyrodactylus. Konstig skev könskvot och små honor. Efter att ha kört dubbla dosen Sterazin dubbla tiden sprutar det yngel ur honorna och de blir dubbelt så stora. Könskvoten blir jämn. Jag fick dem från ett universitet och de trodde att det var någon form av genetisk historia, kanske inavel som gjorde att de var så svåra, men orsaken var snarare att de inte tålde Gyrodactylus som inte finns i övre Airipo, eller den är inte så vanlig iallafall.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Markie
                      Användare
                      • september 2008
                      • 512

                      #11
                      Vad är gyrodactylus ?

                      Kommentar

                      • Carl
                        NCS Medlem
                        • maj 2002
                        • 374

                        #12
                        Jo det förstås.... Nu har jag bytt halva vattnet och slängt ut rötterna och nu ser det betydligt bättre ut.
                        Kan ju förstås komma tillbaka, jag återkommer om ett par timmar.
                        Att jag skyller på rötterna är nog att jag kände mig tveksam till dom redan innan, när jag tömde mitt 1000-l västafrika och tog ut rötterna tyckte jag dom luktade ruttet, sparade några mindre som såg fräschare ut, men dom slänger jag nog nu lik förbannat.
                        Nån parasit var det nog i alla fall inte.
                        /Carl
                        www.stockholmsciklidklubb.com

                        Kommentar

                        • Carl
                          NCS Medlem
                          • maj 2002
                          • 374

                          #13
                          Gyrodactylis tror jag är en, sedan länge, utrotad skräcködla som Ola väckt till liv med etiskt tveksamma genetiska experiment i England (Varför skulla han annars flyttat därifrån, och till Gbg dessutom, jo för att fly).
                          och nu visar det sig att hans Guppies inte tål skräcködlor. typiskt va?
                          /Carl
                          www.stockholmsciklidklubb.com

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Carl
                            Gyrodactylis tror jag är en, sedan länge, utrotad skräcködla som Ola väckt till liv med etiskt tveksamma genetiska experiment i England (Varför skulla han annars flyttat därifrån, och till Gbg dessutom, jo för att fly).
                            och nu visar det sig att hans Guppies inte tål skräcködlor. typiskt va?
                            /Carl
                            Nära, men inte helt rätt http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyrodactylus
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Wikipedia är rätt kul: "Gyrodactylus bekämpades tidigare med Rotenon som släpptes ut i älvarna. Ett problem var att även laxen dog." Nähä, dog fiskarna av rotenon ? Eller var det kanske så att man tömde älvarna från infekterad fisk?
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...